Cichlide of baars?


R

RichardB19

Guest
Hoi iedereen, ik heb voor mijn baby roofvisbak 4 nieuwe aanwinsten gehaald; 4 kleine cichla kelberi. Nu heb ik me goed ingelezen en heb ik ze al eerder gehad maar mijn vraag is nu: is het een cichlide of een baars? Want hij heet ook wel peacock bass of pauwoogbaars maar lees ook dat het een cichlide soort is. Maar wat is het nu echt?
 
Plat bezien is indd de snoekbaar en de gewone baars en stekelbaarsjes ook allemaal cichlides
Cichlides en de baarzen die je noemt komen inderdaad allemaal uit de orde Perciformes (baarsachtigen) maar cichliden zijn van de Cichlidae familie en de baarzen van de Percidae (echte baarzen) familie. Een cichlide is dus inderdaad een baarsachtige maar een baars is geen cichlide. Ze zijn dus wel allemaal vrij nauw verwant.
 
Cichlides en de baarzen die je noemt komen inderdaad allemaal uit de orde Perciformes (baarsachtigen) maar cichliden zijn van de Cichlidae familie en de baarzen van de Percidae (echte baarzen) familie. Een cichlide is dus inderdaad een baarsachtige maar een baars is geen cichlide. Ze zijn dus wel allemaal vrij nauw verwant.

Zo begrijp ik t ook, wel verwant maar niet dezelfde "familie".
 
Goh, wat leuk. 4 kelberi's. DAn zul je vast een grote bak hebben :) Heb je al een foto-album? Kan ik een keer kijken :) Ben razend benieuwd.
 
Goh, wat leuk. 4 kelberi's. DAn zul je vast een grote bak hebben :) Heb je al een foto-album? Kan ik een keer kijken :) Ben razend benieuwd.

Ik kan best wat fotoā€™s maken, maar ze zijn nog een beetje aan t wennen. Ik kan morgen wel wat fotoā€™s maken voor dit topic
 
Cichlides en de baarzen die je noemt komen inderdaad allemaal uit de orde Perciformes (baarsachtigen) maar cichliden zijn van de Cichlidae familie en de baarzen van de Percidae (echte baarzen) familie. Een cichlide is dus inderdaad een baarsachtige maar een baars is geen cichlide. Ze zijn dus wel allemaal vrij nauw verwant.
Ik zat daar laatst ook mee in de knoop toen ik de engelstalige versie van " Het geheime leven van vissen" aan het lezen was: in het Engels zijn er " perches" en " basses", wat allebei " baars" betekent, maar het bleek een stuk ingewikkelder te zijn. Ik heb nu een pagina gevonden met een overzicht van de orde Perciformes ( baarsachtigen) , die bestaat uit verschillende onderorden, die op hun beurt weer bestaan uit families. Iedere familie bestaat uit een of meer soorten, en daar bestaan soms ook ondersoorten van. Een hele stamboom dus, maar hier kun je ze allemaal terugvinden. (Nu weet ik dat " bass" een baarsachtige vis ( baarsvis) kan zijn, maar dat een " perch" een echte baars is ( percidae)...)
 
Inderdaad, ik lees ook veel ā€œperchā€ waardoor ik erg in de war raak.
 
Erg verwarrend: perch- bass- cichlid
Ik: šŸ˜Ø
 
Het gaat zelfs nog verder: Cichla kelberi hoort tot de familie Cichla, en deze hoort tot de onderfamilie Cicliniae, en valt onder de familie Ciclidae, de onderorde Labroidei ( Lipvisachtigen), behorende tot de orde Perciformes ( Baarsachtigen). Dus een echte baars is het niet, wel een baarsachtige. Maar troost je, dit is wel een hele uitgebreide stamboom, en het beestje heeft pas in 2006 een naam gekregen. Er worden dagelijks nieuwe soorten ontdekt. En soms ontdekt met dan weer een detail waardoor een vis tot de ene of de andere familie hoort. Kijk maar bij de L-nummers, daar gaat het zo hard dat ze soms niet eens een soortnaam hebben :)

 
Het gaat zelfs nog verder: Cichla kelberi hoort tot de familie Cichla, en deze hoort tot de onderfamilie Cicliniae, en valt onder de familie Ciclidae, de onderorde Labroidei ( Lipvisachtigen), behorende tot de orde Perciformes ( Baarsachtigen). Dus een echte baars is het niet, wel een baarsachtige. Maar troost je, dit is wel een hele uitgebreide stamboom, en het beestje heeft pas in 2006 een naam gekregen. Er worden dagelijks nieuwe soorten ontdekt. En soms ontdekt met dan weer een detail waardoor een vis tot de ene of de andere familie hoort. Kijk maar bij de L-nummers, daar gaat het zo hard dat ze soms niet eens een soortnaam hebben :)


Haha nog verderšŸ˜¦
 

Terug
Bovenaan