Caridina japonica


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,339
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Naast vuurtjes die massaal in mijn bak aanwezig zijn heb ik ook Japonica's. Tot mijn verbazing zie ik plotseling kleine, wat ik dus denk, Japonica's. Aanvankelijk dacht ik dat het vuurtjes waren die door (in-)teelt ook wel witter worden. Maar wanneer je goed kijkt zie je toch een afwijkende vorm. Alleen... Japonica's kweken toch in brak water? Dus dit kan helemaal niet. Dus ik zit goed fout met mijn gedachte??? Ik heb wat plaatjes, niet duidelijk, ze willen kennelijk niet gefotografeerd worden.

IMG_20181214_113141.jpg
IMG_20181214_113142.jpg
IMG_20181214_113143.jpg
 
Hoe groot zijn de japonica's die je hebt? (De volwassen exemplaren bedoel ik.)
Heb je misschien de "mini-japonica" variant?
Ik heb ze nog nooit gehad (zelfs nooit live gezien) maar de "mini's" zouden wel kweken in zoet water.
Want dat er japonicalarfjes overleven (en opgroeien) in zoet water dat kan, zoals je ook aangeeft, alleszins niet.


De foto's zijn niet zo duidelijk maar ik heb de indruk dat ik toch wat rood zie in de tekening?
Dat doet me vermoeden dat het inderdaad (vuurarme) vuurtjes zijn... ;)
 
Die op de foto is gewoon een jong vuurtje. Qua vorm lijkt hij op de jonge vuurtjes die ik hier heb zitten en het rood is ook duidelijk te zien. Japonica's kunnen inderdaad niet kweken in zoet water.
 
De grote Japonica larven overleven inderdaad alleen in brakwater dus dat kan niet. Misschien toch kleurloze Vuurtjes:sorry:
 
Even vooraf, ik heb geen mini Japonica's. Toch wijken de vorm van deze jonkies af van de overige vuurtjes die ik altijd wel in mijn bak zie. Bovendien hebben ze een donkere streep over hun rug. Voorlopig denk ik dat jullie gelijk hebben. Zelf dacht ik ook te weten dat Japonica's niet doortelen in zoet water. Eigenwijs als ik ben blijf ik er toch naar kijken hoe zich dit door ontwikkeld... Dank jullie wel!
 
Vind de vorm ook apart op de foto, doet me denken aan pinokkio garnaal (wat het niet is)
 

Terug
Bovenaan