Chinese danio in minivijver


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Goedenavond,
Ik ben nieuw hier op het forum en nog een echte beginner als het gaat om vissen houden. In mijn tuin heb ik een minivijver van (ik denk?) 45 liter, deze heb ik al jaren en is mooi begroeid en helder. Nu wil ik er graag een paar kleine visjes in. In eerste instantie had ik gelezen over rijstvisjes (medeka) en leek me dat erg leuk, maar bij de aquarium speciaalzaak hadden ze deze niet. Ze verzekerden me dat ik veel meer plezier zou hebben van een stel Chinese Danio's omdat deze mooier zijn en net zo goed ook aan de oppervlakte zitten. Ik heb ze nu twee dagen en in het begin heb ik ze even zien zwemmen en lekker jagen op de watervlooien, maar verder eigenlijk bijna niet meer, ze zitten alleen maar verstopt. Op deze manier voegen ze niet zoveel toe aan de vijver. Daarnaast lees ik dat Danio's eigenlijk echte zwemmers zijn dus misschien is mijn vijvertje ook helemaal geen goede plek voor ze?
Ik vind het echt leuke visjes, maar daar heb ik niet zoveel aan als ik ze niet zie... Was dit nou een echte miskoop of kan het nog goed komen? Had ik beter rijstvisjes kunnen doen? En kunnen er nog een paar bij?
Ik ga morgen ook nog wel even contact opnemen met de speciaalzaak, maar betwijfel of je vissen terug kan brengen...?
 
Ik heb zelf Vietnamese danio's in een kuip en die zie je zeker niet zoveel, maar ide gaan bij mij naar binnen in het najaar. Medaka's zie je veel beter zwemmen, zitten namelijk veel aan het oppervlak. Je kan ook eieren bestellen per post van de medaka en deze zelf laten uitkomen. dat is namelijk een fluitje van een cent. Je kan ze vinden op marktplaats of bv ebay kleinanzeigen.
 
Het kan zijn dat in deze warme pwriode het water iets te warm is , vooral in ondiepe vijvers.
Kijk straks even als de temperaturen weer wat lager zijn naar het gedrag
 
Als ze het naar hun zin hebben zullen ze zich wel gaan vermeerderen. Hoeveel heb je er? Voor de winter zullen ze naar binnen moeten
 
Ze zijn met 7, dus een bescheiden schooltje. Op zich krijgt de vijver geen zon dus ik denk niet dat hij snel te warm zal worden. Vandaag heb ik even met de vissenwinkel gebeld en ze geven dat ik echt meer geduld moet hebben voor ze gewend zijn en meer tevoorschijn komen. En vandaag zie ik ze inderdaad alweer een stuk meer dan gisteren. Dus misschien wordt het toch wel wat en was ik inderdaad te ongeduldig. Misschien dat ik nog even een klein watervalletje oid maak omdat ik las dat ze wat stroming wel kunnen waarderen.

In de winter ga ik het even goed in de gaten houden, het vijvertje staat heel beschut, tegen het huis aan en is zelden dichtgevroren. Er heeft deze winter ook succesvol een kikker in overwinterd.

Ik heb even overwogen om Medeka's erbij in te stoppen, maar dat raadden ze me af omdat het risico dat de vijver vervuild dan wel groot is. Dat was ook wel mijn twijfel.
 
Even een update, ze zitten al een tijd in de vijver en zijn alles behalve schuw. Zodra ik aan kom lopen zwemmen ze druk heen en weer aan het wateroppervlak en als ik iets in de vijver moet doen zwemmen ze gewoon om mijn handen heen. Erg leuk
Ik denk erover om ze toch naar binnen te halen voor de winter, vind het een beetje zielig om de gok te wagen. Maar ik heb voorlopig alleen twee kleine aquariums, één van 40cm en één van 50cm. Ik vind dat eigenlijk te klein voor ze. Zou het te doen zijn voor ze als het alleen een winter is? Ik heb de indruk dat mijn vijvertje eigenlijk al aan de kleine kant is qua zwemruimte dus eigenlijk vind ik zowel binnen als buiten zielig. Volgens mij zijn twee vrouwtjes zwanger, anders doe ik ze even in het aquarium voor kleintjes en zet de grote op marktplaats voor iemand met een groter aquarium.
 
Mocht je interesse hebben, er staat hier een bak van 120x50x40 (lxhxb) die je gratis mag komen halen, is als bioloog gebruikt dus enig opknapwerk is wel nodig
 
Hier zwemmen de Chinese Danio’s altijd buiten in het vijvertje (groot uitgevallen aquarium). De vijver is wel diep genoeg nl onder de vorstgrens. ze zwemmen er al jaren in, als het gaat vriezen dekken we de vijver voor de zekerheid wel af met zeil. jonge vissen worden er elke zomer wel geboren maar de meeste jongen worden wel opgegeten door hun ouders. Er overleven er elke zomer wel een aantal.
 
Mocht je interesse hebben, er staat hier een bak van 120x50x40 (lxhxb) die je gratis mag komen halen, is als bioloog gebruikt dus enig opknapwerk is wel nodig
Wow dat is echt heel aardig en lijkt me supercool. Alleen zou ik met de beste wil van de wereld niet weten waar ik hem neer moet zetten. Helaas... misschien later een keer. Lijkt me geweldig zo'n groot aquarium.
 
Hier zwemmen de Chinese Danio’s altijd buiten in het vijvertje (groot uitgevallen aquarium). De vijver is wel diep genoeg nl onder de vorstgrens. ze zwemmen er al jaren in, als het gaat vriezen dekken we de vijver voor de zekerheid wel af met zeil. jonge vissen worden er elke zomer wel geboren maar de meeste jongen worden wel opgegeten door hun ouders. Er overleven er elke zomer wel een aantal.
Dat is goed om te horen, dan moet ik misschien ook maar goed afdekken en hopen op een zachte winter.
 
Je kunt voor de zekerheid ook een paar danios binnen in je 40 of 50 laten overwinteren, dan bied je ze gewoon veel stroming waar ze tegenin kunnen zwemmen.
 
Je kunt voor de zekerheid ook een paar danios binnen in je 40 of 50 laten overwinteren, dan bied je ze gewoon veel stroming waar ze tegenin kunnen zwemmen.
Dat is ook wel een goed idee. Dan wel allemaal denk ik, want ze zijn maar met zeven, anders worden het twee hele kleine schooltjes. Moet ik alleen even puzzelen hoe ik combineer. Die van 40cm is maar 20cm diep (wel 40 hoog ook), in die van 50 zitten vuurtetra's en ik vraag me af of dat een goede combi is. Ook heb ik op aanraden van de LFS dwergknorgourami's besteld. Maar dan zouden die in de 40cm moeten, ik weet niet of dat goed genoeg voor ze is? Zou misschien wel veiliger voor mijn vuurgarnalen zijn, in de LFS zeiden ze dat dat ze alleen babygarnalen eten maar lees nu her en der ook wel andere verhalen. Kwestie van geluk hebben misschien...
 
Omdat ze erg leuk zijn qua gedrag en water van 20 graden kunnen verdragen. Ze lijken mij ook wel erg leuk qua gedrag inderdaad. Wil alleen liever niet dat ze mijn garnalen opeten want die vind ik ook erg leuk van gedrag :)
 
Chinese danio's en rijstvisjes (waaronder de medaka's) zijn perfect om buiten te gaan houden en zelfs bij lagere watertemperaturen. Er zijn er genoeg die ze buiten zelfs laten overwinteren (mits de vijver diep genoeg is uiteraard).
Ze verzekerden me dat ik veel meer plezier zou hebben van een stel Chinese Danio's omdat deze mooier zijn
Ik vind dat zo absurd dat men dit zo stelt. Daar het nog altijd een persoonlijke smaak betreft wat men mooier vindt.
 
Ja over smaak valt niet te twisten, ik vind allebei wel echt leuk :). Mijn vijver is niet erg diep, in een zachte winter komt het wel goed, maar bij een flinke koude periode wordt het wel spannend. Daar had ik niet veel zin in dus nu zitten de chinese danio's in mijn 50cm aquarium met een stromingspompje. Dat was wel een goede tip van @Edwin68 . Ik heb de indruk dat het zo wel aardig gaat, al snap ik wel waarom gezegd wordt dat een groter aquarium geschikter is. Ze zijn behoorlijk levendig.

Oh ja, en de bestelling van de dwergknorgourami's heb ik afgezegd. Vanwege mijn garnalen en vanwege de temperatuur. Was niet overtuigd dat dit zou gaan werken.
 

Terug
Bovenaan