Cherry garnaaltjes, wat gaat er mis!?


M

marijnvh

Guest
Goede dag, heb nou al een tijdje een tropische aquarium met daar in cherry garnalen en galaxy visjes.
Nou kwam ik deze ochtend naar me aquarium toe gelopen en zag dat er 1tje van me 5 cherry garnalen er goed slecht aan toe was en op dit moment dood is.
Vind dit echt zwaar kut en wil dat de andere ook niet laten overkomen.
zelf denk ik dat er iets is met het water maar ben nog niet lang met een aquarium bezig.

hopelijk is er iemand die mij kan assisteren naar het verbeteren van mijn aquarium en zodat me andere garnalen weer actief gaan doen.
op de foto zie je ook vlekken aan de oppervlakte van het water en heel wat slijmerige iets bij het verwarmings element.
Hierbij ook nog soort van haren gevonden maar dit is denk ik de bacteriën.

ps. Me galaxy visjes is niks mee aan de hand

hieronder wat foto’s van de aangetroffen situatie van mijn aquarium.
Specs:
30 liter aquarium
Filterpomp
En genoeg planten volgens de winkel.
Bodem is zwarte steentjes
Kwa voeding gebruik ik biologische garnalen voer en biologische vissen voer.
 

Bijlagen

  • A042A0EB-3E89-4351-A300-333C2FBE3610.jpeg
    A042A0EB-3E89-4351-A300-333C2FBE3610.jpeg
    113.1 KB · Weergaven: 158
  • 558FCD21-6D2B-43B8-BC72-986C0463B06A.jpeg
    558FCD21-6D2B-43B8-BC72-986C0463B06A.jpeg
    131.7 KB · Weergaven: 162
  • 6A57E400-96F7-48C3-9235-88F6A997325D.jpeg
    6A57E400-96F7-48C3-9235-88F6A997325D.jpeg
    96 KB · Weergaven: 160
  • 2E5692A4-5EC5-4417-8D79-0136D2511388.jpeg
    2E5692A4-5EC5-4417-8D79-0136D2511388.jpeg
    90.3 KB · Weergaven: 157
  • 595DD5D7-7207-4E80-AFB8-4B13C5A6DADD.jpeg
    595DD5D7-7207-4E80-AFB8-4B13C5A6DADD.jpeg
    91.2 KB · Weergaven: 165
  • 4AB7B2AB-232B-4188-A5BF-CC5A1A920B17.jpeg
    4AB7B2AB-232B-4188-A5BF-CC5A1A920B17.jpeg
    114.3 KB · Weergaven: 161
Misschien kan je de waterwaarden nog even doorgeven, maar het is niet onmogelijk dat een van je vissen de garnaal een knauw hebben gegeven.
 
Er valt wel eens een garnaal om als ze vervelt.
Als het er maar ééntje is zou ik me niet direct grote zorgen maken.
Wel even je nitriet meten. Als dat in orde is, dan gewoon kijken wat er gebeurt.
 
Je hebt er 5, dus als er 1 dood gaat lijkt er al gauw wat aan de hand. Echter hoeft dit niet zo te zijn. Zoals eerder aangegeven sneuvelt er wel een een garnaaltje om wat voor reden dan ook. Daarnaast zie ik op je foto's dat je een kaamlaag op je water hebt. Dat olieachtige laagje. Dit betekent veelal dat er veel dode bacterien in je bakje zitten. En zou kunnen duiden op het feit dat je een (nog) niet goed werkende bacteriecultuur in je filter hebt. Ook kan het zijn dat je er teveel in hebt zitten rommelen. Hoelang draait je aquarium?

Het is raadzaam om nitriet te meten. Dit kun je bij de meeste dierenspeciaalzaken gratis laten doen. Nitriet (No2) is onderdeel van het stikstofproces en de indraai periode van je aquarium. Google maar eens! Ik had ook uit voorzorg 50% waterwissel gedaan.

Verder veel succes in de aquarium hobby! Iemand die zo gepassioneerd van start gaat zal snel bij leren.
 
Die laagje is inderdaad een kaamlaag en zoals Tommie al aangeeft kan het soms zomaar gebeuren dat een garnaal doodgaat dus dat zou niet zezeer iets hoeven te betekenen.
Wel is het inderdaad handig om de waarden even te meten en hier te posten. Heb je verder nog iets gedaan met de filter of de bodem?
 
Niet onbelangrijk: heb je eerst je aquarium 4 weken laten indraaien zonder dieren toe te hebben gevoegd?
 
Misschien nog een puntje om te benoemen. Je moet ze eignelijk met minimaal 10 houden want het zijn echt groepsdiertjes.
 
galaxy visjes

Geen antwoord op je vraag maar 30 liter is eigenlijk te klein voor galaxy's.
Het zijn vrij actieve vissen die in mijn 80 cm (112 liter) toch wel wat baantjes trekken daarnaast zou ik ze persoonlijk in grotere scholen houden (zeker > 12) omdat ze anders vrij schuw zijn.
 
Het zijn inderdaad meer bakjes voor garnalen of 1 solitaire betta.
 
Ik heb een expert er bij gehaald en die heeft aantal dingen gecontroleerd en vooral het water.
De dood van de garnaal is echter een natuurlijke dood.
Water waardes zijn uitstekend.

bedankt voor de hulp en tips.
 
Geen antwoord op je vraag maar 30 liter is eigenlijk te klein voor galaxy's.
Het zijn vrij actieve vissen die in mijn 80 cm (112 liter) toch wel wat baantjes trekken daarnaast zou ik ze persoonlijk in grotere scholen houden (zeker > 12) omdat ze anders vrij schuw zijn.

Deze galaxy zijn kleine visjes en die worden niet groter dan 3a 4cm
 
Ja maar toch horen ze niet in een 30 liter hoor want in een grotere bak komen ze qua gedrag ook beter tot hun recht.
 
Deze galaxy zijn kleine visjes en die worden niet groter dan 3a 4cm
Dat weet ik, ik heb ze zelf namelijk ook.
De grootte van een vis zegt niet niet zoveel over de afmetingen van een aquarium.
Je moet ook het gedrag van de vis meenemen in je besluit.
 
Mijn humeur is in orde, maar toch even twee ergernisjes, die iedereen natuurlijk mag negeren. Ik moet ze gewoon even kwijt.
1) "Me" is géén bezittelijk voornaamwoord. Het is dus 'mijn' of 'm'n'... (..garnaaltjes, bak, et cetera). Taaladvies (klik).
2) De vraag ging over de dode garnaal. Niet over de Galaxy's. Ik vind er ook van alles van dat ze in deze omstandigheden gehouden worden, maar het moet genoeg zijn om dat één keer te benoemen. En terug naar de garnalen.

En over die garnalen werden al wél behulpzame dingen gezegd. Check de waterwaarden, en vooral: zorg dat ze stabiel zijn. Neocaridina zijn niet erg kieskeurig wat betreft de precieze waarden, maar ze moeten niet te erg fluctueren. En verder gaat er soms gewoon een garnaal dood. Jammer, maar niet altijd verklaarbaar. Weet je hoe je mannen en vrouwen kunt onderscheiden? Dan kun je ook zien of je beide geslachten nog hebt. En als dat zo is, en je bak is stabiel.. Verheug je op zwangerschappen!
 
Mijn humeur is in orde, maar toch even twee ergernisjes, die iedereen natuurlijk mag negeren. Ik moet ze gewoon even kwijt.
1) "Me" is géén bezittelijk voornaamwoord. Het is dus 'mijn' of 'm'n'... (..garnaaltjes, bak, et cetera). Taaladvies (klik).
2) De vraag ging over de dode garnaal. Niet over de Galaxy's. Ik vind er ook van alles van dat ze in deze omstandigheden gehouden worden, maar het moet genoeg zijn om dat één keer te benoemen. En terug naar de garnalen.

Nu is mijn humeur ook helemaal oke :D
  1. Taaladvies en verbeteringen doe je maar op een forum over de Nederlandse taal en niet op een forum over vissen en garnalen. Iedereen, welk niveau hij of zij ook heeft is hier welkom en dient in mijn ogen niet gecorrigeerd te worden op spelling of taalgebruik.
  2. De vraag gaat over de dode garnaal, dat klopt. Maar garnalen samen houden met galaxy's in een te klein aquarium kan voor grote stress zorgen bij garnalen wat zeer zeker tot de dood kan leiden (lijden, tja zeg het maar of eigenlijk niet ) Daarbij jagen Galaxy's zeer actief op alle jonge babygarnalen en eten ze dan ook graag op. Ook een enorm stressrisico voor de garnalen.
@marijnvh Je hebt een super leuk garnalen bakje en heel mooi ingericht!
Je kunt voor de garnalen nog wat mos toevoegen, hierdoor voelen ze zich veiliger en er zit ook allerlei micro voeding in wat goed is voor de baby's
De visjes zou ik er echt uit halen.
Ik zou wel een grote waterwissel doen,
Van het filter even helmeaal afblijven, behalve de uitstroom zo draaien dat het wateroppervlakte beweegt, wat de kaamlaag helpt af te breken.
Voor niet te veel, dat zorgt voor te veel afval en doet de vissen en garnalen geen goed.

Heel veel plezier met de hobby en die leuke kleine rakkertjes :D
 
waarom zijn de nieuwe leden toch altijd boos op de leden die goede adviezen geven?
De welzijn van de vis en garnaal staan bij dit forum voor aan.

Als je er niet tegen kan fouten te maken begin dan niet aan deze hobby.
Als je niet tegen leden kan die de goede adviezen zijn kom hier dan niet.
Hier zit zo veel kennis die vind je niet bij een dierenwinkel.
 
waarom zijn de nieuwe leden toch altijd boos op de leden die goede adviezen geven?
De welzijn van de vis en garnaal staan bij dit forum voor aan.

Als je er niet tegen kan fouten te maken begin dan niet aan deze hobby.
Als je niet tegen leden kan die de goede adviezen zijn kom hier dan niet.
Hier zit zo veel kennis die vind je niet bij een dierenwinkel.

In dit geval is het niet de topic starter die problemen heeft met het advies, dat is een lid die al sinds 2013 lid is.
Ik zou me er niet druk om maken :D
 

Terug
Bovenaan