Als je even googelt op tannine en catappa zul je vinden dat er veel sites zijn die dit zo claimen. Overigens claimt ook de site die jij noemt de antibacteriële werking, weliswaar zonder dat aan de tannines te koppelen, maar ook zonder enig bewijs.
Je zei net let's agree to disagree, dus stopte ik met reageren
🙂
Maar wat je nu zegt vind ik dus grote onzin.
Jij zegt, wanneer je zoekt op tannines en catappa zal je veel sites vinden die dit beweren. Duhhh...
Wanneer ik google op baksteen en specie, moet je eens kijken hoeveel sites ik vind die iets beweren over... Bakstenen en specie.
Ja, die site (onlineaquariumspullen) claimt een antibacteriele werking. Zonder bewijs. Welk bewijs had je willen zien?
Wetenschappelijk en gepubliceerd onderzoek door de jaren heen wordt afgeschoten wegens ongefundeerde beweringen dat de uitkomst van het onderzoek financieel gemotiveerd is.
Want eis vooral bewijs, maar lever het zelf niet.
Winkels verkopen profito, en beweren dat dat goed is voor je planten. Heb ik geen enkel wetenschappelijk onderbouwd bewijs bij zien staan. Winkels beweren van alles. En wanneer je slim bent verdiep je jezelf een beetje in wat je koopt. En uiteindelijk blijft het altijd een gok. Want ook wetenschappelijk onderzoek kan zichzelf tegenspreken. Ook zonder financiele belangen bij de uitkomst van het onderzoek. En dan bestaat er nog voortschreidend inzicht.
Maar het enige waar ik 100% niet in geloof, is iemand die met veel bombastisch gewauwel alles afschiet wat onderzocht, ontdekt en uitgevonden is, met niets anders dan hogelijk suggestieve beweringen, waar blijkbaar veel mensen vatbaar voor zijn.
Aan de andere kant, dat wisten we al natuurlijk, dat er mensen zijn die suggestieve opmerkingen en wazige informatie veel beter en geloofwaardiger vinden dan wetenschappelijk onderzoek.
Misschien vind je dit een interessante pagina.
https://wildbettablog.com/catappa-or-indian-almond-leaves-for-betta-fish/
Geen wetenschappelijk bewijs, wel iets over de geschiedenis van het gebruik. En dat het al veelvuldig gebruikt werd voor het commercieel geintroduceerd werd in de aquariumwereld.