Chihiros Doctor 3e gen, iemand hier ervaring mee?


R

RonG

Guest
Ik heb dit (https://nl.aliexpress.com/item/Alga...32830966766.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.hOv2l9 ) apparaatje gekocht in de strijd tegen algen, iedere keer weer verpest het alles...
Iemand die dit in gebruik heeft/er iets van weet?

Werd ook helemaal gek zoals gewoonlijk op ali de juiste uit te zoeken.
Die info is vaak zo krom en 9 van de 10 x is alles hetzelfde (je hebt b.v. 1 product en dan zet iedereen er een ander type nr bij o.i.d.

Afijn nu komt het belangrijkste want wilde een twinstar (zou de beste moeten zijn) maar dat staat dus wel in de titel maar niet bij type nr. Verder ziet i er exact hetzelfde uit als alle andere 3e verzie varianten.
Maar zijn deze 2 nu het zelfde b.v.?

Deze heb ik gekocht (in de titel staat twinstar, maar bij type nr niet, maar als ik naar die dingen kijk zie ik geen verschil)
https://www.aliexpress.com/item/Alg...it-New-verison-free-shipping/32830966766.html

Hier 1 van de vele voorbeelden dat alles er hetzelfde uitziet
https://www.aliexpress.com/item/3rd...6.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.262.pTI9w2
Is er een verschil in de 2 type nr's of is het allemaal hetzelfde apparaat en verzinnen ze er zelf een type nr bij?
 
Er staat dan ook bij: Chihiros in de Twinstar stijl! Het zijn dus Chihiros Doctor versies van de derde generatie. Op zich is een Twinstar overigens ook niet beter. De informatie die erbij staat moet je even in het Engels gaan lezen (Bekijk de titel in het Engels aanklikken). De Nederlandse vertaling komt uit het Engels en is nogal gebrekkig. Er is nu één type waar je vroeger meerdere types had toegespitst op een toepassing. Deze zou het allemaal moeten doen.
 
Ik heb met Marcel zoiets op de beurs gezien maar door de belletjes was de hele bak erg mistig.
 
Oke bedankt voor je reactie.
Dus zijn bijde hetzelfde zoals ik dacht?
Ik heb die in de bovenste link gekocht, maar als je op Engels klikt komt er niet veel meer info zoals bij die andere staat in de onderste link.
Kort samen gevat is dus geen twinstar en die info die bij de 2e link wel staat hoort ook bij die van de eerste?
 
Ik heb met Marcel zoiets op de beurs gezien maar door de belletjes was de hele bak erg mistig.
Dat kan maar verandert in de loop van de tijd. Het apparaatje heeft een veranderende tijdsduur instelling, althans was dit zo bij voorgaande generaties. Aanvankelijk werkt hij elke 10-15 minuten zo'n 30 seconden. De "mist" die je dan ziet lost snel op. Zelf heb ik dit ooit getest met zelfbouw apparaatjes en het doet wel degelijk iets.
 
Oke bedankt voor je reactie.
Dus zijn bijde hetzelfde zoals ik dacht?
Ik heb die in de bovenste link gekocht, maar als je op Engels klikt komt er niet veel meer info zoals bij die andere staat in de onderste link.
Kort samen gevat is dus geen twinstar en die info die bij de 2e link wel staat hoort ook bij die van de eerste?
Ze zijn beide hetzelfde en bovendien staat er bij beide bovenin dat het zicht handelt om een Twinstar stijl apparaat.
 
Oke bedankt voor je reactie/dat je het ff duidelijk voor me maakt, is dus gewoon een twinstar. Heeft 3 standen en dan op de planten instelling zetten en het aantal ltrs instellen geloof ik. Je krijgt de handleiding in het Chinees dus daar heb ik weinig aan. Maar het instructie filmpje ziet er simpel uit.
Maar staan er zoveel op en die titels, haha tja laat ik daar maar niks over zeggen.
Je kan zien dat ik vaker heb besteld op ali bij dat product, en helaas gebeuren er soms rare/nare dingen als je niet goed op let.

Maar ben heel benieuwd op engelse forums veel positiefs over gelezen. Ook de revieuws op ali zijn bijna allemaal positief, bij een paar hecht je er weinig waarde aan maar als 1000+ mensen tevreden zijn zal het wel een goed product zijn die 2e word hier in NL ook verkocht, 3e weet ik niet.
Maar hoop dat het mijn bak ten goede komt, en dat die vervellende algen iig flink omlaag gaan.
 
wat betekent dit laatste eigenlijk:
Do not use sea water or aquariums above TDS500

Wat is TDS500? Een bak van 500 l?
 
Denk dat een apparaat inzetten tegen algen toch al de verkeerde richting denken is.

Net zoiets als een luchtdroger kopen, als uw dak lek is.
 
Oke bedankt voor je reactie/dat je het ff duidelijk voor me maakt, is dus gewoon een twinstar. Heeft 3 standen en dan op de planten instelling zetten en het aantal ltrs instellen geloof ik. Je krijgt de handleiding in het Chinees dus daar heb ik weinig aan. Maar het instructie filmpje ziet er simpel uit.
Maar staan er zoveel op en die titels, haha tja laat ik daar maar niks over zeggen.
Je kan zien dat ik vaker heb besteld op ali bij dat product, en helaas gebeuren er soms rare/nare dingen als je niet goed op let.

Maar ben heel benieuwd op engelse forums veel positiefs over gelezen. Ook de revieuws op ali zijn bijna allemaal positief, bij een paar hecht je er weinig waarde aan maar als 1000+ mensen tevreden zijn zal het wel een goed product zijn die 2e word hier in NL ook verkocht, 3e weet ik niet.
Maar hoop dat het mijn bak ten goede komt, en dat die vervellende algen iig flink omlaag gaan.
Nee, het is géén Twinstar maar een apparaat dat in de stijl van de orginele Twinstar is gemaakt. Maar daar hoef je je niet over op te winden, dit dingetje is even goed! Trouwens de "echte" Twinstar wordt wel nog in verschillende versies gemaakt elk met z'n eigen doel daar waar jou Chihiros derde generatie overal zou kunnen functioneren. Dat is dus een voordeel wat je hebt boven een Twinstar. Maak ik het zo wat duidelijker?
 
Ja sorry, denk er altijd veelste veel bij zoals iemand anders al eens zij.. Ik dacht dat je van twinstar ook een 3e gen had, en je bedoelde omdat er twinstar in de titel stond bij bijde het dus om een twinstar app ging.. Nou ja dan ben ik idd tevreden over de aankoop en nu een 3e gen heb. Heb er ook een 500 wat externe heater bij gekocht, temp is niet overal gelijk, nu spuit i er warm water in. Weer wat te doen over 3 weken XD.
 
Heb helemaal niet op het snoer/stekertje gelet.
Meestal krijg je de optie vanzelf of staat er dat je het zelf aan moet geven.
Neem aan dat i dan dus met us plug komt?
Zo ja is zo'n simpel blokje/adaptortje dan voldoende?
 
Voor die prijs is het natuurlijk geen originele Koreaanse Twinstar. Die kosten minimaal 3x zoveel. Het is een simpele Chinese Chihiros.
De verkoper ziet aan je adres welke adapter ie mee moet sturen. Doet ie dat niet; nou dan zet je er toch zelf een stekker aan...
 
Nou zo behendig zijn de meeste Chinezen vaak niet hoor, zeg je niks krijg je meestal usa plug..
Afijn heb nog van die adaptortjes en ze kunnen 110/220v aan zag ik net dus zal wel goed komen.
Maar dus niemand die zo'n ding in zijn bak heeft??

 
Voor die prijs is het natuurlijk geen originele Koreaanse Twinstar. Die kosten minimaal 3x zoveel. Het is een simpele Chinese Chihiros.
De verkoper ziet aan je adres welke adapter ie mee moet sturen. Doet ie dat niet; nou dan zet je er toch zelf een stekker aan...
Deze reactie zou kunnen impliceren dat Twinstar verheven is boven een Chihiros. Nu is dat denkelijk niet (meer) het geval, Twinstar werkt nog altijd met verschillende varianten toegespitst op een bepaalde doelstelling. Onze Chinese vrienden hebben hun versie inmiddels dusdanig verbeterd dat dit apparaat geschikt is voor alle mogelijke doelen.
 
Oke, bedankt voor je reactie, verwacht hem maandag of dinsdag, ben benieuwd naar het resultaat na een paar weken.
 
Nou ik heb hem, hij zit ook in elkaar weet verder dat i niet onder mijn inlaat moet (dus de andere kant onderin) istellen is denk ik ook geen probleem maar wat er in de userguide staat snap ik niet helemaal met mijn nog niet al te vele kennis van aquariums, en een Engelse google translate achtige uitleg in het engels met wat leuke termen die mij niets zeggen. Bak draait nu een paar maanden en gaat de goede kant op.
Kort samen gevat kan ik hem gewoon installeren aan zetten en instellen op aquatic plants en gewoon non stop aan laten staan (mits alles goed gaat natuurlijk) of moet ik nog ergens rekening mee houden? Gaat met name om de eerste pagina, en het schoonmaak gedeelte, voor de rest is alles duidelijk.
2dlut7k.jpg


En bij deze alleen het laatste puntje over schoon maken punt 2:
14mug5j.jpg


Volgens mij kan i er gewoon in, stroom er op en instellen en altijd aan laten toch?
 
Nou ik heb hem, hij zit ook in elkaar weet verder dat i niet onder mijn inlaat moet (dus de andere kant onderin) istellen is denk ik ook geen probleem maar wat er in de userguide staat snap ik niet helemaal met mijn nog niet al te vele kennis van aquariums, en een Engelse google translate achtige uitleg in het engels met wat leuke termen die mij niets zeggen. Bak draait nu een paar maanden en gaat de goede kant op.
Kort samen gevat kan ik hem gewoon installeren aan zetten en instellen op aquatic plants en gewoon non stop aan laten staan (mits alles goed gaat natuurlijk) of moet ik nog ergens rekening mee houden? Gaat met name om de eerste pagina, en het schoonmaak gedeelte, voor de rest is alles duidelijk.
Bekijk bijlage 238570

En bij deze alleen het laatste puntje over schoon maken punt 2:
Bekijk bijlage 238571

Volgens mij kan i er gewoon in, stroom er op en instellen en altijd aan laten toch?
Helaas kan ik de beschrijvingen niet lezen op mijn computer, de letters zijn wel erg klein voor opa...
Maar je altijd even googelen toch?



Gaat het om algen kies je voor planten. Wil je bescherming voor je vissen moet het apparaat op het visje staan. Voor de garnalen is er ook een afbeelding. Aantal liters kiezen van je bak en klaar is Kees.
Omdat al aanwezige algen niet bestreden worden door de Chihiros moet je die zoveel mogelijk verwijderen. In de gebruiksaanwijzing, in ieder geval op de site van Chihiros beveelt men aan om de reactor na 6 maanden te vervangen. Volgens mij is dat ding wel te reinigen met azijn.
 
Laatst bewerkt:
Als op het plaaatje klikt en dan rechts bovenin op het pijltje drukt laat i hem normaal zien en kun je inzoemen en kun je het wel zekers lezen.
Is een heldere foto dus na inzoemen moet je het echt kunnen lezen. Er staan min of meer doe's en dont's maar begin te vermoeden dat dit is voor net opgestarte aquariums is.

Maar jij denkt dus gewoon erin doen en nonstop aan zetten? Verder weet ik wat ik moet doen alleen deze pagina staan een paar termen en puntjes daar kom ik niet uit/snap ik niet. Maar denk dat deze pagina alleen geld voor net opgestarte aquariums ofzo. Maar moet dus eerst alle algen verwijderen met de hand (die algen middeltjes zoals algol en easylife algexit doen niet veel) en dan domweg dat ding erin hangen instellen en 6 maanden continu aan laten staan, that's it?
 
Het filmpje heb ik al gezien maar die laat zien hoe het moet dat weet ik wel maar staat er iets op die pagina wat nog van belang is?
 
Voor een nieuw aquarium.

Product na 3-5 dagen aanzetten. Eerst vuil afhevelen.

Voor een ouder aquarium.

Alle algen en vuil eerst verwijderen.

Dit advies geld alleen voor de setting planten.

De stappen daaronder gaan over de opstart van een nieuw planten aquarium.


Schoonmaak.

20 gram citroenzuur in 100 ml water. 2 uur weken. Alleen plastic kun je afboenen. Metalen delen niet aankomen. Zit een speciale coating op.

Niet gebruiken in een aquarium met een geleiding boven de 500 ppm TDS of 1000 uS.
Zeewater dus.
 
Kijk topie daar hebben we wat aan, bedankt!
Heb er al easy exit in gegooid, al zie ik weinig algen sinds ik er 7 fanatiekelingen heb in gegooid (die moet je ook hebben staat in het boekje algen eters), morgen dus ff alle wandjes schoon maken, bodem reinigen, en alle mos dingen even na kijken en dan er dus gewoon in hangen. Moet goed komen, zal het wel laten zien wanneer i er in zit (en laten weten of het bij mij werkt op den duur).
 
Heeft even geduurd voor de algen wat minder werden.
Bij deze nog een filmpje van de Chihiros Doctor in werking in mijn bak:


Mijn ervaring na 1 weekje, planten groeien perfect en hebben nog nooit zulke mooie gekleurde bladeren gehad/gezien.
Visjes zijn er lijkt wel ook gek op, het is in ieder geval niet schadelijk voor ze, en ze zijn er niet bang voor o.i.d. (voor zover ik kan zien/weten dan).
In de strijd tegen algen helpt het prima, kan duidelijk merken dat er veel minder in de bak komt, helemaal algen vrij is het nog niet maar zal het ook vast nooit worden, wel een stuk minder. En de plantjes en mos slaan beter en sneller aan.
Alle soorten mos groeien als een gek (staan nu weer even wat veel van die mos doompjes en boompjes in voor een andere bak).
En moet nog wat kleine dingetjes doen.

Heb er van Chichiros ook verlichting bij gekocht 50W voor wat meer en beter/sterker licht.

Kort samen gevat, plantjes zijn er gek op en worden heel mooi van kleur. Helpt prima om algen goed te verminderen en is super makkelijk in gebruik.
En heeft nog meer functies natuurlijk.
 
Mooi dat het helpt!

Maar hoe vaak staat dat ding aan?

Want vind het nou eigenlijk niet echt een mooi gezicht. Zowel dat witte ding niet, als die nevel.
 
Gaat om de 15 min aan, is idd niet mooi maar wel effectief, helemaal als je vaak en veel last hebt van algen en iedere keer weer alles opnieuw kan planten. Mos wat goed blijft, i.p.v. dat er algen in komen en het weg kan. Echt ik neem het met alle voordelen graag op te koop toe die witte propeller, die mist is na ca 10/15 seconde weg nadat i klaar is met mist blazen dus valt je niet eens op 30+ sec 4 x per uur. En water is daarna, na die paar seconde weer kristal helder. Ook de vissen hebben veel mooiere kleuren, en dan staat i op de plant functie.
Verder staat i 24/7 aan, dat moet geloof ik.
En eindelijk grotendeels van die vervellende draad algen af die keer op keer de boel verpesten.
Afijn ik ben er blij mee, scheelt een hoop werk, geld en frustratie.
 
Gaat om de 15 min aan, is idd niet mooi maar wel effectief, helemaal als je vaak en veel last hebt van algen en iedere keer weer alles opnieuw kan planten. Mos wat goed blijft, i.p.v. dat er algen in komen en het weg kan. Echt ik neem het met alle voordelen graag op te koop toe die witte propeller, die mist is na ca 10/15 seconde weg nadat i klaar is met mist blazen dus valt je niet eens op 30+ sec 4 x per uur. En water is daarna, na die paar seconde weer kristal helder. Ook de vissen hebben veel mooiere kleuren, en dan staat i op de plant functie.
Verder staat i 24/7 aan, dat moet geloof ik.
En eindelijk grotendeels van die vervellende draad algen af die keer op keer de boel verpesten.
Afijn ik ben er blij mee, scheelt een hoop werk, geld en frustratie.
Hoewel ook ik het eens ben met Marcel dat je beter het algenprobleem kunt oplossen door de oorzaak op te zoeken.
 
Zet het ook in in de hoop dat planten en mos beter aanslaan.
Het werkt niet alleen tegen algen he het doet/kan veel meer.
Dat het niet mooi is tja daar ben ik het wel mee eens.

Maar als je veel planten hebt vind ik het van toegevoegde waarde, heb je geen planten bak zou ik hem niet kopen.
Ik merk in ieder geval dat alles er veel mooier bij staat, en dat mos ook veel harder groeit.
Heb hem ook op de vis stand gezet na wat werkzaamheden, ze vonden het in ieder geval niet vervellend.

Zou mijn bak graag algen vrij hebben maar ja dat probeer ik al sinds ik ben begonnen.
 
Zet het ook in in de hoop dat planten en mos beter aanslaan.
Het werkt niet alleen tegen algen he het doet/kan veel meer.
Dat het niet mooi is tja daar ben ik het wel mee eens.

Maar als je veel planten hebt vind ik het van toegevoegde waarde, heb je geen planten bak zou ik hem niet kopen.
Ik merk in ieder geval dat alles er veel mooier bij staat, en dat mos ook veel harder groeit.
Heb hem ook op de vis stand gezet na wat werkzaamheden, ze vonden het in ieder geval niet vervellend.

Zou mijn bak graag algen vrij hebben maar ja dat probeer ik al sinds ik ben begonnen.

Hmmm, ik heb een plantenbak, zonder een dergelijk apparaat. De planten doen het meer dan prima en algenproblemen heb ik eigenlijk niet. Zo zijn er vele, een uitzondering ben ik beslist niet. Het moet dus kunnen.

Een paar plaatjes.

s'Morgens zon-op met wat meer rood in het licht.
De tweede foto is overdag
De laatste foto, zon-onder met meer blauw in het licht.
Overigens heb ik geen RGB balken.

Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (1).jpg
Aqua1blauw (2).jpg
 
Ben ik met je eens hoor @benvo
Maar als je eenmaal pittige algen hebt en er niet vanaf het eerste moment bovenop heb gezeten kan je best de sjaak zijn.

Dan is zo’n apparaat als hulpmiddel toch wel verdomd handig, en eventueel met de tijd zou je het er nog uit kunnen halen als je de algen de baas bent geworden
 
Dan is zo’n apparaat als hulpmiddel toch wel verdomd handig, en eventueel met de tijd zou je het er nog uit kunnen halen als je de algen de baas bent geworden

Ja idd of hem dan op de vis stand zetten.
Maar ben verder geen promotor van of zo he, en het is ook geen wonder ding o.i.d.
Maar het doet wel degelijk wat het moet doen.
En belangrijkste is idd nu een stabiele bak te krijgen en dat gaat niet met draad algen, baard enz.

En zo te zien zijn jullie al een tijdje bezig, ik kom net kijken en heb (hoop ik) over 3 jaar ook een mooie bak zoals ik het wil.
Maar boek progressie in de water waarden, KH is nu ook eindelijk van 8 naar 6 wat ook weer gunstig is.
Wel gaat alle voeding als een gek, PO4 FE moet ik heel vaak en veel toevoegen en nitraat.
Maar daar ben ik nu een doc filtje van aan het maken.
 
Je hebt gelijk @tuinkabouter maar ik zei dit eigenlijk met het idee dat er vaak voor de "makkelijke" snelle weg gekozen wordt daarbij vergetend dat het probleem niet weg is maar blijft.
Eigenlijk zou Ts dus na verloop van niet al te lange tijd het apparaat moeten verwijderen om eens te zien, en meten(!), wat er dan gebeurd. Daarbij ben ik er wel van overtuigt dat zo'n Chihiros werkt ook al door mijn ervaringen met die zelfbouw dingetjes.
 

Terug
Bovenaan