chinese algeneter


K

kyannike

Guest
beste

zojuist heb ik een kweekverhaal van chinese algeneters op een andere site gelezen dat ze garnalen eten.

is dit echt zo want de dierenwinkel heeft gezegd dat dit niet zo is en ik heb vuurgarnalen...

HELP
 
Zorg voor een groot aquarium (minimaal 300 liter) want deze vis groeit snel en wordt behoorlijk groot. Hoewel in de literatuur nogal eens wordt aangegeven dat de vis zich vastzuigt op andere vissen en zo de slijmhuid beschadigt, heb ik zelf deze ervaring helemaal niet.

De vis wordt verkocht als algeneter en dat eet de Chinese algeneter ook, maar het zijn echte alleseters die alle voer en afval opruimen wat de bodem bereikt. Speciale voeding is dus niet noodzakelijk. Voer ze echter niet te veel, want deze vis wordt gemakkelijk dik en bovendien eet hij geen algen meer als hij teveel wordt bijgevoerd.


Weet dat ze groot worden.

1 raad,breng hem terug,als je een kleine bak heb.
 
Over welke vis heb je het?

Graag een wetenschappelijke naam, want er zijn meerdere visjes die onder de handelsnaam chinese algeneter verkocht worden.
 
ik heb maar een bak van 60 liter en mag hem niet terugbrengen. de verkoper blijft volhouden dat ze niet groot worden.
volgens mij is het deze soort:
beaufortia leveretti
 
Beaufortia leveretti - Chinese algeneter - Uw Tropische vissen ...


Beaufortia leveretti, Chinese algeneter, familie: Balitoridae, herkomst: Zuid-Oost
Azi� (China)- Uw Tropische vissen database.
www.aqua-base.nl/aquabase2.php?soort=Be ... 0leveretti -


Nee,die wordt niet groot.
Vraagt wel flinke stroming in de bak.
Met ronde stenen.

temp. 18-23�C; pH 6,5-7,5; GH 8-14

Is toch niet koud!!!!?
 
Beaufortia kweichowensis (waarschijnlijk heb je die) wordt inderdaad niet te groot.
Mijn grootste is ooit 6,5 cm geworden.
In de miniscule mondjes van Beaufortia passen geen garnalen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Ze eten liever algjes en micro organismen.
 
die van kasja 12 lijkt er meer op.

nee is warmwater mijn verwarming slaat niet meer aan met dit weer maar het is wel 30graden in de bak.
 
Beaufortia houdt wel van zuurstofrijk water. Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof er in zit opgelost.
Wanneer het in de zomer erg warm wordt, probeer ik het oppervlakte water wat meer in beweging te krijgen d.m.v. een extra stromingspompje.
 
kan mijn pompje harder laten stromen of een zuurstofballetje inhangen?
 
Ja en probeer de uitlaat van je pompje een beetje op het wateroppervlak te richten.
 
Kajsa12 zei:
Beaufortia houdt wel van zuurstofrijk water. Hoe warmer het water, hoe minder zuurstof er in zit opgelost.
Wanneer het in de zomer erg warm wordt, probeer ik het oppervlakte water wat meer in beweging te krijgen d.m.v. een extra stromingspompje.
Begrijp ik goed, dat je in een geval als dit (en specifiek in de zomermaanden) veel liever ziet dat er meer zuurstof in het water zit, dan dat er stroming komt daar waar de beestjes zich veel ophouden?
(ik ga er dan vanuit dat met de uitlaat naar het oppervlak richten (in plaats van naar beneden) er minder stroming komt waar de beestjes veel vertoeven).

~ Ivo
 
Hey Ivo,

Het beste is natuurlijk een extra stromingspompje om het wateroppervlak wat meer in beweging te krijgen naast een stromingpompje die lager in de bak zit en over de stenen gericht is.

In m'n hillstreambakjes heb ik de uitlaat van het filter op het wateroppervlak gericht, een stromingspompje lager in de bak en bij warm weer een extra stromingpompje die het wateroppervlak nog meer in beweging brengt.
Maar ik weet niet of iedereen die mogelijkheid heeft. Je zou ook voor een ventilator kunnen kiezen, zodat je de watertemperatuur iets lager kunt houden.

Wanneer ik maar ��n pompje had (en geen mogelijkheid om iets extra's aan te schaffen), zou ik inderdaad kiezen om hem op het oppervlak te richten bij warm weer.
 
Duidelijk Henri, dankjewel. Dat is precies waar ik eigenlijk heen wilde: wat te doen met maar een pompje/wat is belangrijke indien niet beiden mogelijk.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan