Channa Bleheri


Eddy Voerman

Well-known member
Lid geworden
25 februari 2013
Berichten
62
Leeftijd
63
Hallo forumleden,

Ik ben bezig mijn bak van 170x80x65 { netto binnenmaten } opnieuw in te richten met de bedoeling hier een groep Bleheri in te huisvesten en heb enkele vragen.
1. Zou in deze afmeting bak een groep permanent kunnen blijven, ook als er zich een koppel heeft gevormd ?
Als de bak redelijk vol met hout en beplanting zit is uitvangen niet bepaald eenvoudig, spreek uit ervaring met Creni's, alles er uit moeten halen !!, vind ik rampzalig voor een bak die zich net een beetje gezet heeft.
2. In de koude periode niet of matig voeren heb ik gelezen { logisch } maar ook geen waterwissel ??, lijkt ook logisch maar toch.
3. ik zou er wel graag wat opruimers bij in willen zetten, zijn Botia's een mogelijkheid ?

alvast bedankt voor reacties.

mvg,

Eddy
 
Ik denk dat dat wel kan. Ik zou echter niet weten wat het juiste aantal zou moeten zijn.
Ik denk dat het beste is om het gewoon uit te proberen. Niemand kan je hier een correct antwoord opgeven.
Als je 1 koppel hebt en de 5 andere dan is de agressie goed verdeelt. maar als dit 3 koppels worden dan wordt er 1 channa opgejaagd constant. Het hangt zeg maar heel erg af van hoeveel koppels er uit 1 groep worden gevormd.
Ik zou wel niet meer dan 7 channa's doen. Misschien is 6 of 5 het beste.
Maar zon dillema lijkt mij dit niet. je moet toch met 7 beginnen om een koppel te vormen. Dus neem er 7, kijk wat er gebeurt terwijl ze groter worden. En als het niet goed gaat doe je er wat weg en hou je een koppel over. En anders heb je een groep

Slangenkoppen zijn niet lastig te vangen. Ze zijn rete agressief dus als je het rustig doet met een netje zwemmen ze er mogelijk gewoon in. Lastige wordt herkennen welke je weg doet :).

Ik doe wel waterwissels in de koude periode (17 graden). Je hoeft hem niet bewust minder te voeren. Je merkt meteen dat op een koudere temperatuur de slangenkop minder gaat eten. Met 23 graden bedelt mijne de hele dag voor eten, op 19 graden slaapt / ligt hij de hele dag, Voer hem nu 2x per week. Echter voer ik niet veel als ik voer. Je kan meelwormen heel goed voeren, lekker makkelijk,goedkoop en leuk om te voeren.


Belangrijkste is dat je veel gezichtsbrekers hebt en voor iedere slangenkop een eigen spot om in te liggen.
Ik zou er niks bijstoppen. Ik heb zelf nogal wat geprobeerd, sommige botia's kunnen inderdaad tegen de winterperiode en worden niet aangevallen of opgegeten. Echter zal je zien dat je botia's super agressief je slangenkop achterna gaan. Mijn slangenkop werdt compleet opgejaagd. Heb meteen de dag erna de botia's weg gebracht. En zelfs al vallen ze de slangenkop niet aan, heb je een groep super drukke vissen op de bodem die de slangenkop nergens rust geven. Het is kortom zeer afteraden voor de slangenkop zijn gezondheid.

Ik zou er een leuke appelslak bijstoppen, dat heb ik ook. ;)

ps. Mensen denken altijd dat opruimers handig zijn of algeneters. Maar dit soort vissen geven zoveel poep. Ze poepen de hele dag nonstop door. Dus bedenk dat dit soort vissen niet echt opruimen maar juist meer afval geven. Ik heb een volle bak met allemaal alen en poly's. En sinds ik 1 ancistrus weg heb gedaan is mijn poep gehalte in de bak met 80% omlaag gegaan. Was een leuk beest en deed hem niet graag weg maar het gaf echt teveel rommel.
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor jou reactie,
Hier kan ik echt wat mee.
Nou dan maar geen bijvissen, heb idd ooit de gibbiceps eruit gedaan vanwege de sliert uitwerpselen overal.
Zaterdag extra hout en planten halen om verstop mogelijkheden te creeren.
Dan een paar weken laten draaien en half Januari komt er een groep jonge Bleheri in, die heb ik al gereseveerd
 
Dankje voor jou reactie,
Hier kan ik echt wat mee.
Nou dan maar geen bijvissen, heb idd ooit de gibbiceps eruit gedaan vanwege de sliert uitwerpselen overal.
Zaterdag extra hout en planten halen om verstop mogelijkheden te creeren.
Dan een paar weken laten draaien en half Januari komt er een groep jonge Bleheri in, die heb ik al gereseveerd
leuk mogen we wat foto's van de bak? ben erg benieuwd:foto:
 
Ja, zal van de oude setup en van de nieuwe plaatsen na het weekend.
Was eerst een blackwaterbiotoop, dus wordt even wennen voor mij met meer planten.
 
Hier twee foto's met verschillende bezetting.
A15.jpg
pauwogen 2.jpg
 
Wauw. Ik vind die laatste toch wel erg gaaf hoor. Wat voor vissen zaten daarin?
 
Dankje, kijken wat ik er straks van kan maken.
Wat extra wortelhout met javavaren er op, alleen mooi inrichten wordt nog een uitdaging.
Maar zal wel moeten, wil graag de hele groep channa's behouden.
 
ik zou misschien wel een bak/emmer alvast ready zetten voor het geval je er een of meer moet uithalen als je ze erin doet. Meestal merk je dat best snel
 
Hoop dat dat meevalt voorlopig, zijn net een paar cm groot ha ha.
 
Het is prachtig! Dat hout aan de bovenkant, drijft dat of heb je het vastgemaakt aan de bovenkant?
 
Dankje wel, dat stronkje zit vast aan de spanstrook die dwars over de bak loopt, kan geen kant op zo
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Prachtig gedaan zeg durf het bijna niet te zeggen maar...
je hebt veel hiding spots maar niet echt gezichtbrekers. Daarmee bedoel ik dat een channa links van de bak nog steeds de channa rechts van de bak ziet en dan hem mogelijk opjaagd.
Ik zou het gewoon uitproberen met 7 maar ik weet niet of een groep zonder gezichtbrekers echt gaat werken. Waarschijnlijk heb je nu een koppel voor ind e bak en de rest allemaal verstopt achterin de bak zoals ik het nu zie. Iets in het midden zou dat erg goed kunnen verhelpen. Snap dat dat niet zo mooi is maar dat zal wel de agressie stukken verminderen. Je kan het eerst zo uitproberen en als de agressie blijkt op te lopen kan je meer dingen toevoegen in het midden des noods.
 
Laatst bewerkt:
Ja, het is wel een open structuur, ik had het idee dat als de planten gaan groeien die voldoende zicht weg nemen.
Maar dan nog is de voorkant over de gehele lengte open natuurlijk.
Misschien daar een boomstronk met varens er op plaatsen ?
Ik heb dit probleem idd vroeger met een groep Crenichichla's gehad.

misschien een foto van jou bak als voorbeeld?
 
Ja, het is wel een open structuur, ik had het idee dat als de planten gaan groeien die voldoende zicht weg nemen.
Maar dan nog is de voorkant over de gehele lengte open natuurlijk.
Misschien daar een boomstronk met varens er op plaatsen ?
Ik heb dit probleem idd vroeger met een groep Crenichichla's gehad.

misschien een foto van jou bak als voorbeeld?
Dit is mijn channa bak maar ik hou er maar 1.
Screenshot 2021-12-13 at 14.42.43.png
 

Bijlagen

  • IMG_0961.pdf
    18.6 MB · Weergaven: 184
  • IMG_0962.pdf
    18.2 MB · Weergaven: 144
Ik zal eerst eens wat doorkijk plekken camoufleren, ze zijn nog maar rond de 7 cm dus zal denk ik voorlopig rustig blijven.
Maar het moet een combi worden van een mooie bak en vissen, mocht een groep dan niet gaan dan blijft er gewoon een koppel in.
Vissen continu in stress moet je ook niet willen.
En dit is voor mij al mega vol ha ha, ben alleen kale blackwater takkebakken gewend.
Maar de vrouw vindt het super zo.
Ik wacht af hoe het zich ontwikkeld en ga hier en daar de bak nog wat aanpassen, en anders een mooi koppel is ook leuk hoor.
In elk geval bedankt dat je me er op hebt gewezen want ik dacht dat dit ruimschoots voldoende zou zijn.
Weet dus dat dit problemen kan gaan opleveren.
 
De bak nog wat aangepast met hout en Javavarens, mooi helder geworden inmiddels.
Dimmer geinstalleerd achter de ledbalk met mooie nachtverlichting.
Water is mooi stabiel, gooi er af en toe wat voer in, geen nitriet, inmiddels wel iets nitraat dus gaat prima.
Automatische verversing ingeschakeld plus de toevoeging van mineralen omdat ik enkel met osmose ververs.
8 Januari de vissen halen, dan draait de bak inmiddels 6 weken zonder bestand.
 
Hele gave bak zo Eddy, ben benieuwd verder.

Gr. Ed
 
Heel misterieus ogend, mooie dieptewerking. Die steen vooraan net uit het midden is misschien net al genoeg zodat ze elkaar niet zien, misschien dat @Nekko Daar meer over kan zeggen.

Maar ik begrijp wel waarom je vrouw deze bak zo mooi vind in ieder geval, echt klasse 👍.

In jan de vissen erbij en dan lekker laten rijpen, genieten en in de gaten houden.

Gr. Ed
 
De dieptewerking lukt aardig met deze bak want de diepte is al 80 cm.
Over het hout en de planten heen kijk je nog eens 30 a 40 cm weg de bak in, geeft wel een mooi effect.
 
In 1 woord: GAAF!
 
:thumbs: begin er zelf ook aan te wennen.
 
wat een schatjes. hoop dat je een aantal koppels krijgt. Ik heb trouwens nu 2 paradijsvissen bij mijn bleheri zitten en dat lijkt goed te gaan (wel pas 2 dagen laat het wel weten als het op lange termijn goed blijft gaan) . paradijsvissen kunnen ook de temperatuurverschillen aan. dus misschien vind je dat ook wel leuk?
ook heb ik er neocardina garnalen bij. Mijn channa is nu volwassen en vindt ze te klein om de moeite voor te doen als voer. Als die van jou volwassen zijn zou je mogelijk garnalen dus kunnen uitproberen.
 
Gezien de mooie kleuren wel een leuke aanvulling, ben benieuwd hoe het gaat.
ik ben bang dat ik garnalen id deze bak niet terug vind.
 
Laatst bewerkt:
eddy zou je een update kunnen doen? ben erg benieuwd :foto:
 
Hier een update, heb extra verstop mogelijkheden in de vorm van holle kurkstammetjes aan de opp aangebracht,
verder zijn ze al wat gegroeid en voller geworden.
Ik verbaas mij steeds weer over de prachtige kleuren van deze vissen, geweldig.
 

Bijlagen

  • bl5.jpg
    bl5.jpg
    140.9 KB · Weergaven: 153
  • bl6.jpg
    bl6.jpg
    190.1 KB · Weergaven: 157
  • bl7.jpg
    bl7.jpg
    164.5 KB · Weergaven: 149
  • bl8.jpg
    bl8.jpg
    151.5 KB · Weergaven: 148
  • bl9.jpg
    bl9.jpg
    181.9 KB · Weergaven: 149

Terug
Bovenaan