Carbomax voor Aquael Pat Mini?


M

Misterff1

Guest
Hallo beste mensen. Ik zit eraan te denken om een Aquael Pat Mini filter in mijn aquarium te plaatsen, maar er is 1 ding waar ik niet helemaal zeker van ben. Als ik het goed zie is de standaard filter mechanisch en bij de beschrijving staat dat er alternatieve filteronderdelen zijn om bijvoorbeeld actieve kool toe te voegen en zo ook chemisch te filteren.

Nou heb ik gezocht naar deze Carbomax filters, maar die zijn nergens te vinden in nederland. Wel vind ik een los pak Carbomax met daarin alleen maar de actieve kool.

Mijn vraag is: kan ik zelf actieve kool toevoegen aan de standaard filter? En zo niet, is er dan nog de mogelijkheid om wel ergens in nederland aan de Carbomax filter te komen?

Alvast bedankt!
 
Actieve kool kun je beter niet in je filter doen omdat het ook goede stofjes eruit filtert, dus zonde van je geld om dat te kopen.
Kool word enkel gebruikt als je je bak heb gekuurd met medicatie of als er sprake is van vergif in je water, en dan ook maar max 2x 24 uur
 
Actieve kool kun je beter niet in je filter doen omdat het ook goede stofjes eruit filtert, dus zonde van je geld om dat te kopen.
Kool word enkel gebruikt als je je bak heb gekuurd met medicatie of als er sprake is van vergif in je water, en dan ook maar max 2x 24 uur

Oh dat is interessant. Ik ben nog niet enorm lang bezig met aquaria en ik heb een nanobakje met een Aquaflow 50 van Superfish. Hier zit standaard actieve kool in en ook vele andere filters hebben dit standaard erin zitten. Dat is dus niet verstandig?

Misschien goed om te melden: ik haal dit filter niet omdat ik garnalen heb, maar omdat ik een stille filter wil die niet al te groot is (20 liter bak, dus een groot filter is meteen onmogelijk weg te werken)
 
Oh dat is interessant. Ik ben nog niet enorm lang bezig met aquaria en ik heb een nanobakje met een Aquaflow 50 van Superfish. Hier zit standaard actieve kool in en ook vele andere filters hebben dit standaard erin zitten. Dat is dus niet verstandig?

Misschien goed om te melden: ik haal dit filter niet omdat ik garnalen heb, maar omdat ik een stille filter wil die niet al te groot is (20 liter bak, dus een groot filter is meteen onmogelijk weg te werken)

Ja fabrikanten stoppen er standaard kool in inderdaad, iedere ervaren aquariaan haalt dat er ook standaard uit omdat het helemaal niet zo goed is voor je bak/dieren/planten, het verstoord de balans.
Qua filter en garnalen kun je naar mijn mening niet groot genoeg gaan omdat garnalen heel gevoelig zijn, dan denk ik dat je beter een aanhangfilter kan kopen van bijv. dennerle waarbij je voldoende filtercapaciteit hebt dan van zo'n aquaelgevalletje
 
Ja fabrikanten stoppen er standaard kool in inderdaad, iedere ervaren aquariaan haalt dat er ook standaard uit omdat het helemaal niet zo goed is voor je bak/dieren/planten, het verstoord de balans.
Qua filter en garnalen kun je naar mijn mening niet groot genoeg gaan omdat garnalen heel gevoelig zijn, dan denk ik dat je beter een aanhangfilter kan kopen van bijv. dennerle waarbij je voldoende filtercapaciteit hebt dan van zo'n aquaelgevalletje

Okay dat is wel handig om te weten dan. Is biologisch filteren wel goed dan?

Ik realiseer mij dat hoge filtercapaciteit goed is, maar er is alleen 1 probleem: Ik heb een betta splendens in mijn bak zitten en die schijnen nou niet bepaald fan te zijn van veel stroming in het water. Overigens is er nog een probleem en dat is het lawaai van een sterke filter. Deze bak staat in mijn slaapkamer en ik heb een goed gehoor. Het gebrom van mijn huidige filter is juist waarom ik naar iets anders zoek.

Ik heb wel gehoord dat de Dennerle hoekfilter vrij stil schijnt te zijn, maar toch hoor ik daar ook wel weer andere verhalen over. Nog aanbevelingen voor wat zou werken in mijn bak?
 
Bij de mini pat kun je niks toevoegen en daar zit enkel een spons bij die dienst doet. Voor een klein bakje zijn ze prima want ik heb er enkele draaien. Je hoort ze ook niet behalve de bellen als je die zou willen gebruiken maar als je het slangetje eraf laat dan geeft ie geen bellen.
 
Dat dennerle hoekfilter vind ik ondingen omdat op het moment dat je hem lostrekt van de bak om schoon te maken, het hele spulletje loslaat en alle smerige filterdrab weer in je bak komt.
Overigens zegt formaat niks over of een pomp bromt of niet
 

Terug
Bovenaan