Chinese algeneter ?


S

speci19

Guest
Kent iemand de wetenschappelijke naam van deze vis? Ik vind nogal veel tegenstrijdige info op het internet. Ik dacht eerst dat het een siamese algeneter was maar afgaande op foto’s die ik zie lijkt het meer op een chinese.
A2A2C451-73BE-4030-A2C6-2687375C8029.jpeg
 
Kent iemand de wetenschappelijke naam van deze vis? Ik vind nogal veel tegenstrijdige info op het internet. Ik dacht eerst dat het een siamese algeneter was maar afgaande op foto’s die ik zie lijkt het meer op een chinese.
Bekijk bijlage 322935
Zijn wetenschappelijke naam is Gyrinocheilus aymonieri ;-)
 
Nee hoor, enkel bestaan er verschillende soorten vis die gekend staan als siamese en chinese algeneter.

Wat jij hebt is een Gyrinocheilus Aymonieri.
 
Dit kan de Gyrinocheilus pennocki zijn. Hoort tot dezelfde soort als de Gyrinocheilus aymonieri, heeft alleen een iets andere kopvorm en vlekken op kop, lijf en vinnen. Heet daarom in het Engels Spotted algae eater. Gedrag en grootte zijn vergelijkbaar met de Gyrinocheilus aymonieri. Hij wordt dus redelijk fors, en heeft daarom een bak van 150 cm breed nodig. Ook wordt hij territoriaal bij het ouder worden, ook naar soortgenoten toe. Net als de Gyrinocheilus aymonieri kan hij daarom het beste solitair worden gehouden, en hij kan zeker niet bij alle vissen. Ook hij kan bijvoorbeeld bij vissen die op de bodem rusten ( bijvoorbeeld Sluierstaarten) aan de slijmhuid gaan schrapen met zijn zuigmond.

 
Goed uitgezocht, @Giebeltje! ^^ Bijzondere variant, die zie je volgens mij niet zo vaak. Of in elk geval niet met zulke duidelijke vlekken.

Dit is inderdaad wel een vis met een bijsluiter. ;)
 
Ok bedankt voor de reacties, deze vis is ondertussen al 6 jaar oud en nooit problemen gehad met andere vissen.
Hij is ongeveer 8cm en lijkt ook niet meer te groeien.

ik zou graag een grote groep corrydoras sterbai gaan plaatsen binnen een aantal weken, ik zal hem dus zeker in de gaten houden.
 

Terug
Bovenaan