Chinese algeneter, beaufortia leveretti

Thijs.ariens

Well-known member
Lid geworden
27 april 2024
Berichten
164
Leeftijd
23
Hoi Allemaal,

Mijn bak staat 3 dagen en wil ongeveer de volgende vissen erin:

Corydoras, kuhli s, guppy s, electric blues en het liefst als het om algenetere gaat de chinese beaufortia!

Ik heb als filter de oase biomaster thermo 250. 200 liter tank met 100x40x50. Streef 24 graden.

Iemand ervaring met de chinese algeneter? Hoeveel in mijn bak doen? Gaat dit samen met andere vissen, hoor dat ze vrij vreedzaam zijn voor medebewoners. Eten ze alle algen of sommige? Combineren met andere algeneters?
image.jpg
 
Ze willen iig veel stroming/ veel zuurstof en schoon water. Pas daarmee wel op met de andere vissen, want dat gaat niet altijd samen. Kijk even op AquaInfo na, wat elke vis wil.
 
De Electric Blue is een vrij moeilijk visje en geen beginnersvis. Vaak heb je er niet lang plezier van.
 
kan de

beaufortia leveretti 2x​

Bij het volgende visbestand:
- 10 corydoras sterbai
- 2 ramirezi electric blue
- 1 ancistrus
- 10 barbeeltjes
- 4 honing gourami s
 
Net als in jouw andere topic: lekker uitproberen. Ik vind deze vis niet geschikt voor jouw aquarium, tenzij je heel veel stroming in jouw bak gaat creëren, toch kiest voor minimaal 6 vissen van deze soort en niks tegen algen gaat doen. Maar met heel veel stroming gaan die andere vissen niet gelukkig zijn. Ik wilde haast zeggen dat het aardig druk in jouw aquarium begint te worden, maar ik heb ook in sommige aquaria veel vissen zitten, maar niet veel soorten (behalve de Borneo-bak). Daar zit mijns inziens een aandachtspunt voor jou.
 
kan de

beaufortia leveretti 2x​

Bij het volgende visbestand:
- 10 corydoras sterbai
- 2 ramirezi electric blue
- 1 ancistrus
- 10 barbeeltjes
- 4 honing gourami s
Heb wel veel planten en veel stroming
Net als in jouw andere topic: lekker uitproberen. Ik vind deze vis niet geschikt voor jouw aquarium, tenzij je heel veel stroming in jouw bak gaat creëren, toch kiest voor minimaal 6 vissen van deze soort en niks tegen algen gaat doen. Maar met heel veel stroming gaan die andere vissen niet gelukkig zijn. Ik wilde haast zeggen dat het aardig druk in jouw aquarium begint te worden, maar ik heb ook in sommige aquaria veel vissen zitten, maar niet veel soorten (behalve de Borneo-bak). Daar zit mijns inziens een aandachtspunt voor jou.
bedankt stijn! Kan ook de ancisteus eruit halen dan!
 
De gourami's willen weinig stroming. De soort die je nu wilt (extreem!) veel.. geen goede combi.
 
Je moet doen wat je mooi vind, ikzelf vind dierwelzijn belangrijk en ja, vissen in een aquarium is een vorm van opsluiting want in de natuur hebben ze meer ruimte. Goed, ik zondig dus ook, maar voor de rest probeer ik het de vissen naar hun zin te maken door rekening te houden met hun behoeften zowel qua water als qua samenstelling van visbestand. Ik heb daarom gekozen voor biotoop-aquaria of een benadering ervan, maar zo heeft ieder zijn/haar voorkeuren. Ik zou zo’n Beaufortia in een hillstream aquarium gedaan hebben.
 
Ik schrijf even voor je op, hoe ik een nieuw bestand uitzoek, misschien heb je er iets aan.

stap 1: Welke vissen vind ik mooi?
stap 2: Passen die in het formaat bak dat ik heb? (bijvoorbeeld geen vis van 50 cm in een bakje van 60 cm)
stap 3: Welke eisen/ wensen stellen die vissen aan de bak: inrichting (hout/ zand/ stenen/ sterke planten/ veel planten/ weinig planten, veel holletjes of juist grote vlaktes) veel of weinig stroming, voederbehoeftes. En dit dan per vissoort noteren. Onderzoek ook of er verschillende bronnen (internet/ aquaforum) het niet met elkaar eens zijn en wat hun betrouwbaarheid is.
stap 4: Zijn er eisen/ wensen die niet met de mijne stroken? (Bijvoorbeeld: ik wil een high tech plantenbak, in combinatie met vissen die planten slopen.)
stap 5: Zijn er eisen/ wensen van vissoorten onderling die botsen? (bijvoorbeeld: veel/ weinig stroming, hoge/ lage temperatuur, hyperactieve vissen bij vissen die rust willen, grotere carnivoor met kleinere visjes)
stap 6: Welke soorten blijken volgens deze wensen/ eisen niet verenigbaar?
stap 7: Welke groepen compatibele vissen blijven over?
stap 8: Welke groep heeft mijn voorkeur?
stap 9: Kan ik het aquarium aanpassen zodat de bak meer eisen inwilligt en/of kan ik een soort vinden die wél verenigbaar is met mijn voorkeursgroep en veel lijkt op de vis die uit de voorkeursgroep valt? (Met in het achterhoofd de wensenlijst van de andere vissen van de voorkeursgroep.)
stap 10: dubbelcheck behoeftes, wensen, eisen van de vissen en van jou.
stap 11: aquarium inrichten volgens de vastgestelde wensen/eisen/ behoeftes.
stap 12: vissen aanschaffen en je daaraan houden!
 
Ik schrijf even voor je op, hoe ik een nieuw bestand uitzoek, misschien heb je er iets aan.

stap 1: Welke vissen vind ik mooi?
stap 2: Passen die in het formaat bak dat ik heb? (bijvoorbeeld geen vis van 50 cm in een bakje van 60 cm)
stap 3: Welke eisen/ wensen stellen die vissen aan de bak: inrichting (hout/ zand/ stenen/ sterke planten/ veel planten/ weinig planten, veel holletjes of juist grote vlaktes) veel of weinig stroming, voederbehoeftes. En dit dan per vissoort noteren. Onderzoek ook of er verschillende bronnen (internet/ aquaforum) het niet met elkaar eens zijn en wat hun betrouwbaarheid is.
stap 4: Zijn er eisen/ wensen die niet met de mijne stroken? (Bijvoorbeeld: ik wil een high tech plantenbak, in combinatie met vissen die planten slopen.)
stap 5: Zijn er eisen/ wensen van vissoorten onderling die botsen? (bijvoorbeeld: veel/ weinig stroming, hoge/ lage temperatuur, hyperactieve vissen bij vissen die rust willen, grotere carnivoor met kleinere visjes)
stap 6: Welke soorten blijken volgens deze wensen/ eisen niet verenigbaar?
stap 7: Welke groepen compatibele vissen blijven over?
stap 8: Welke groep heeft mijn voorkeur?
stap 9: Kan ik het aquarium aanpassen zodat de bak meer eisen inwilligt en/of kan ik een soort vinden die wél verenigbaar is met mijn voorkeursgroep en veel lijkt op de vis die uit de voorkeursgroep valt? (Met in het achterhoofd de wensenlijst van de andere vissen van de voorkeursgroep.)
stap 10: dubbelcheck behoeftes, wensen, eisen van de vissen en van jou.
stap 11: aquarium inrichten volgens de vastgestelde wensen/eisen/ behoeftes.
stap 12: vissen aanschaffen en je daaraan houden!
Je vergeet stap 13:
Staat stap 1 t/m 12 je niet aan, vraag dan net zo lang tot iemand ja zegt;)
 
Ik schrijf even voor je op, hoe ik een nieuw bestand uitzoek, misschien heb je er iets aan.

stap 1: Welke vissen vind ik mooi?
stap 2: Passen die in het formaat bak dat ik heb? (bijvoorbeeld geen vis van 50 cm in een bakje van 60 cm)
stap 3: Welke eisen/ wensen stellen die vissen aan de bak: inrichting (hout/ zand/ stenen/ sterke planten/ veel planten/ weinig planten, veel holletjes of juist grote vlaktes) veel of weinig stroming, voederbehoeftes. En dit dan per vissoort noteren. Onderzoek ook of er verschillende bronnen (internet/ aquaforum) het niet met elkaar eens zijn en wat hun betrouwbaarheid is.
stap 4: Zijn er eisen/ wensen die niet met de mijne stroken? (Bijvoorbeeld: ik wil een high tech plantenbak, in combinatie met vissen die planten slopen.)
stap 5: Zijn er eisen/ wensen van vissoorten onderling die botsen? (bijvoorbeeld: veel/ weinig stroming, hoge/ lage temperatuur, hyperactieve vissen bij vissen die rust willen, grotere carnivoor met kleinere visjes)
stap 6: Welke soorten blijken volgens deze wensen/ eisen niet verenigbaar?
stap 7: Welke groepen compatibele vissen blijven over?
stap 8: Welke groep heeft mijn voorkeur?
stap 9: Kan ik het aquarium aanpassen zodat de bak meer eisen inwilligt en/of kan ik een soort vinden die wél verenigbaar is met mijn voorkeursgroep en veel lijkt op de vis die uit de voorkeursgroep valt? (Met in het achterhoofd de wensenlijst van de andere vissen van de voorkeursgroep.)
stap 10: dubbelcheck behoeftes, wensen, eisen van de vissen en van jou.
stap 11: aquarium inrichten volgens de vastgestelde wensen/eisen/ behoeftes.
stap 12: vissen aanschaffen en je daaraan houden!
Ja snap dit allemaal hoor. Kijk gewoon wat ervaring is van mensen, of t toch lukt. Zoek dus grenzen op voor een leuke inhoud.
 
Nee, Beufortia wenst koud water 20 graden is echt zat.
Ramirezi en sterbaii minimaal 24 graden en je barbelen en goeramies daartussen in.
Hoe 'goed' het ook gaat, dit is een combinatie die je hoe dan ook niet kan houden waarbij je rekening houdt met de gezondheidseisen van alle soorten.
 
En stap 14:
Schaf een hamster aan...
 
Ja snap dit allemaal hoor. Kijk gewoon wat ervaring is van mensen, of t toch lukt. Zoek dus grenzen op voor een leuke inhoud.
Ik zou niet teveel de grenzen opzoeken en probeer het simpel te houden. Grenzen opzoeken is vaak vragen om problemen.
 
of piranha's....
Als je ze vergeet te voeren, doen ze aan zelfbediening...

Maar zonder gekheid: het is niet voor niets dat veel mensen twee bakken hebben. Dat komt (vaak) voort uit het feit dat je nu eenmaal nietlle gewenste vissen in één bak kunt smijten en dus een bak voor de ene voorkeursgroep hebt, en een tweede omdat je de vissen die daarbuiten vallen, eigenlijk ook wel erg graag wilt.
Voordeel hiervan is dat je nog iets te wensen voor de toekomst hebt.
 
Als je voor de beaufortia gaat of andere plakkers neem dan in iedergeval een aantal maaskei achtige stenen, hier voelen ze zich erg prettig op en spelen ook graag in het zand.
Zou voor de rest wat meer hogere dingen die het zicht breken toevoegen (hogere planten/hout/stenen),
 
Een voorbeeld: ik wilde in mijn eerste aquarium graag planten en zag bij Utaka een hele mooie vissoort, Etroplus canarensis. Meteen kreeg ik te horen dat ik beter kon kiezen tussen Etroplus of planten, want Etroplus zijn planteneters. Vroeg of laat gaan de planten eraan, meestal al vrij snel. Ik wilde toch echt graag een plantenbak en had geen zin om wekelijks planten te moeten kopen. Etroplus viel dus af. Met behulp van een tropische vissengids een samenstelling uitgewerkt van vissen die uit hetzelfde land komen, qua temperatuur en pH ook overeenkomen en of ze gevoelig zijn voor stroming. Met dat lijstje naar de winkel gegaan en uiteindelijk met vissen van een ander continent thuisgekomen 😂. Maar nog steeds wel uit een zelfde soort omgeving komen.
Niet wetende dat er naast een slangenvirus (waar ik in het verleden mee in aanraking ben gekomen en dat nog steeds kriebelt) ook een aquariumvirus was, werd mijn tweede aquarium een bak speciaal ingericht voor Etroplus, want ik bleef dat een hele mooie bus vinden en nog steeds. De derde bak wilde ik een black-water biotoop nabootsen met Zuid-Amerikaanse vissoorten, maar dit werd uiteindelijk een Borneo-bak waarin ik een ondiepe poel probeer na te bootsen. Het vierde bakje is dan uiteindelijk een Zuid-Amerikaans bakje geworden. Nu nog een hillstream-bak😂
 
Een voorbeeld: ik wilde in mijn eerste aquarium graag planten en zag bij Utaka een hele mooie vissoort, Etroplus canarensis. Meteen kreeg ik te horen dat ik beter kon kiezen tussen Etroplus of planten, want Etroplus zijn planteneters. Vroeg of laat gaan de planten eraan, meestal al vrij snel. Ik wilde toch echt graag een plantenbak en had geen zin om wekelijks planten te moeten kopen. Etroplus viel dus af. Met behulp van een tropische vissengids een samenstelling uitgewerkt van vissen die uit hetzelfde land komen, qua temperatuur en pH ook overeenkomen en of ze gevoelig zijn voor stroming. Met dat lijstje naar de winkel gegaan en uiteindelijk met vissen van een ander continent thuisgekomen 😂. Maar nog steeds wel uit een zelfde soort omgeving komen.
Niet wetende dat er naast een slangenvirus (waar ik in het verleden mee in aanraking ben gekomen en dat nog steeds kriebelt) ook een aquariumvirus was, werd mijn tweede aquarium een bak speciaal ingericht voor Etroplus, want ik bleef dat een hele mooie bus vinden en nog steeds. De derde bak wilde ik een black-water biotoop nabootsen met Zuid-Amerikaanse vissoorten, maar dit werd uiteindelijk een Borneo-bak waarin ik een ondiepe poel probeer na te bootsen. Het vierde bakje is dan uiteindelijk een Zuid-Amerikaans bakje geworden. Nu nog een hillstream-bak😂
Utaka, ook geweest. Als het aan die man lag is je bak bruin, want daar houden vissen van. Doe je maar een soort in je bak. En neem je alleen anubius want de rest doet het niet in mijn bak, want ik had goedkoop licht? Nou me planten lopen me bak uit zo goed doen ze het, heb al sinds week 1 vissen in me bak. Nog niks dood en alles goed!
 
Utaka, ook geweest. Als het aan die man lag is je bak bruin, want daar houden vissen van. Doe je maar een soort in je bak. En neem je alleen anubius want de rest doet het niet in mijn bak, want ik had goedkoop licht? Nou me planten lopen me bak uit zo goed doen ze het, heb al sinds week 1 vissen in me bak. Nog niks dood en alles goed!
Werd bijna zelf grijs van die winkel. Begrijp me niet verkeerd, ze hebben daar passie. Maar zit geen fleur aan. Hebben daar wel leuke kleine houten freubeltjes voor je bak. Maar mijn witte muur is nog vrolijker dan de vissen die daar zwemmen
 
Ook winkeliers kunnen het fout hebben
 
Het wordt bijna grappig om je berichten te lezen.

Het jongetje dat geen enkel idee heeft waar die mee bezig is en zich geen enkele rekenschap geeft van de verantwoordelijkheid die je hebt als je voor levende wezens zorgt. Niet dood is de maatstaf om trots op te zijn. Heeft kritiek op DE winkel waar ze hem wat hadden kunnen leren.
 
Ik denk dat Itaka idd 1 van de winkels is die wel kennis van zaken heeft. En die zijn op ongeveer 2 handen te tellen…
 
Ach, als je net zo lang doorvraagt tot je “ja” krijgt, en dit net een winkel is die daar niet aan mee doet kan ik mij voorstellen dat het je niet aanstaat.
 
Een voorbeeld: ik wilde in mijn eerste aquarium graag planten en zag bij Utaka een hele mooie vissoort, Etroplus canarensis. Meteen kreeg ik te horen dat ik beter kon kiezen tussen Etroplus of planten, want Etroplus zijn planteneters. Vroeg of laat gaan de planten eraan, meestal al vrij snel. Ik wilde toch echt graag een plantenbak en had geen zin om wekelijks planten te moeten kopen. Etroplus viel dus af. Met behulp van een tropische vissengids een samenstelling uitgewerkt van vissen die uit hetzelfde land komen, qua temperatuur en pH ook overeenkomen en of ze gevoelig zijn voor stroming. Met dat lijstje naar de winkel gegaan en uiteindelijk met vissen van een ander continent thuisgekomen 😂. Maar nog steeds wel uit een zelfde soort omgeving komen.
Niet wetende dat er naast een slangenvirus (waar ik in het verleden mee in aanraking ben gekomen en dat nog steeds kriebelt) ook een aquariumvirus was, werd mijn tweede aquarium een bak speciaal ingericht voor Etroplus, want ik bleef dat een hele mooie bus vinden en nog steeds. De derde bak wilde ik een black-water biotoop nabootsen met Zuid-Amerikaanse vissoorten, maar dit werd uiteindelijk een Borneo-bak waarin ik een ondiepe poel probeer na te bootsen. Het vierde bakje is dan uiteindelijk een Zuid-Amerikaans bakje geworden. Nu nog een hillstream-bak😂
Ben jij ook besmet met het slangenvirus? Ik ben ook besmet geweest, maar het gaat nooit helemaal over. Als ik een mooie koningspython of boa zie…😍
 
Koningspython was mijn eerste slang. Al die fancy kleurtjes van tegenwoordig doen mij vaak niet zoveel, een mooi getekende wildkleur heb ik nog steeds een zwak voor. Boa’s heb ik ook gehad, net als tijgerpythons, rotspython en witlippythons. Ook enkel andere soorten gehad en hagedissen, maar uiteindelijk alleen enkele boa en python soorten gehouden. Ik vond het een minder bewerkelijke hobby dan de aquariumhobby.
 
Gelet op het verloop wil ik vragen om respect te tonen voor een ander zijn mening:deal:
Soms zijn we het niet met elkaar eens of denken we ergens net iets anders over maar blijf respectvol alsjeblieft.
 
Werd bijna zelf grijs van die winkel. Begrijp me niet verkeerd, ze hebben daar passie. Maar zit geen fleur aan. Hebben daar wel leuke kleine houten freubeltjes voor je bak. Maar mijn witte muur is nog vrolijker dan de vissen die daar zwemmen
Utaka is een van de weinig aquariumwinkels waar ze een deel van vissen een daadwerkelijke omgeving geven van waaruit ze komen. Daarnaast is hun kennis over het algemeen beter dan de gemiddelde winkel welke je zult bezoeken. De instelling van veel winkels is helaas jou zoveel mogelijk verkopen ook al gaat het niet bij elkaar.
Een soort vis hoeft natuurlijk niet, dat is in de natuur ook niet zo en vele kunnen prima met elkaar.

Week 1 vissen erin is best een groot risico wat je neemt, meestal krijg je week 2 een nitrietpiek wat de dood dan wel een behoorlijke beschadiging voor je vissen kan betekenen. Mijn inziens heb je een zorgplicht voor dieren welke aanschaft.

In iedergeval suc6 met je aquarium, bouw het langzaam op dat geeft minder snel problemen.
 
Ben jij ook besmet met het slangenvirus? Ik ben ook besmet geweest, maar het gaat nooit helemaal over. Als ik een mooie koningspython of boa zie…😍
Hmm, ik wilde wat foto’s van een paar slangen toevoegen, maar dat lukt blijkbaar niet 😵‍💫
 
Ik heb momenteel een grijze anti-kink slang van Gardena. Goedkoop in onderhoud, dat zeer zeker.
 
Terug
Bovenaan