cholla wood wel of niet?


Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
42
Hoi hoi, ik heb 2 kleine stukje cholla wood besteld voor bij mijn garnalen (moeten nog komen) en nu lees ik ineens dat dit heel slecht is voor garnalen. Heb het een aantal jaren geleden ook gehad maar geen problemen mee gehad. Heb het toen wel eerst 20min laten koken. Tis al verzonden dus annuleren kan niet meer.

Omdat ik nu een duurdere variant crystal reds heb besteld wil ik wel zeker weten of dit goed gaat.
 
Chollawood is gedroogd cactushout, dus alles giftige sappen zitten er in gedroogde vorm nog in, hier gingen mijn garnalen van het chollawood knagen en vielen daarna om, in eerste instantie dacht ik niet direct dat dat chollawood de schuldige was maar heb dit uitvoerig getest en kwam tot geen andere conclusie
 
Toch raar want het wordt juist voor bij de garnalen verkocht en ik heb er geen last van gehad en het zit er al jaren in nu. Ik heb weleens perioden dat ik wat uitval heb maar het gaat ook vaak tijdenlang goed dus dan kan dat niet aan het hout liggen en nu heb ik dat stukje er al zo n 3 jaar in denk ik.
 

Hier staat ook veilig zonder schadelijke stoffen dus ik weet niet of het eventueel is behandeld of niet.
 
Toch raar want het wordt juist voor bij de garnalen verkocht en ik heb er geen last van gehad en het zit er al jaren in nu. Ik heb weleens perioden dat ik wat uitval heb maar het gaat ook vaak tijdenlang goed dus dan kan dat niet aan het hout liggen en nu heb ik dat stukje er al zo n 3 jaar in denk ik.
Is niet raar, er is nooit enig gedegen onderzoek gedaan wat allemaal in een aquarium kan of niet, men mikt er van alles in omdat ze dat zien op youtube of vinden in de natuur en dan de gok maar wagen en ja garnalenwebshops verkopen dat massaal maar zegt letterlijk niks over veiligheid oid omdat daar geen wetgeving voor is
 

Hier staat ook veilig zonder schadelijke stoffen dus ik weet niet of het eventueel is behandeld of niet.
Die teskts kopieren en plakken ze zo van de groothandel, zegt letterlijk niks, vaak weten webshops nieteens dat het gedroogd cactushout is
 
Ik denk dat ik het er niet op wagen..kreeg voorā‚¬80 aan garnalen en zo jammer vinden als ze me dood gaan.
 
Ja ik heb alleen een goede ervaring ermee dan denk ik maar goed dat neemt niet weg dat het misschien ook verkeerd kan gaan.
 
Is wel lullig omdat pakketje al.was ingepakt kon ik het niet annuleren. Kon het wel retour sturen maar dan ben ik net zoveel kwijt aan verzendkosten dan dat het hout kostte šŸ˜‰
 
Ja dat is jammer van het geld als je het niet gebruikt maar goed altijd nog beter dan een aantal dode garnalen.
 
Chollawood is gedroogd cactushout, dus alles giftige sappen zitten er in gedroogde vorm nog in, hier gingen mijn garnalen van het chollawood knagen en vielen daarna om, in eerste instantie dacht ik niet direct dat dat chollawood de schuldige was maar heb dit uitvoerig getest en kwam tot geen andere conclusie

Ik ben erg benieuwd naar je onderzoek en hoe ben je tot die conclusie gekomen.

Want op allerlei shrimp sites (zowel in Engels als in Japans) over de inrichting worden veelal chollawood benoemd. Zelf en een aantal kwekers die ik ken gebruiken ook chollawood zonder problemen.

Dank alvast voor jouw reactie, ik ben benieuwd.
 
Ik ben erg benieuwd naar je onderzoek en hoe ben je tot die conclusie gekomen.

Want op allerlei shrimp sites (zowel in Engels als in Japans) over de inrichting worden veelal chollawood benoemd. Zelf en een aantal kwekers die ik ken gebruiken ook chollawood zonder problemen.

Dank alvast voor jouw reactie, ik ben benieuwd.
Kun je de zoekfunctie voor gebruiken, ik voel me niet geroepen mezelf te verantwoorden
 
Misschien heeft er een keer een slecht stuk bij gezeten of dat ergens mee in aanraking is geweest. Ik lees vaker dat men dit gebruikt maar niet dat het gevaarlijk is.
 
Oh zwaar onderwerp zo te zien šŸ˜‰ does lief
 
Nou Margreet we zijn wel lief voor elkaar hoor en Antje heeft het recht om te zeggen gebruik de zoekfunctie maar. Enige wat ik kan zeggen is dat het nieuw is voor mij en dat ik geen last heb gehad met het stukje Chollawood hier.
 
Ik heb altijd gewoon cholla wood in de bakken bij de garnalen gebruikt. Geen problemen mee gehad. Ik heb het niet gekookt, welk afgespoeld met heet water.

Ik heb ook wel eens gehoord dat garnalen om vielen na het toevoegen van catappablad. ligt het dan aan catappa of is er wat anders aan de hand?
Het kan altijd voorkomen dat het ergens mee in aanraking is geweest zoals John hierboven ook zegt..

Het lijkt me echt sterk dat cholla Wood (of catappa) standaard slecht zijn voor garnalen.
Als dat wel zo was zou dit natuurlijk als een lopend vuurtje verspreiden binnen de aquaria wereld..
 
Laatst bewerkt:
Als je het alleen afspoelt met heet water zinkt het dan wel?
 
Is niet raar, er is nooit enig gedegen onderzoek gedaan wat allemaal in een aquarium kan of niet, men mikt er van alles in omdat ze dat zien op youtube of vinden in de natuur en dan de gok maar wagen en ja garnalenwebshops verkopen dat massaal maar zegt letterlijk niks over veiligheid oid omdat daar geen wetgeving voor is
Ik deel deze ervaring.
Hier ook dode dieren na toevoegen van cactuehout. Dat men het al chollawood noemt houd in dat men te veel YouTube kijktšŸ˜„šŸ˜„

Hier komt ook geen cactuehout meer in de bakjes.

Veel webshops zijn tegenwoordig dozen schuivers. Die zien alleen de handel.
 
Ik heb ook wel eens gehoord dat garnalen om vielen na het toevoegen van catappablad. ligt het dan aan catappa of is er wat anders aan de hand?

Ja dat is een goede vraag en we weten niet wat er met het blad of hout is gebeurt en in hoeverre dat dode garnalen zal geven. Zover ik mij herinner zijn er ook diverse leden hier die Chollawood gebruiken en ik heb nog nooit slechte ervaringen gelezen.
 
Ik heb sinds een week of 7 ook een bak draaien met cholla wood en citroentjes. Nog geen 1 garnaal is dood gegaan en ze zitten er zeer regelmatig op te knabbelen. Gewoon vanuit de dieren winkel besteld omdat erbij stond " geschikt voor garnalen" en wat overige research dat positief hierover was....
Niet gekookt alleen bij het opstarten afgespoeld met water en erin gedaan :)

Na 1 week was het stukje pas naar de bodem gezakt overigens.
 

Terug
Bovenaan