Caridina en neocaridina mixen

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste forum.

Inmiddels draait mijn garnalenbakje een half jaartje en mijn citroentjes beginnen lekker te kweken. Nu heeft echter een collega van mij nog crystal reds teveel en vroeg of ik daar belang bij heb. Wat is jullie ervaring met het combineren van neo's en caridinia's?

Het is een 30liter bak.
 
Kan wel maar je caredina's zullen minder makkelijk kweken op een normale bodem met leidingwater en dan gaan de neocaredina's overheersen wat vaak tot gevolg heeft dat je caredina's het loodje leggen
 
Kan wel maar je caredina's zullen minder makkelijk kweken op een normale bodem met leidingwater en dan gaan de neocaredina's overheersen wat vaak tot gevolg heeft dat je caredina's het loodje leggen

Tja. Dit heb ik vaker gehoord, maar waarom zullen ze het loodje leggen? Er is genoeg voer beschikbaar voor beide soorten. Vanwaar dat ze dan stoppen met voortplanten? Weet iemand dit misschien?
 
Ook als dit Neo s zijn die van een bak met een gewone bodem komen kan het problemen geven omdat de hoeveelheid Neo s sneller zal toenemen en de Caridina s onder de voet worden gelopen.
 
Tja. Dit heb ik vaker gehoord, maar waarom zullen ze het loodje leggen? Er is genoeg voer beschikbaar voor beide soorten. Vanwaar dat ze dan stoppen met voortplanten? Weet iemand dit misschien?
Ze stoppen niet met voortplanten maar je jonkies worden niet groot op een normale bodem icm leidingwater, en dan op een gegeven moment is het op want garnalen worden max 2 jaar en zijn vaak bij verkoop al minimaal 1 jaar, dus dat is de oorzaak erachter
 
Ze stoppen niet met voortplanten maar je jonkies worden niet groot op een normale bodem icm leidingwater, en dan op een gegeven moment is het op want garnalen worden max 2 jaar en zijn vaak bij verkoop al minimaal 1 jaar, dus dat is de oorzaak erachter

Ik denk dat het eraan ligt op welke waarden ze zijn gekweekt en neo hebben normaliter een hogere ph en kh maar er zijn ook genoeg Caridina s die op gewoon leidingwater zijn gekweekt en dan kan het qua waarden prima. Neemt niet weg dat de Neo s sneller kweken en de Caridina s zullen overlopen. Ik heb ook Caridina s gehad van minder hoge gradatie die prima op leidingwater het hebben gedaan.
 
Ze stoppen niet met voortplanten maar je jonkies worden niet groot op een normale bodem icm leidingwater, en dan op een gegeven moment is het op want garnalen worden max 2 jaar en zijn vaak bij verkoop al minimaal 1 jaar, dus dat is de oorzaak erachter

Goed punt. Garnalen worden op half osmose half (zeer hard) kraanwater gekweekt. Is al ervaring dat ze nog steeds volledig hard water tollereerden...

Ik denk dat het eraan ligt op welke waarden ze zijn gekweekt en neo hebben normaliter een hogere ph en kh maar er zijn ook genoeg Caridina s die op gewoon leidingwater zijn gekweekt en dan kan het qua waarden prima. Neemt niet weg dat de Neo s sneller kweken en de Caridina s zullen overlopen. Ik heb ook Caridina s gehad van minder hoge gradatie die prima op leidingwater het hebben gedaan.

Dus als ik jullie commentaar samenvoeg, zolang ik zelf ervoor zorg dat mijn aantal Neos niet de spuigaten uit loopt, moet dit te doen zijn? Ik leg jullie nu natuurlijk woorden in de mond, maar ben benieuwd of dit correct is? Zo niet, dan blijf ik lekker bij de citroentjes.
 
Ja dat denk ik ook Antje maar goed dan moet je de populatie Neo s goed in de hand houden inderdaad.
 
Even mijn idee hierover, in theorie moet het kunnen, maar dan moet je zoals hierboven al is geschreven een hoop "als" in de gaten houden, GPaton claimt ook dat hij een hoge gradatie Caridina op leidingwater kweekt, maar toch ook even wat over de citroentjes, een aantal leden hier heeft geprobeerd om deze goed te houden op gewoon leidingwater, maar de een na de andere ging dood, zelf heb ik na ruim anderhalf jaar ook nog steeds het idee dat het niet wil lukken, waar ik mee wil zeggen dat het soms niet de gemakkelijkste soort is.

Maar alles resumerend het zou moeten kunnen lukken, ik ben benieuwd naar je keuze en je eventuele bevindingen.
 
Er zijn inderdaad tegenwoordig hoge gradaties, en zelfs TB, te koop die op kraanwater zijn gekweekt maar dat zijn wel uitzonderingen en daar is denk ik heel langzaam aan naar toegewerkt.
 
Terug
Bovenaan