Cichliden in klein aquarium?


olemla

Well-known member
Lid geworden
13 april 2021
Berichten
53
Leeftijd
57
Hallo allemaal, ik heb deze week een aquarium gekocht, een Juwel Rio 125.
Ik ga deze natuurlijk eerst inrichten en pas over een maandje vissen toevoegen.
Als bodem zat ik aan zwart aquariumzand te denken en als stenen aan breukstenen, waarmee ik veel grotjes kan maken.
Heel graag wil ik in dit aquarium een koppeltje cichliden of 1 mannetje met 3 vrouwtjes, het liefst dan de Labidochromis caeruleus Yellow.
Is het mogelijk deze eventueel te combineren met bijvoorbeeld Metriaclima sp. Elongatus Chewere of Pseudotropheus sp. Acei. Dit zijn ook Malawi cichliden en niet zo agressief.
Of is het beter gelet op de inhoud van het aquarium voorlopig enkel de Labidochromis caeruleus te houden?
 
Hallo,

Ikzelf heb niet direct ervaring met Afrikaanse cichliden maar in de regel zijn dit vaak vissen die 10cm of groter worden. Heb even snel de namen die jij noemt ff opgezocht en bij bovengenoemde soorten wordt toch wel als minimum een bak van 1.20 breed aangeraden. De rio125 zoals je weet is maar 80. Als je echt Afrikaanse cichliden wilt kun je het best voor een grotere bak gaan, weet niet of je rio125 al staat en of je deze evt kan omruilen. Een andere optie die wel mogelijk is maar dan ga je naar Zuid-Amerikaans zijn bepaalde dwergcichliden. Zeker als je geen andere bodembewoners toevoegt zouden de meeste wel moeten kunnen en ze doen zeker niet onder qua kleurenpracht voor de Afrikaanse cichliden.

Gr
Stefan
 
Je hebt eventueel ook nog de Pseudocrenilabrus multicolor multicolor / P. multicolor victoriae. In het Engels de "dwarf Egyptian mouthbrooder". Met 8-9 cm heel geschikt voor kleinere bakken, en qua waterwaarden zijn ze vrij makkelijk. Het schijnt dat je ze vooral vroeger veel in de hobby zag.
 
Hallo Stefan en Gino, dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de Rio 125 inmiddels al thuis.
Heel veel mensen zeggen inderdaad dat cichliden veel ruimte nodig hebben, echter als ik zo op internet allerlei aquaria met cichliden bekijk zitten er daar echt heel veel vissen tegelijk in.
Zoals bijvoorbeeld op de foto van een filmpje die ik heb bijgevoegd. Dat is een aquarium van 450 liter. Dus bijna 4x zo groot als die van mij. Ik tel toch zo 40 vissen. Als je dit deelt door 4 zou ik er dan toch 10 moeten kunnen houden?
Of werkt dat zo niet op deze manier? :)
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    120.1 KB · Weergaven: 2,235
Hallo Stefan en Gino, dank jullie wel voor de reacties. Ik heb de Rio 125 inmiddels al thuis.
Heel veel mensen zeggen inderdaad dat cichliden veel ruimte nodig hebben, echter als ik zo op internet allerlei aquaria met cichliden bekijk zitten er daar echt heel veel vissen tegelijk in.
Zoals bijvoorbeeld op de foto van een filmpje die ik heb bijgevoegd. Dat is een aquarium van 450 liter. Dus bijna 4x zo groot als die van mij. Ik tel toch zo 40 vissen. Als je dit deelt door 4 zou ik er dan toch 10 moeten kunnen houden?
Of werkt dat zo niet op deze manier? :)
Zo werkt dat inderdaad niet nee.

Op iedere doos van een aquarium zie je ook een goudvis/veel vis in een piepklein bakje. Hoort ook niet, verkoopt wel leuk.
 
Of werkt dat zo niet op deze manier? :)
Wat je ook in acht moet nemen is of het bv flink actieve zwemmers zijn of niet. Die hebben lengte van de bak nodig om hun baantjes te kunnen trekken. Nou ben ik absoluut geen kenner van deze Chichliden maar ik schat in dat bovenstaande een struikelblok is wat betreft de maten van jouw aquarium.
 
Heel veel mensen zeggen inderdaad dat cichliden veel ruimte nodig hebben, echter als ik zo op internet allerlei aquaria met cichliden bekijk zitten er daar echt heel veel vissen tegelijk in.
Zoals bijvoorbeeld op de foto van een filmpje die ik heb bijgevoegd. Dat is een aquarium van 450 liter. Dus bijna 4x zo groot als die van mij. Ik tel toch zo 40 vissen. Als je dit deelt door 4 zou ik er dan toch 10 moeten kunnen houden?
Of werkt dat zo niet op deze manier? :)
Wat meespeelt is dat afrikaanse cichlidenbakken, zoals je ook ziet op jouw foto, vaak zwaar bevolkt worden om de agressie te spreiden. Het is of dát, of juist een heel stuk minder vissen houden om elke afzonderlijke vis (of harem) een eigen territorium te laten vormen. Dat laatste is minder aantrekkelijk voor ons, maar waarschijnlijk fijner voor de vissen...

In een kleinere bak passen wellicht net zo veel vissen, maar er zal gekeken moeten worden naar de maximale lengte. ^^
 
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Als ik dat zo lees wordt mij dus toch afgeraden voor deze cichliden te gaan. Had graag malawi willen hebben met veel rotsen en stenen. Is er geen enkel alternatief voorhanden?
 
Malawi's, zeker de mbuna: flinke zwemmers en territoriaal.
Die wil je zwemruimte geven, en een plek om territoria te vormen.
Er zijn enkele soorten die vanaf 100x40 goed gehouden kunnen worden, maar het begint pas echt bij 120x40.

Die bakken vol vis, ja ik vind het walgelijk.
Het wordt beweerd dat het is om agressie te spreiden, maar het is m.i. alleen een excuus om een bak vol met vis te "flikkeren".
een goed op elkaar uitgezocht Malawi bestand heeft die overbevolking niet nodig.

Is er dan echt geen optie? m.i. niet optimaal maar Labidochromis caeruleus in een 3m/5v verhouding wellicht, maar dan moet je wel opzoek naar een mooie natuurlijke variant. Er is tegenwoordig veel slechte nakweek op de markt, die ook 1,5x zo groot worden als de natuurlijke variant (en regelmatig vaal van kleur).
Labidochromis caeruleus kakusa is een variant die nog heel dicht bij de natuur staat, knetter geel en natuurlijk in formaat.
 
Dank je wel RichD en Tinoush voor jullie reacties. Er zitten zeker interessante visjes bij in het filmpje, maar de Labidochromis caeruleus vind ik toch de mooiste.

maar dan moet je wel opzoek naar een mooie natuurlijke variant.
Volgens RichD kan ik dus beginnen met 8 van deze vissen. Je schrijft dat ik dan op zoek moet naar de natuurlijke variant, maar hoe kan je dat zien?
En ook het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes lijkt me lastig, zeker als ze nog heel klein zijn. Heb je misschien een tip waar (welke winkel) ik deze het beste kan kopen?
 
Inmiddels mijn aquarium ingericht met vooral stenen. De bedoeling is inderdaad een stuk of acht Labidochromis caeruleus te gaan houden. Als ze echt te groot worden kan ik ze altijd weggeven/verkopen en dan opnieuw beginnen met kleinere vissen. Ik zal het water nu eerst met rust laten voor twee weken en daarna pas de vissen toevoegen. Als er nog tips en/of opmerkingen zijn hoor ik die natuurlijk graag van jullie!
 

Bijlagen

  • aqua.png
    aqua.png
    1.6 MB · Weergaven: 252
Ben benieuwd naar je ervaringen de komende tijd!

Als je zegt "het water met rust laten voor twee weken", bedoel je dan dat je niets meer toevoegt/verandert aan de bak?

In een bak als deze, zonder noemenswaardige beplanting, is het nog belangrijker dan normaal om een goede opstart te hebben. Dat betekent dat je regelmatig een bron van ammonia (vissenvoer) in de bak moet doen om de bacteriën op gang te brengen.

Misschien weet je dat allang hoor, maar ik denk ik check het even. :) Anders komen je vissen in een gifbakje te zwemmen.
 
Even een reactie van mijn kant, veel is al gezegd hierboven. Malawi's houden in een kleiner aquarium waarvan 80 cm is echt wel even een uitdaging. Veel soorten kunnen niet in zo'n bakje en hebben meer ruimte nodig. Door kwekers wordt deze maat nog wel eens gerelateerd voor kleiner blijvende Mbuna's. Labidochromissen zijn wat mij betreft al de grotere Mbuna's.

Het zou kunnen maar 8 van deze vissen vind ik dan toch wat veel voor deze bak. Prima misschien in het begin om uit te selecteren om uiteindelijk 1 m en 4 vrouwen over te houden. Meerdere mannen in deze bak heeft een grote kans op oorlog (geeft weer stress en mogelijk overlijden door verwondingen).

Verder vind ik dat je teveel stenen in deze bak hebt. Tuurlijk, ze hebben dit nodig, maar het oogt nogal masaal. Ook vreet elke steen die je in je bak hebt watervolume weg, wat weer essentieel is voor je waterkwaliteit.

Goed indraaien is verder zeker een pre, ook zit je vast aan wekelijks 50% waterwisselen.

Wat voor pomp(en) ga je gebruiken? Want stroming wordt zeker gewaardeerd en bevorderd ook de zuurstof uitwisseling in het aquarium.

Zomaar even wat aanvullingen, niet om je te ontmoedigen, maar zodat je weet wat nodig is om van deze vissen te kunnen genieten.

Verder zou ik er geen vissen meer bij nemen, dit betekent dat het een soort gerelateerd aquarium wordt.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling: Je kan altijd je water even (laten) testen na die weken om te kijken of het indraaiproces inderdaad al voltooid is. Mijn ervaring is dat het indraaien meestal wel 3 weken in beslag neemt. Veel plezier straks met je vissen in ieder geval.

Gr
Stefan
 
Verder vind ik dat je teveel stenen in deze bak hebt. Tuurlijk, ze hebben dit nodig, maar het oogt nogal masaal. Ook vreet elke steen die je in je bak hebt watervolume weg, wat weer essentieel is voor je waterkwaliteit.
Ik vind de stenen ook vrij groot, dat maakt dat de bak ook kleiner oogt denk ik. Ben wel benieuwd hoe het gaat met de geplande bewoners
 
Ik heb meer moeite met de ornamenten dan met de grootte van de stenen. Maar dat is een kwestie van smaak. Slakkenhuis cichliden zijn de beste optie voor deze bak, maar dan moet je naar Tanganyika ipv Malawi. Misschien zou een kweek groep Saulosi ook kunnen bijvoorbeeld 1:5
 
Moet zeggen dat ik het formaat steen perfect vind, compositie wat minder :))

Even een reactie van mijn kant, veel is al gezegd hierboven. Malawi's houden in een kleiner aquarium waarvan 80 cm is echt wel even een uitdaging. Veel soorten kunnen niet in zo'n bakje en hebben meer ruimte nodig. Door kwekers wordt deze maat nog wel eens gerelateerd voor kleiner blijvende Mbuna's. Labidochromissen zijn wat mij betreft al de grotere Mbuna's.

Dan heb je, zoals ik hierboven al vermeldde, wellicht de verkeerde labidochromis caeruleus in gedachten.
Een natuurlijke variant blijft aanzienlijk kleiner (en veel geler).

Er wordt zelfs gedacht dat de nakweek on steroïde eigenlijk niet eens meer 100% puur zijn maar in de lijn ergens zijn gekruist.

Heb ze zelf gehad, en zie het ze persoonlijk goed doen op 80cm.
Maar ieder zijn mening uiteraard!
 
Laatst bewerkt:
Dank allemaal voor jullie tips en reacties!
@Gino88 : Bedoel je met regelmatig om de paar dagen een klein beetje vissenvoer?
@Ed Tensen : Wat je zegt over de grootte van deze vissen klopt. Zodra ze rond de 10cm zijn en allemaal nog in leven zijn zal ik er zeker een aantal of allemaal wegdoen. Ik heb helaas geen plek voor een groter aquarium, anders had ik dat zeker gedaan. Is 50% iedere week niet heel veel om te vervangen, is dat ook niet stressvol voor de vissen? Als pomp gebruik ik de inwendige pomp die bij dit aquarium (|Juwel Rio 125) zat. Ik vind dat er best behoorlijk stroming is op het moment. Ik neem er inderdaad zeker geen andere vissen meer bij.
@ Stefan : Heb zo'n Sera Quick test die 6 verschillende waarden meet. Ik ga er zeker voor zorgen dat die allemaal op orde zijn voordat ik de vissen toevoeg. Het water in mijn stad heeft al een PH van 7,8, dus die is alvast goed.
@ Killerfish : Ben ik ook benieuwd naar.
@poecillia : Tja, die had ik gekregen van de kids. Vind ik het ook niet kunnen om ze er niet in te zetten...
@ RichD : Dank je voor je complimentje. Wat bedoel je precies met de compositie? Leuk dat jij deze vissen ook had. Mag ik nog vragen welk voer je ze hebt gegeven?
 
Goed om te lezen. 50% verversen geeft niet zoveel stress, vooeal als het bij de routine gaat horen valt het allemaal wel mee. Het houdt wel je vissen en aquarium mede gezond. Qua stroming denk ik ook wel dat je goed zit. Je kan altijd nog even mijn topic doorlezen voor extra info.

Gr. Ed
 
@Gino88 : Bedoel je met regelmatig om de paar dagen een klein beetje vissenvoer?
Idealiter gooi je er net zoveel voer in als je zou doen wanneer de vissen er al in hadden gezeten. Stel je voert ze één keer per dag 15 korrels granulaat, dan zou je als voorbereiding op hun komst dagelijks die hoeveelheid erin kunnen gooien.

Dat gaat je bak vervuilen, maar het is de makkelijkste manier om toe te werken naar een normale belastbaarheid. Af en toe testen om te kijken hoe het staat met de cyclus.
 
Dank opnieuw voor de reacties. Heb inmiddels mijn javavaren met visdraad vastgezet op een steentje, zie afbeelding. Had gelezen dat je deze niet in het zand moet laten.
Op de stenen zit inmiddels al behoorlijk wat alg (zie foto), is dit een positief punt?
Ik heb de filter nu twee weken aan, ik neem aan dat ik dit nu nog niet moet verschonen?
Zal binnenkort nog eens een test doen. Uit de vorige kwam naar voren dat mijn GH nog te hoog is, iemand misschien nog een tip om deze te verlagen?
 

Bijlagen

  • aqua.jpg
    aqua.jpg
    289.7 KB · Weergaven: 200
Deze soort alg is normaal, niks aan doen verder.

Je filter hoef je de eerste maanden nog niet naar om te kijken. Lekker met rust laten.

Wat noem jij een te hoge gH?

Gr. Ed
 
Tja, om eerlijk te zijn Ed vind ik het best wel lastig die teststrips, want de kleuren lijken best op elkaar en dan is het moeilijk de exacte waarden te bepalen.
In de afbeelding de meest recente test. Zoals ik het hieruit lees is de GH boven de 10 en onder de 16. De NO2 (nitriet) moet 0 zijn, maar lijkt 1 te zijn. Of zien jullie dat anders?
 

Bijlagen

  • res.png
    res.png
    1.3 MB · Weergaven: 150
Test strips zijn niet echt betrouwbaar. Kan best zijn de de waarde zelfs nog onder de 10 huist. Wat zijn de waardes van je kraanwater in jou regio? Dit kan je makkelijk opzoeken op internet. Als je gewoon elke week 50% waterwisseld verwacht ik dat er vrijwel niks aan de hand zal zijn.

Gr. Ed
 
Heb het even nagezocht voor Almelo. De hardheid is 8,1 en de zuurgraad (PH) is 7,89.
En die nitraatwaarde, is dat geen probleem?
 
Nee, maar alleen als je je aan de wekelijkse waterwissels houd. En ook deze waarde kan afwijken.
 
Ga ik dan zeker doen. Hebben de vissen hier overigens geen last van. Als er 50% koud water bij komt duurt het wel weer even voordat de vereiste temperatuur bereikt is...
 
Als het kan handwarm water mengen. Heel koud water gaan ze niet leuk vinden.
 
Mmm, dat is wel lastig. Mijn aquarium staat in de garage (kantoortje) en daar kan ik alleen met de tuinslang komen die enkel koud water geeft. Moet ik dan dus met emmers vanuit huis gaan vullen? Hoe doen jullie dat?
 
Een langere tuinslang nemen met een Gardena koppeling vanuit het huis op je mengkraan.
 
Nieuwe langere tuinslang aangeschaft!

Nog even een vraagje over die groene alg, het wordt wel met de dag meer.
Overigens ben ik bang dat de plantjes het ook niet gaan overleven. Enig idee waarom dat is, volgens mij waren deze plantjes toch wel geschikt hiervoor...
 

Bijlagen

  • vraag.png
    vraag.png
    659.9 KB · Weergaven: 132
Oude bruine blad zou ik weg halen, hart van de Valisneria's lijkt nog goed te zijn. Voor de rest zou ik het bruinalg van je bladeren wrijven met je vingers. Omdat er in een cichliden bak doorgaans weinig planten groeien heb je doorgaans meer alg idd. Op de stenen zou ik het gewoon laten zitten. Oogt niet alleen natuurlijk, je Lab's gaan dat ook wel waarderen.

Wat is je temp. op het moment? En verlichtingsduur?

Gr. Ed
 
Hallo Ed, op dit moment 24 graden en ik heb de lampen aan tussen 7.00-22.00 uur. Is dat misschien te lang?
 
15 uur lijkt me wel wat te veel ja, zeker in een net opstartende bak. Het kan verder zijn met nieuwe planten dat ze eerst verslijmen, geen paniek geregeld komen ze daarna gewoon met nieuw blad terug. Volgens mij hebben de meeste leden hier de verlichting ongeveer tussen de 8 a 12 uur branden. Weet niet of je de standaard LED's erin hebt maar die zijn best fel vindt ik, had ook al wat problemen met alg. Dacht overigens wel is gelezen te hebben dat veel Afrikaanse cichliden een beetje alg wel lekker vinden, maar pin me er niet op vast 😅 .

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan