Chihiros Universal WRGB/Daytime Matrix/JMB Orion voor Oase Styleline 175


IMJ

Member
Lid geworden
20 mei 2024
Berichten
18
Leeftijd
39
Beste forumleden,

In reactie op een ander door mij opgestart topic rond algvorming in een nieuw aquarium werd gesuggereerd nieuwe verlichting aan te schaffen voor mijn Oase Styleline 175. Dit lijkt mij geen slecht idee, ik werk nu nog met de standaard meegeleverde lampen.

Ik keek (onder andere) naar de volgende opties:

- Daytime Matrix
- JMB Aqua Light Orion 742mm
- Chihiros Universal WRGB 800

Mijn bedenkingen:

- De Daytime Matrix is prachtig, maar de prijs lijkt vrij snel op te lopen door de los aan te kopen zaken.
- Bij de JMB Orion heb ik wat zorgen om de nette inpassing in mijn aquarium.
- Van de Chihiros WRGB Universal ben ik zeker dat deze goed past. De prijs is "all-in" en nog relatief aantrekkelijk.

Wat zou jullie voorkeur hebben (ook qua prijs-kwaliteit)? En, welk van deze opties zijn hier krachtig genoeg? Zowel JMB als Chihiros zitten volgens mij net op het randje bij 160 liter bruto en onderstaande planten?

Alvast bedankt!

Aquarium: Oase StyleLine 175
  • Inhoud: 160 liter
  • Afmetingen: 80L x 40D x 55H (78 binnenmaat, 73 tussen de twee glazen randjes waar de verlichting op rust)
  • Filter: BioMaster Thermo 350 (max. 1100 l/h)
  • Stroming: outflow linksboven, inflow linksonder (vrij sterke stroming)
  • Verlichting: Oase Highline classic LED Daylight 70 (16W x 2) + 2 x DIY backlight ledstripje achter melkglas
  • CO2: Quanvee in-line atomizer (komt deze week aan ter vervanging van gewone diffusor)
Voeding
  • Volgens Estimative Index

Plantenbestand:
  • Vallisnera spiralis (groeit snel)
  • Bacopa australis (groeit snel)
  • Ludwigia 'mini super red' (groeit moeizaam)
  • Microsorum pteropus
  • Anubias heterophylla/bonsai/barteri/barteri nana 'Coin'
  • Echinodorus tennelus (groeit snel)
  • Cryptocoryne Wendtii (groeit moeizaam)
  • Limnobium Laevigatum (ca. 20% oppervlak, in een ring)
  • Mos
 

Bijlagen

  • 1716808033295.jpg
    1716808033295.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 30
PS. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom! Liefst wel een systeem dat netjes in de kap past, dimbaar/programmeerbaar is en aan een enigszins schappelijke prijs (ca. 250 euro vind ik toch wel de limiet)....
 
Boven mijn aquarium hangt een daytime matrix ledbalk. Ik ben super tevreden met deze verlichting. Wat voor mij de doorslag gaf on voor daytime te kiezen was de mogelijkheid om eenvoudig uit te breiden door er een module bij te plaatsen. Verder kan je ook eenvoudig modules veranderen als een andere lichtspectrum gewenst is.
Misschien niet de voordeligste in aanschaf, maar daytime matrix geeft veel lumen t.o.v. het lage wattage en de modules gaan lang mee. Mijn eerdere verlichtingen waren voordeliger in aanschaf maar leverden nooit het gewenste resultaat op. Ik heb geen ervaring met jmb en chihiros.
 
PS. Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom! Liefst wel een systeem dat netjes in de kap past, dimbaar/programmeerbaar is en aan een enigszins schappelijke prijs (ca. 250 euro vind ik toch wel de limiet)....
Planten zijn niet altijd even goed samen te houden in het water wat we ze aanbieden.
Vissen passen zich nog makkelijker aan wat dat betreft.
Snap me graag!! De planten die we houden komen vanuit heel verschillende leefomstandigheden , wat met zich meebrengt dat niet alles goed samen te houden is..
 
Ik heb sinds een maand of 2 de chihiros in hetzelfde aquarium en ben er tot nu toe content mee
 
Ik heb daytime balken (2x 150 cm) en ben daar tevreden over. Je kan er diverse LEDs inhangen naar gelang je wilt. Ze zijn idd wel behoorlijk aan de prijs. Er zijn wel verschillende ophangsystemen voor. Eventueel hebben ze van Daytime ook een gewone led balk, die is wat goedkoper.

Je zou ook nog naar HVP lampen kunnen kijken.
 
Dag iedereen,

Dank voor de reacties.

Alhoewel ik Daytime erg mooi vind, heb ik mij omdat het budgettair iets beter te verantwoorden is de Chihiros Universal WRGB aangeschaft. Een mooi systeem dat echt perfect in de bak past. Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje aan het licht moet wennen: de kleuren van mijn planten komen in elke stand (en ook bij manueel aanpassen) vrij 'intens' over. Maar het went snel, en ik begin het elke dag mooier te vinden. Het staat nu 8 uur aan (incl. 0,5 uur opgang/ondergang).

Het 'witte' licht van de Chihiros lijkt voor mijn gevoel zelfs op het maximum wat zwakjes, ik heb dan ook één Oase classic led teruggehangen, qua lumen/liter zou dat prima moeten gaan in mijn bak. De combi geeft voor mij een erg mooi resultaat, ik zit alleen nog altijd met algvorming (vooral draad) dus ik zet de Oase er maar twee uurtjes per dag (als wij bijna altijd voor het aquarium zitten) bij en denk later meer tijd te geven....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde lamp sinds ongeveer een week. mag ik vragen wat je instellingen zijn? de lamp is nog relatief nieuw dus ik kan nog geen gebruikerservaringen en instellingen vinden op internet. de kleuren zijn inderdaad zeer intens. een wereld van verschil met de Eheim powerled+ die ik er eerst boven had zitten. ik heb hem zelf op 75R, 50G, 40B en 75W staan op dit moment.

bij voorbaat dank!
 
Beste Jurgen, ik heb nu de standaardinstelling "Gorgeous" opgezet: R122 G85 B108 W78.

Ik vind het mooier met minder groen en dan maximaal wit licht, dan wordt het iets natuurlijker van kleuren: R100 G61 B80 W120.

Maar omdat ik nog met alg zit dacht ik maar gewoon standaard te gaan 😉 Veel plezier ermee!
 

Bijlagen

  • IMG_20240603_205239.jpg
    IMG_20240603_205239.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ik heb dezelfde lamp, de wrgb 1000, ik heb ook gekozen voor de stand Gorgeous maar dan op 80%, 10 uur per dag aan incl. 1 uur zonsopkomst en 1 uur ondergang, tot nu toe ben ik er heel blij mee.
Ik wil waarschijnlijk wel de wifi hub nog aanschaffen want bij stroomstoring moet je inloggen op bluetooth anders is ie van de tijd af.
 
Goed dat je het zegt! Dat is wel erg onhandig, ga het zo eens testen..... Stroom even afgezet, bluetooth uit en zien wat er gebeurt om 13u30......
 
@dirk: na uit- en inschakelen stroom en zonder bluetooth aan te zetten is mijn licht gewoon op het geplande moment aangegaan..... Lijkt dus toch een geheugen op te zitten....
 

Terug
Bovenaan