Wat is er nieuw

Ceratopteris thalictroides Wordt wit

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
hallo

Wat is dat nu weer? Mijn cerathopteris wordt helemaal wit. Deze morgen had ik er nog niets aan gezien. Weet iemand wat dit zou zijn? Je kan het wit er niet afvrijven. Het lijkt of het groen vervangen is. Gaat die kapot. Mijn voeding is van plantedbox.

Groetjes

Wat foto s.

En neen het komt niet door weerkaatsing van licht. Dat wit lijkt zelfs te blinken

IMG_4555.JPG
IMG_4556.JPG

Zijn de nerven nog groen of zijn die ook wit? Gaat het om de nieuwe of om oude bladeren of om allebei?

Alles ziet er wit uit. Ook de nerven. En het tast zowel de oude als de nieuwere bladeren aan.

Dan ben ik even overvraagd. Geef je deze plant ook voeding aan de wortels?

Dan ben ik even overvraagd. Geef je deze plant ook voeding aan de wortels?

Ja, de capsules van backplay. Meschien eens testen op ijzer? Verlede week vrijdag had ik die al getest en toen had ik te weinig. 0,02. Heb toen de voeding van plantedbox opgedreven naar 10ml per week, maar daar ben ik net mee begonnen

Bij ijzer is volgens mij alleen de nieuwe groei aangetast. Ik zat te denken aan kalium maar ben niet zeker van mijn zaak. Het kan natuurlijk een tekort aan meerdere elementen zijn.
Weet je wat je nitraat is?

Voeg je de voeding wekelijks of dagelijks toe?
Soms kan dagelijks doseren tekorten die anders opduiken tegen het einde van de week vermijden.
Misschien verdwijnt er voorlopig nog wat voeding in je bodem?

Voeg je de voeding wekelijks of dagelijks toe?
Soms kan dagelijks doseren tekorten die anders opduiken tegen het einde van de week vermijden.
Misschien verdwijnt er voorlopig nog wat voeding in je bodem?

Bedoel je dat mijn soil net hetzlefde zou werken als die van ada? Ja, dat weet ik niet eigenlijk. Waar zou ik dat kunnen op zien of deze eventueel bepaalde stoffen zou bufferen?

Voeding geef ik 2x per week. Maandag 5ml gegeven en morgen ging ik de overige 5ml toedienen

Bedoel je dat mijn soil net hetzlefde zou werken als die van ada? Ja, dat weet ik niet eigenlijk. Waar zou ik dat kunnen op zien of deze eventueel bepaalde stoffen zou bufferen?

Misschien wel te vinden op de site van de fabrikant?

Je gebruikt geen easy carbo of wel?
En hoe hoog is je KH in je bak?

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien wel te vinden op de site van de fabrikant?

Je gebruikt geen easy carbo of wel?
En hoe hoog is je KH in je bak?

Ik ga eens zien.

Mijn waardes verlede week.

KH 7

En voor de planten
NO3: 20
PO4: 0,02
Sio2: 0,4
Fe: 0,02
MG=6
CO2: 14. Maar die test vond ik erg onnauwkeurig. Kleur kwam niet overeen met het roze op het papier. Dus weet ik niet in hoeverre deze meting juist is.
K: kan ik niet meten.

Ik meet wekelijks mijn waarden. Dit zal ik doen tot wanneer alles stabiel is. Dus ook als alle tekorten weggewerkt worden.

Ik gebruik wekelijks 2ml easy carbo

Sommige (stengel)planten hebben het moeilijk met easy carbo maar ik weet niet af je dit gebruikt?

Je fosfaat is nog steeds te laag, zeker tov je nitraat. Wat wel raar is want ik dacht dat je met de AIO van gilles een verhouding van 10/1 toevoegt..
Ook je ijzer is bizar laag vind ik maar misschien weten andere leden hier meer over te vertellen.

Wanneer test je je water tov de dosering van voeding?

Sommige (stengel)planten hebben het moeilijk met easy carbo maar ik weet niet af je dit gebruikt?

Je fosfaat is nog steeds te laag, zeker tov je nitraat. Wat wel raar is want ik dacht dat je met de AIO van gilles een verhouding van 10/1 toevoegt..
Ook je ijzer is bizar laag vind ik maar misschien weten andere leden hier meer over te vertellen.

Wanneer test je je water tov de dosering van voeding?

Die lage ijzer en fosfaat waardes is meschien te wijten aan de silicat ex die in mijn filter steekt? Gilles van plantedbox zij dat deze de ijzerdeeltjes bindt en ook het fosfaat verlaagd.

Meschien heeft het nog wat tijd nodig? Ik ben namelijk pas sinds 2 weken gestart met de AIO. En de eerste week was slechts 5ml. Ik ben nu pas ( dit week ) begonnen met 10ml.

De formules van plantedbox zijn 10ml per week voor een bak van 100l met weinig planten of licht en geen CO2

Of

30ml voor een bak van 100l met veel planten/licht en Co2.

Tja, ik zit ergens tussen in. Ik heb een bak met relatief weing licht (8uur)geen CO2 maar veel planten. Mijn bak is maar 54l dus de waardes hierboven heb ik gehalveert.

Ik heb geen C02 maar geef wel 2 ml easy carbo dagelijks. Maar ik denk niet dat dit volledig hetzelfde is.

Mijn water test ik de vrijdag avond. En de plantbemesting geef ik op maandag en vrijdag morgen.

silicat ex die in mijn filter

Ik zou dat verwijderen en het silicaat level verlagen door deels osmose/regenwater te gebruiken. Voorbeelden genoeg trouwens van mensen met relatief veel silicaat en toch een goed draaiende bak dus ik zou er niet teveel op focussen.
Ben geen fan van dergelijke producten en het is inderdaad maar de vraag wat dit met je voeding doet en wat het op termijn met je water doet.

Nu grijp je eigenlijk zeer snel naar dit product als oplossing en wordt je er onnodig afhankelijk van.
Met als gevolg dat je dan eigenlijk bijna kiest om het blijvend te gebruiken?

Persoonlijk zou ik eerst proberen om de bak zonder hulpmiddelen in balans te krijgen. Als het echt niet lukt zonder kan je het desnoods opnieuw gebruiken...

2 ml easy carbo per dag is vrij veel (de maximum dosis als ik me niet vergis? En je bak is netto geen 50 liter, hé) dus het zou zomaar kunnen dat sommige planten dat minder leuk vinden.
Gebruik op lange termijn is eigenlijk niet noodzakelijk in een bak als de jouwe denk ik, ik gebruik het zelf slechts nu en dan, meer als stootkuur bij algen.
Je zou het eens kunnen proberen zonder of met lagere dosis.

Mijn water test ik de vrijdag avond. En de plantbemesting geef ik op maandag en vrijdag morgen.

Dus vrijdagochtend doseer je en 's avonds zijn je ijzer en fosfaat waardes al zo laag? :S
Je zou ook eens kunnen meten na de dosering op maandag en net voor het toevoegen op vrijdagochtend zodat je je verbruik kan inschatten.

Dus vrijdagochtend doseer je en 's avonds zijn je ijzer en fosfaat waardes al zo laag? :S
Je zou ook eens kunnen meten na de dosering op maandag en net voor het toevoegen op vrijdagochtend zodat je je verbruik kan inschatten.

Yep, geen idee waar al dat ijzer en fosfaat naartoe gaat :juggle:. Het is mij een raadsel. Op den duur zou ik gaan denken dat ik mis meet. Maar zo moeilijk zijn die testen nu ook niet 🙄. En ik meet die exact zoals vermeld in het boekje. Ik ga wel eens proberen te meten op de momenten die je zegt. Hopelijk brengt die manier dan meer duidelijkheid :stars:.

De easy carbo ga ik voorlopig stopzetten. De meeste algen zijn mijn bak uit, buiten de blauwalg maar ik weet niet of easy carbo daar effectief tegen is. Deze verwijder ik manueel zoals het me aangeraden is 😉.

Wat de silicatex betreft, dit week end ga ik terug een volledige meting doen. En zien wat alle waardes zijn. De vorige weken waren die vrij stabiel dus als er nu grote veranderingen zijn, buiten de sio dan, dan zal dat waarschijnlijk wel aan die silicat ex te wijten zijn. Dan neem ik hem eruit.

Je po4 is ook erg laag en ik zou dan de silicaatex eruit halen. Wat is de reden dat je dit gebruikt? Silicaatex verwijdert inderdaad ook je po4.

Hoe staan de andere planten ervoor dan? Op de foto zie ik niet echt een witte laag/neerslag op de oudere bladeren.

Het is niet onmogelijk dat de plant deze kleur aangeeft door te weinig licht of te lage temperaturen, je kan hem eens een weekje of 2 aan de oppervlakte laten drijven waar deze plant ook uitermate voor geschikt is, mogelijk dat deze dan weer helemaal bij komt.

Je po4 is ook erg laag en ik zou dan de silicaatex eruit halen. Wat is de reden dat je dit gebruikt? Silicaatex verwijdert inderdaad ook je po4.

Hoe staan de andere planten ervoor dan? Op de foto zie ik niet echt een witte laag/neerslag op de oudere bladeren.

Een neerslag is er niet. Het is precies of alle groenpigmenten verdwijnen. Het blad is ook vrij dun geworden. Op andere planten zie ik het niet. Maar heb wel een vermoeden dat dit ook begint op mijn Belgisch groen. Ik zal eens zien of ik duidelijkere fotos kan trekken met mijn fototoestel. Deze waren met mijn smartphone getrokken.

Het silicaat gehalte is erg hoog in mijn kraanwater. Mijn test water was pot zwart waardoor deze ver boven de 6mg zit. Sinds die silicaat ex erin zit, heb ik een pak minder stof/kiezelalg. Dus het werkt maar blijkbaar heeft het ook niet te onderschatten negatieve gevolgen op andere waardes 😡. Het silicaat gehalte kan ik niet verlagen door verversingen helaas. In tegendeel het werd met elke verversing alleen maar erger 😡. Zucht. In mijn regenwater zit geen silicaat maat enkel op regenwater verversen durf ik precies niet :juggle:

Hoe hoog is je Si dan? Je zal met weinig Si wel ook minder bruinalg hebben inderdaad. Hoelang draait deze bak nu dan want in het begin hoort bruine opstartalg er wel bij hoor.

Mijn bak draait nu 2 maanden. Dat bruinalg/stof zat er al van in het begin. Hoeveel mijn silicaat exact is weet ik niet. De test set van jbl gaat maar tot 6mg Het kleur die daar bij past is donkerblauw. Bij mij is mijn testwater volledig zwart waardoor ik denk dat deze waarde veel hoger zou zijn. Volgens jbl kan dat tot 40mg zijn.

Ik heb de silicat ex eruit gehaald.

Maar ik heb meschien een idee. Ik heb een ton met regenwater, die ik filter op active kool. In die filter heb ik nog plaats. Daar zou ik eventueel die silicat ex insteken. En de ton vullen met de helft regenwater en kraanwater. Op die manier zou de silicat eruit gefiltert moeten worden en het ijzer en fosfaat die in de all in one zit zal op die manier niet uit mijn aquarium gefiltert worden. Zo zou het water die ik ververs maar 0,4 silicaat bevatten.

Ik weet dat ik mij best niet teveel moet focussen op die silicaat maar Ik heb die nu toch die silicat ex, dus het proberen waard?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom meng je het niet gewoon zonder die silcatex te gebruiken?

Zo zou het water die ik ververs maar 0,4 silicaat bevatten
Dit is echt te verwaarlozen en zelfs een veelvoud moet geen ramp zijn naar mijn idee. Aangezien je bak niet lang draait is de opstartalg normaal zoals ik al zei en dat gaat vanzelf wel weer weg als alles op orde is.

Waarom meng je het niet gewoon zonder die silcatex te gebruiken?

gewoon omdat ik deze aangekocht heb en dat ik het zonde vindt van het in de vuilbak te smijten bij wijze van spreken. Eens die uitgewerkt is, koop ik geen meer bij. 😉. En de waarde 0,4 is wat ik behaal met de silicat ex. Zonder is het boven de 6 mg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan