Wat is er nieuw

Chihiros wrgb 2 60

TheEvilTomat0

Well-known member
Lid geworden
12 november 2025
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Ik ben we wat meer aan het verdiepen in de hobby en wil voor een rescape allemaal nieuw apparatuur aanschaffen. Nu had ik op Vivarium de Chihiros lampen gezien en vond deze echt super mooi.
Vond het ook handig dat deze goed met een app werken. Zelf heb ik een bak zonder deksel (80x35x40) en had ik de "Chihiros wrgb 2 60" op het oog.

Deze is geschikt voor een bak van 60 - 80 cm (perfect dus) alleen is de lamp zelf maar 60 cm, dus heb aan beide kanten 10 cm over.
Ik gok dat deze lamp wel krachtig genoeg is dat dit geen probleem zou hoeven zijn, maar denk vraag het toch maar even voor de zekerheid.

Iemand ervaring met deze lamp in ongeveer de zelfde bak?

Groetjes Leon

Of de lamp krachtig genoeg is, hangt helemaal af van het plantenbestand. Sommige waterplanten, waaronder de meeste roodbladigen, vragen 30 lumen of meer per liter. Andere soorten hebben genoeg aan 15 lumen per liter.

Je komt met deze lamp op ca. 35 lumen per liter voor de gemiddelde plant dus genoeg, ook in het hogere segment.
Ik heb zelf de 45cm op een 60cm bak, aan beide zijden dus ca. 7,5cm ‘tekort’
Heb nog wel shades erbij besteld om niet teveel in de lamp te kijken vanaf de bank waar ik altijd zit.

Je komt met deze lamp op ca. 35 lumen per liter voor de gemiddelde plant dus genoeg, ook in het hogere segment.
Aah oke top!

Misschien handig dat ik het erbij had vermeld, maar het ging ook om de 10th editie variant.
Deze heeft wat extra lumen (5900) dus dan zou het al helemaal voldoende moeten zijn.

Bijlagen

• 1763407682168.png
    1763407682168.png
    868.5 KB · Weergaven: 33
Inderdaad die heeft meer, ik heb de 10th dus ook in 45cm

Inderdaad die heeft meer, ik heb de 10th dus ook in 45cm
Nice! Hoe bevalt de lamp? En welke had je hiervoor?

Deze heb ik nieuw aangeschaft op mn scape bak. Heb de universal Wrgb 60 op een Lido120 staan. maar die is met veel minder lichtbehoeftige planten.

Ik heb zelf de WRGB 2 op een 45cm en ben er enorm tevreden van. Het enige probleem met deze lamp is dat hij soms te krachtig is 😉

Ik heb de lamp inmiddels al gekocht en geïnstalleerd, moet zeggen dat ik er erg tevreden mee ben! De kleuren van de vissen en planten springen er echt uit.
Ben nog wel even aan het puzzelen wat de mooiste instellingen zijn qua licht.

Heb de lamp nog niet op volle sterkte draaien, wil eerst even aankijken hoe de bak erop reageert.

Dus ver erg tevreden, enige wat ik minder vind is dat de pootjes niet zo heel sterk lijken.
Ze zitten er wel diep in, alleen de lamp hangt een beetje.
1764537429855.jpeg
1764537443520.jpeg

Dus ver erg tevreden, enige wat ik minder vind is dat de pootjes niet zo heel sterk lijken.
Ze zitten er wel diep in, alleen de lamp hangt een beetje.
Ja ik denk dat ze er vanuit gaan dat de meeste mensen het grootste formaat voor hun aquarium kopen. Veel plezier ermee!

Ik heb hem op de 60cm in de 45 cm uitvoering en daar hangt de lamp niet door. Heb ook shades erbij gekocht nog zodat je minder in de kamp kijkt vanaf de bank etc. Zie foto’s. Je zou kunnen denken aan een ophangsysteem met steunen aan de achterzijde van de bak en dan met staaldraden je lamp ophangen. IMG_8744.jpegIMG_0230.jpeg

Deze ophangbeugels bedoel ik.
https://www.aquaplantsonline.nl/chi...MIz_aNts2ckQMVhwsGAB22hBhyEAQYCCABEgKY-_D_BwE

En deze kabels.
https://www.aquariumwarenhuis.nl/pr...MI4fKbhs6ckQMV8DwGAB3W-jGVEAQYByABEgKwT_D_BwE

Ah thanks! Dat is wel een mooie optie ja, zal het er ook een stuk cleaner vanuit zien gok ik zo.

Enige wat ik me dan wel afvraag of het wel stevig genoeg is allemaal en of het glas dat ook aan kan.
Lijkt me van wel anders zouden ze het niet verkopen, maar vind het toch spannend haha.

Enige wat ik me dan wel afvraag of het wel stevig genoeg is allemaal en of het glas dat ook aan kan.
Lijkt me van wel anders zouden ze het niet verkopen, maar vind het toch spannend haha.
Ik kan de lamp natuurlijk ook gewoon aan het plafond bevestigen, misschien is dat ook wel beter.
Hoef ik ook geen nieuwe beugels aan te schaffen!

Of de lamp krachtig genoeg is, hangt helemaal af van het plantenbestand. Sommige waterplanten, waaronder de meeste roodbladigen, vragen 30 lumen of meer per liter. Andere soorten hebben genoeg aan 15 lumen per liter.
Ik heb zelf de 45cm op een 60cm bak, aan beide zijden dus ca. 7,5cm ‘tekort’
Heb nog wel shades erbij besteld om niet teveel in de lamp te kijken vanaf de bank waar ik altijd zit.
Voor rood blad planten als bijvoorbeeld Alternanthera moet je echt wel denken aan 45 lumen per liter in een aquarium. Ook al omdat je planten wilt hebben die volledig bebladerd zijn ook lager op de plant. In mijn bak had ik zo'n 49 lumen per liter water waardoor er uiteraard CO2 toevoegingen nodig waren. Maar alg problemen had ik niet.

Ik heb hem op de 60cm in de 45 cm uitvoering
Welke settings heb jij aan staan voor je lamp? Hoeveel % rood, groen, blauw etc.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan