Cichild soort en vuil op stenen


CasperW

Member
Lid geworden
28 januari 2021
Berichten
7
Beste mensen,

Twee weken geleden heb ik bij een aquarium speciaal zaak malawi cichliden gekocht. Ook een koppel labidochromis caeruleus 1 van de koppel is mooi op kleur maar de andere krijgt andere kleuren. Een goede foto maken ging moeilijk. Maar deze vis zijn vinnen zijn blauw met wat zwart en een zwarte streep midden op en op zijn rugvin. Zou iemand mij kunnen helpen of dit de zelfde soort is of toch een andere.
20220102_201146.jpg

Het andere punt is dat sinds dat er vissen in zitten een soort bruin vuil op de stenen kan iemand mij vertellen wat dat is en hoe ik dat kan schoon maken?
20220102_201329.jpg

Alvast bedankt en groeten van mij,
 

Bijlagen

  • 16411515838097769237547827604640.jpg
    16411515838097769237547827604640.jpg
    56.4 KB · Weergaven: 121
Geen beste foto's. :p Haha. Maar voor zover ik kan nagaan is dit (of zijn dit...?) waarschijnlijk gewoon de Labidochromis caeruleus. Je weet het in de aquariumhobby vaak niet helemaal zeker, want in de loop der tijd zijn er wat hybrides op de markt terechtgekomen. Er bestaan daarnaast verscheidene kleurvarianten van deze vis; ze zijn zeker niet allemaal felgeel. Dus ja. Ik weet niet hoe oud je vissen zijn, maar misschien zie je ze met de tijd nog duidelijk bepaalde kleuren aannemen en kun je er opnieuw naar (laten) kijken. :)

De bruine smurrie die je ziet bestaat waarschijnlijk uit een stel diatomen en van alles en nog wat. Gaat in de meeste gevallen vanzelf weer weg. Hier wat info: https://aquariumscience.org/index.php/16-8-brown-algae/
 
Ook ik zie in de foto een caeruleus.

Lukt het je om een duidelijk foto van het verschil te maken tussen de 2? video kan ook (wellicht makkelijker).

De alg is wat Gino al beschrijft.
in een typisch malawi aquarium zonder enige vorm van planten, zal je dit blijven houden.
Het kan ook omslaan in groenalg (doorgaans mooier).

Voor Mbuna betreft dit ook een voedselbron, dus het kan totaal geen kwaad.
als het te erg wordt kan je het altijd met een (ongebruikte!) afwasborstel/tandenborstel ervanaf boenen.
 
Wat ik zie is een caeruleus. Geen zuivere lijn helaas, maar een kweekvorm. Een zuivere vis van dit soort is knalgeel met diep zwarte rug en buikvinnen en een blauwe "lichtgevende" streep bovenop zijn rugvin. Hier is tegenwoordig lastig aan te komen.

De alg op de steen kan totaal geen kwaad en is doorgaans een voedselbron voor Mbuna's, waar de caeruleus ook onder valt. Vind je de alg niet mooi kan je het eraf schrobben (wel de steen eruit halen dan), maar ik zou die moeite niet nemen, want het is zo weer terug.

Verder ben ik ook nog wel benieuwd naar meer plaatjes.

Gr. Ed
 
Wat ik zie is een caeruleus. Geen zuivere lijn helaas, maar een kweekvorm. Een zuivere vis van dit soort is knalgeel met diep zwarte rug en buikvinnen en een blauwe "lichtgevende" streep bovenop zijn rugvin. Hier is tegenwoordig lastig aan te komen.

De alg op de steen kan totaal geen kwaad en is doorgaans een voedselbron voor Mbuna's, waar de caeruleus ook onder valt. Vind je de alg niet mooi kan je het eraf schrobben (wel de steen eruit halen dan), maar ik zou die moeite niet nemen, want het is zo weer terug.

Verder ben ik ook nog wel benieuwd naar meer plaatjes.

Gr. Ed

Uit interesse, maar waarom zou je de steen eruit halen?
 
Puur alleen als hij hem schoon wil borstelen, scheelt weer bende in je aquarium 😉.

Moet zeggen dat ik mij daar nooit zo druk over maak, tig stenen achter elkaar schoonborstelen -> waterwisseltje -> paar uurtjes wachten en de bak is weer helder :))

Vind het zelf meer moeite om telkens die stenen uit en in de bak te leggen, maar ieder voor zich uiteraard!
 
Moet zeggen dat ik mij daar nooit zo druk over maak, tig stenen achter elkaar schoonborstelen -> waterwisseltje -> paar uurtjes wachten en de bak is weer helder :))

Vind het zelf meer moeite om telkens die stenen uit en in de bak te leggen, maar ieder voor zich uiteraard!
Ik heb het eigenlijk over die ene steen op de foto, veel meer zie ik er niet. Zelf maak ik ze nooit schoon, alg op stenen in dergelijke bakken hoort erbij, maar goed dat vind ik 😉.

Gr. Ed
 
allemaal erg bedankt. ik ga binnen kort weer naar de speciaal zaak en dan vraag ik het nog even na. en nog bedankt voor de tips over bruine alg. mvg casper
 

Terug
Bovenaan