Chinese danio's vechten


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hoi allemaal,

Ik heb een schooltje van ongeveer 10 Chinese Danio's in mijn hillstream zitten (90*45*45). Ze doen het hier al bijna een jaar goed in, zonder gekke problemen. Volgens mij zijn het alle 10 mannetjes en is er helaas eentje bij die bij aankoop al een aparte rugvin had. De rugvin van deze is voor een deel verdwenen, dus het is alleen maar een klein boogje. Echter, hij doet het tot nu toe altijd nog goed. Maar ik zie vandaag dat ze goed aan het vechten zijn onderling, waarbij 1-2 mannetjes degene met de kapotte rugvin continue opjagen. De rugvin van eentje van de andere vertoond al wat scheuren door het geruzie in de bak. Het gaat er dan echt agressief aan toe, waarbij ze echt op elkaar in botsen en naar elkaar "happen". Is dit normaal gedrag, moet ik me zorgen maken hierover?

Daarnaast heb ik nog een groep van 14 Chinese Danio's in quarantaine zitten, die heb ik nieuw aangeschaft. Deze gaan goed en kunnen opzich binnenkort over naar de grote bak. Nu vraag ik me af of het verstandig is om ze zo snel mogelijk over te zetten? Zou dat misschien de focus van het ene dominante mannetje weghalen van die ene vis zonder goede rugvin? Of is het aan te raden juist daarmee te wachten? De nieuwe Danio's zijn natuurlijk wel iets kleiner dan de huidige Danio's.

Dus kort samengevat heb ik twee vragen:
- Is dit normaal gedrag of moet ik me zorgen maken?
- Kan ik het gedrag verminder (of de focus verleggen) door de nieuwe groep toe te voegen aan de hillstream?

Groetjes,
Anke
 
Dit is normaal gedrag. De paartijd komt ewraan en dan willen de danio's graag een eigen territoriumpje van pak m beet 15 x 15 x 15 cm. Dat is nodig om een mooi plekje te hebben als er een kuitrijp vrouwtje in de buurt zou komen. Ze verdedigen dat vrij fel, en ze pronken dan ook veel aan de "rand" van hun territorium. Zonder dames die geïnteresseerd zijn, loopt de stress wel op.....!
 

Terug
Bovenaan