Wat is er nieuw

Checklist voor nieuw garnalenaquarium...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum Startdatum
S

Sanneke80

Guest
Hoi, zoals jullie misschien al weten heb ik sinds kort een clubje King Kong Garnalen.

Over twee weken ga ik beginnen met het inrichten van hun nieuwe verblijf, de SuperFish Expert 30.

Nu heb ik een paar vraagjes, over wat ik nog moet aanschaffen.

Dit is wat ik heb:

-bodem, Ada Soil Africana
-drie vrij grote Dragon stones
-sponsfilter
-voer/bladeren etc
-verwarming (maar weet niet of die wel nodig is bij deze garnalen)
-diverse mos en plantjes (waaronder ook drijf)
-osmose water kan ik bij de lfs halen
-ph meter
-ec/tds meter
-watertesten voor No2, No3, Ph, O2, NH3 en PO4

Wat ik nog wil/moet? kopen:

-een bio Co2 setje (ivm met wat moeilijkere plantjes), deze
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ ... em-60.html
-wat moet ik bij deze set nog aanschaffen? Hoe weet ik bijvoorbeeld wanneer er genoeg Co2 in het water komt en hoe kan ik de hoeveelheid regelen?
-is er nog iets wat ik moet toevoegen aan het water aan mineralen? (Gh/Kh, etc.)

-zijn er nog dingen die ik vergeet?

Dank alvast voor het meedenken! 😀

Ik gebruik de Enviroment en die bevalt ook prima. Ik zou met deze garnalen erg oppassen met co2.
Zelf voeg ik niks toe bij de TB garnalen. Als je alleen osmose gaat gebruiken dan moet je Gh+ mineral gaan gebruiken om het op de juiste waarde te brengen.

Zou niet onmiddellijk Bio CO2 gaan gebruiken. Tropica en Dennerle hebben, voor niet teveel geld, kleine CO2 setjes die je kan gebruiken. Is wat veiliger.
Met je soil zou ik de eerste weken gewoon kraanwater gebruiken, zo stabiliseert die wat sneller. En regelmatig water verversen. Na een paar weken 80% van je water wisselen met osmose en de mineralen die John aangeeft.
Voor het CO2 gehalte kan je een dropchecker aanschaffen, maar vooral naar je plantjes zien of ze genoeg hebben. Bereken vooral niet het CO2 gehalte met de KH en pH met een aquasoil, want dan kom je bedrogen uit en denk je nogal snel dat je de beestjes bent aan het vergassen.
Africana buffert de pH redelijk laag, dus je pH kan de eerste tijd onder de 6 liggen.

Ok� bedankt allebei!

Qua Co2 moet ik uitkijken met deze garnalen en als ik wel kies voor Co2 dan kan ik beter geen bio co2 pakken maar die andere. Ik wist niet dat dat ze daar niet goed tegen kunnen.

Beestjes vergassen wil ik natuurlijk niet, dus op dat bereken, zal ik tegen die tijd nog even goed vragen :juggle:

O ja, ik heb ook zo een sochting (zuchtend ding 😉 ) nu al bij de garnaaltjes. Dat kan geen kwaad las ik. Snap werkelijk niet hoe het werkt, maar dat maakt niet uit 😀

Maar ik kan dus voorlopig wel uit de voeten als ik het zo lees.
Als ik het goed lees, dan kan ik dus het beste eerst een paar weken alleen kraanwater bij de bodem gebruiken. En pas later met een deel osmose en de mineralen Gh+.

Wel of geen Co2 is dan van latere zorg.

Ze doen het trouwens erg goed in hun tijdelijke bakje, ze worden steeds mooier, voller en glanzender! :smitten:

Nog eentje...
Als je een KH/alkaliniteit test koopt, Neem dan die van Salifert. Deze gebruikt 2 reagentia (en daardoor nauwkeuriger), is handiger in gebruik en werkt ook met kleinere stappen.
Als zal die standaard wel rond of onder de 1� liggen.

Zal ik doen! De rest van mijn testen zijn allemaal ook van Salifert toevallig.

Hier vonden ze de bodem die jij gaat gebruiken niet zo fijn.
Ik gebruik wel ADA maar dan de Amazonia ( de zwarte bodem)
Er zijn 3 kleuren ADA shrimp soils en elk heeft weer een andere werking.

Ik gebruik de Environment en m'n Crystals doen het er erg goed op. waardes blijven mooi stabiel en ik meet regelmatig de waarde. Vooral de GH is steeds aan de lage kant bij mij. Veel succes!

De Gh moet je dan ook op peil brengen met de Gh+ mineral die je dan moet gebruiken. Ik breng de Gh op zo n 5-6 en dan is de uS rond de 250.

Dank voor de info!

@Erna, het probleem was een beetje dat ik geen zwarte of donkerbruine bodem wilde, omdat mijn garnaaltjes bijna helemaal zwart zijn. Ik was bang dat je ze dan niet goed kan zien. Geen enkel ander merk kon ik vinden met bijvoorbeeld een grijze soil of licht bruine soil. Wel een geel/beige, maar dat vond ik echt lelijk 😛
Mochten ze het er niet goed op doen dan kan ik altijd nog overschakelen op een donkere bodem.

@Thomas en John, ik zal het goed in de gaten houden al die waterwaarden. Dit is mijn eerste bakje met een soil erin dus ik denk dat ik eerder te veel ga meten dan te weinig :juggle: 😀

Haha precies. En eerst gewoon goed laten indraaien. Hoe minder je klooit in je bakje hoe natuurlijker het gaat. Als garnalen eenmaal beginnen gaan ze ook ineens hard. Heb mijn Crystal Red's nu 5 weken en deze week ineens 5 van de 16 zwanger. Mooie diertjes zijn het, zorg er goed voor 😉

Btw ik zou qua bodem wel voor een van de betere gaan, en niet teveel op kleur letten. Je kan er altijd nog HC of micranthemum over de bodem laten groeien. Flink veel plantjes er in en ze vallen alsnog op hoor 😀

@thomas, bedankt voor de tips.

algeneter12 zei:
Btw ik zou qua bodem wel voor een van de betere gaan, en niet teveel op kleur letten.

De bodem heb ik al in huis, vind het zonde om hem weg te gooien.
Misschien doen ze het beter op een andere bodem, maar ik weet helemaal nog niet of ze het er niet goed op gaan doen.

Je kan er altijd nog HC of micranthemum over de bodem laten groeien. Flink veel plantjes er in en ze vallen alsnog op hoor 😀

Qua planten wil ik het houden bij ��n of twee soorten plantjes en wat mosjes. Dus juist niet te veel planten.

Ik heb juist ook weinig planten in de bakjes met garnalen zodat je de beestjes goed kan zien.
Wat mos op een stukje hout, maar in het algemeen is 80% van de bodem hier vrij van planten.
Ik denk dat een plantje als de HC erg lastig zal zijn zonder co2 en veel licht.

Dat dacht ik ook al John. Micranthemum doet het bij mij uitstekend, zonder toevoegingen. Mos is echt een aanrader inderdaad. Ik hou ervan om mijn bakken altijd goed beplant te hebben. Zit dan toch meer bacterieel leven in heb ik het idee, net iets meer voedsel voor de jonkies dus ook.

Als je de bodem al hebt zou ik hem lekker laten zitten inderdaad. Je eigen ding doen 😉

mmm, lees het nu pas, maar wat is HC eigenlijk 😀

algeneter12 zei:
Dat dacht ik ook al John. Micranthemum doet het bij mij uitstekend, zonder toevoegingen. Mos is echt een aanrader inderdaad. Ik hou ervan om mijn bakken altijd goed beplant te hebben. Zit dan toch meer bacterieel leven in heb ik het idee, net iets meer voedsel voor de jonkies dus ook.

Als je de bodem al hebt zou ik hem lekker laten zitten inderdaad. Je eigen ding doen 😉

Mijn gewone bakken zijn ook erg groen beplant en bijna te vol. Maar toch kies ik ervoor om bij de garnalen minder planten te hebben zodat ik ze goed kan zien en niet de helft in de planten verstopt zit 😉.

Ik kwam er paar dagen geleden achter dat drijvend riccia fluitans ook een erg leuke toevoeging kan zijn; de garnalen zitten er steeds op en lijkt me ook een prima verstopplek voor de kleintjes.

Wat toevallig, die heb ik net een paar dagen in huis! Erg leuk plantje. Ik heb het nu alleen allemaal al vastgebonden op steentjes, maar de volgende keer laat ik ook wat plukjes drijven.

Bedankt voor de tip!

Sanneke80 zei:
Wat toevallig, die heb ik net een paar dagen in huis! Erg leuk plantje. Ik heb het nu alleen allemaal al vastgebonden op steentjes, maar de volgende keer laat ik ook wat plukjes drijven.

Bedankt voor de tip!

heb je het goed vastgebonden? Heb ergens op het internet gelezen dat ze zich namelijk niet hechten op steen of hout. Oplossing

Misschien kan ik er ook naast zitten, geen idee. Maar ik denk er wel aan om een plukje in mijn bak te doen, of een andere drijfplant.

Leuke link met uitleg is dat.

Inderdaad een erg leuke link!

Dank je wel!

Ik heb de riccia met visdraad vastgebonden op de steentjes en ben er heel vaak omheen gegaan. Had dit you tube filmpje gevonden van de greenmachine:

Het enige lastige is dat ik geen vierkante steentjes had 😉

https://www.youtube.com/watch?v=Ntkbq8VzU1A

Vandaag heb ik mijn rode sakura garnaaltjes over gezet naar hun nieuwe verblijf en de bak helemaal goed schoongemaakt. Dus kan ik de komende dagen beginnen met de inrichting! 😀

bdhdrhdfhtyhtyhtyh.jpg

C�dric Vleminckx zei:
Hier kan ik de link niet bekijken.

Je screenshot laat een .be link zien, mogelijk dat je daar automatisch naar omgeleid wordt, maar hier opent de link met .nl extensie. Mogelijk dat het probleem daar zit? De werkende link zou dus moeten zijn: http://aquascape-aquarium.blogspot.nl/2 ... tones.html

Misschien als je de link in een andere browser of in-private tab opent dat het wel goed gaat?

Ik kan de link wel openen, maar krijg direct allemaal alarmsignalen dat de site niet veilig is.

Wellicht heeft het daar mee te maken. Ik ga er dan ook maar niet meer naar terug.

Hier is het ook een nl site zie ik en zie verder geen problemen.

Het is inderdaad een .nl site zie ik aan de link.

Maar dan zie ik ook nog dat als ik de extensie wijzig, dat ik terug op .be uitkom.

Maar, Sanneke, als de site niet enorm beveiligd is, en alarmsignalen geeft, is het beter dat ik er weg blijf. 😉 Alhoewel, ik heb er wel ervaring mee, dit is misschien niet altijd zo.

Het is meer dat mijn Avast virus ding allerlei noodsignalen geeft als ik die site open. En wil ik toch verder kijken op de site dan wordt hij zelfs geblokkeerd. Dit maak ik zelden mee, vandaar dat ik die meldingen van Avast toch maar wel serieus neem.

Kan het soms ook wel eens fouten, de Anti-Virus, maar als ik dat voorkrijg dan ga ik toch niet verder op de site, gewoon om toch zeker te zijn.

Ik heb hier Avast Anti Virus.

On-topic weer 😉. HC is inderdaad een plantje. Ik vind micranthemum er ook erg op lijken en is in mijn ogen veel en veel makkelijker.

Heb je ook nog foto's voor ons Sanneke? :foto:

algeneter12 zei:
On-topic weer 😉. HC is inderdaad een plantje. Ik vind micranthemum er ook erg op lijken en is in mijn ogen veel en veel makkelijker.

Heb je ook nog foto's voor ons Sanneke? :foto:

Ik heb net de hardscape af. En hoop morgen wat groen er in te kunnen zetten. Foto's heb ik gister in mijn fotoalbum geplaatst. 😉

Ik zal de plantjes even onthouden voor als ik weer iets ga bestellen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan