Chlamydogobius eremius - Woestijngrondel


Aquafreak2

Member
Lid geworden
6 juni 2013
Berichten
19
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
�Wetenschappelijke naam
(Chlamydogobius eremius)
� Nederlandse naam
Woestijngrondel
� Hardheid: zacht, neutraal, hard
Ze zijn erg tolerant wat betreft de watersamenstelling, temperatuur, zoutgehalte en pH.
Wij hebben ze op brakwater gehouden 0,5 en op neutraal
� Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
tropisch
� School, koppel, harem of solitair
In een groepje van 7 vissen, met meerdere mannen
� Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
Onder
� Herkomst
Australi�


� Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
Ons paludarium is 130 cm x 60 x 40 zwemwaterhoogte.
De grondels leven naar een kleine school M. Boesemani, ingericht als Australi�biotoop met planten, stenen en kienhout.
De legholletjes zijn pvc-buisjes beplakt met grind.

� Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
Dit is een rustige vis. Mannen kunnen wel agressief zijn tegen elkaar, maar verder als een beetje imponeren komt het niet.

� Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
Mijn ervaring is dat ze de andere vissen met rust laten. Ze gaan hun eigen gangetje.

Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
De woestijngrondels is een heel grappig visje. Ze zwemmen niet maar hoppen met hun buik over de bodem. Een zandbodem is daarom wel gewest.
Ook graven de mannen graag een holletje.
De kweek is redelijk eenvoudig. Hier gebruiken ze de legholletjes van pvc-buisjes.
Het mannetje bewaakt de eitjes, die pas na een dag of 15-17 uitkomen. Echter als de eitjes uitkomen zijn de jonge visjes niet veilig voor het mannetje en zullen ze apart gezet moeten worden.
 
Ik heb aangegeven dat ik ze in een groepje van 7 vissen houdt.
Maar uiteraard zijn ze prima te houden als koppel of harem. Maar meerdere mannen geeft geen problemen als de bak groot genoeg is.
 
I overweeg om deze vis te kopen, maar ik vraag me af of ze bij ancistriusen kunnen want dat zijn ook hollen broeders. Verder heb ik ook een aantal Corydoras, regenboogvissen en gouramis. In een 240 liter aquarium. Kan dit??
 

Terug
Bovenaan