Wat is er nieuw

cherax boesemani met cichliden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter gijs
  • Startdatum Startdatum
G

gijs

Guest
hallo allemaal

ik ben hier nieuw op het forum en ik zit met een aantal vragen maar eerst zal ik de situatie even uitleggen voor het gemak.

ik heb vroeger ook een aquarium gehad maar toen wist ik er nog niet heel veel van en nu heb ik weer de kriebels gekregen en wil het nu goed aanpakken.

ik heb vorige week een juwel gekocht van 100x50x40 en heb op internet een mooie grijze rotswand besteld die over 2 weken binnenkomt. nou wil ik dolgraag 1x een cherax boesemani hoa creek in dit aquarium maar ik kwam er al snel achter dat dit enige problemen kan geven met andere vissen en bodembewoners. na veel bellen en speuren op het internet ben ik erachter dat de beste vissen om hiermee samen te doen naar mijn mening dwergcichliden zijn.
(ik weet het deze horen eigenlijk niet in dezelfde biotoop) mede omdat de cichliden snel genoeg zijn om weg te zwemmen maar niet te groot om de kreeft aan te vallen als deze vervelt, ook de inrichting van de bak voor beide zijn ongeveer hetzelfde en zijn ze niet te groot voor deze bak. na verder onderzoek ben ik van plan om 1x man en 2x vrouw apis. cichlide cacatuoides double red in de bak toe te voegen. nou zijn we bij mijn vraag aangekomen 😛 wat is jullie mening hierover? vraag 2: is het mogelijk om hierbij bijvoorbeeld ook een 3tal microgeophagus altispinosa toe te voegen of zouden dan alle cichliden cacatuoides moeten zijn? en als laatste vroeg ik mij af welke oppervlakte vissen ik bij dit vissenbestand zou kunnen doen?

na veel zoeken ben ik er eigenlijk nog niet goed achter en leek het mij beter het te vragen aan mensen die hier meer verstand van hebben in plaats van het wiel opnieuw uit te vinden😛 want ik wil graag een vissenbestand wat goed samengaat en leuk is om naar te kijken.

ik ben benieuwd naar jullie tips

groet gijs

ps. ik heb nog even de tijd om de discussieren omdat de achterwand er pas over 2 weken is en de bak daarna ook nog 2 weken moet staan met alleen planten :koffie:

Je hebt zelf ontdekt dat bodembewoners niet zo'n goed plan zijn, maar komt wel bij bodemgerichte cichliden uit. Hoe dat zo?
In een aquarium van 100x40 bodemoppervlak niet Apistogramma �n Mikrogeophagus gaan houden i.v.m. territoria en ruimte.

Kwa waterwaarden kunnen dacht ik ook niet alle appisto�s erbij maar het ruimte gebrek op zich zelf is al no-no genoeg naar mijn smaak.

alvast bedankt voor de feedback, en ik kwam eigenlijk op apistogramma omdat de inrichting ongeveer hetzelfde moet zijn en dwergcichliden met een kreeft overweg kunnen, alleen weet ik nog niet genoeg van cichliden om te bepalen welke ik dan beter kan nemen, ik dacht eigenlijk dat apistogramma in bodem/midden zitten en dit wel zou kunnen. welke vissen zouden jullie dan aanraden? het hoeven niet per se cichliden te zijn maar ik vind het wel leuke om wat mooie kleurige vissen te houden omdat de inrichting donker wordt, en ik zou wel iets meer bijzonders willen dan de neon tetra of een sumatraan.

(update)

ik loop nu even verder te kijken naar andere vissen en aangezien de boesemani hoa creek uit nieuw guinea komt zit ik in die hoek te kijken en kwam een aantal soorten regenboogvissen van de familie pseudomugil. zouden deze vissen erbij kunnen? daarnaast kwam ik ook diverse kempvissen tegen alleen zijn deze naar mijn weten nogal temperamentvol en vraag ik mij af of deze eventueel bij een school regenboogvisjes kunnen? of hou ik dan alleen kempvissen over😛

Kempvissen combineer je beter niet met de regenboogvissen inderdaad. De laatsten zijn v��l te druk voor kempvissen en dan kan het twee kanten op: of die reageren zich af of ze gaan in een hoekje hangen.

En of kempvissen handig is met zo'n kreeft is ook maar de vraag. Kempvissen houden er van zo nu en dan eens gewoon lekker te gaan liggen. Makkelijk doelwit voor een kreeft.

bedankt voor de feedback! heel fijn.
ik ben alweer druk verder aan het zoeken en ga toch voor de nieuw-guinea/australie biotoop
en ben tot de volgende conclusies gekomen en tot een voorlopig vissenbestand, ik zou graag jullie mening hierover horen.

kempvissen = no go
regenboog zalmen = no go (bak te klein)
hypseleotris = no go (wil omdat ik geen cichliden meer neem een aantal garnalen)

dus heb ik een voorlopige lijst:

bodem:
1x cherax boesemani hoa creek
4/5 blue rili bee neocardina garnalen

midden:
5/6 pseudomugil furcatus
5/6 pseudomugil cf gertrudae aru
koppel tateurndina ocellicauda

oppervlakte: ( als bovenstaande niet teveel is)
5x nomorhampus liemi

de tateurdina ocellicauda zijn veel naar onderzoek ook veel op de bodem bezig maar aangezien de kreeft een vrij teruggetrokken leven
leidt denk ik dat dit wel mogelijk is en daarbij zijn het vrij snelle vissen.
ik hoor graag feedback over deze lijst🙂 als dit samenkan ga ik onderzoek doen naar een plantenbestand.

ps. aangezien dit nu over regenboogvissen e.d. gaat moet ik dit niet naar een ander stuk van de forum zetten??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan