Na het goed doorlezen van het stuk van Aquarium Science is dit dus precies wat ik bedoel.
Je geeft een, zeg korte samenvatting uit het stuk, en die wordt vervolgens geslikt voor zoete koek.
Ik vraag me af of je het stuk goed gelezen hebt, of door de hoofdpunten bent gescrolled en dat je daar de voor jou hoofdpunten uitpakt.
Dit hier gaat over catappablad. Dat er mensen zijn die (gemakzuchtig?) overnemen dat de eventuele antibacteriele werking in de tannines zou zitten, dat is logisch, zo werkt dat. Maar wanneer je net wat dieper kijkt (iets dat vreemdgenoeg dus ook aquarium science niet doet, dan zie je dat het niet (voornamelijk) om de tannines gaat.
Dat zou ook heel vreemd zijn. Die zitten namelijk in, en komen uit, heel veel soorten bladeren en hout.
Als het daarom ging, dan ging het hier toch over blaadjes en hout, niet over catappablad.
De antibacteriele eigenschappen zouden zitten in de andere stoffen, en daarmee wordt het overige verhaal over tannines eigenlijk een non-issue.
Dat wordt gewaarschuwd voor het gevaar van bladeren in een aquarium vind ik zwaar overtrokken. Duidelijk geval van overdaad schaadt, maar dat geldt voor meer dan alleen catappabladeren.