cichliden voor 65 liter?


K

KidNatsu

Guest
Zijn er cichliden die in het gezelschapsaquarium met schooltje simulans kunnen? Ik wil er een paar van houden. Het aquarium is 60x30x35 en is 65 liter. De simulans moeten op 25-28 graden zitten, de cichlide moet er dus een zijn die op deze temperatuur comfortabel is.
 
Koppel ramirezi, apistogramma nijsseni of a. gephyra zou ik wel aandurven.
 
Edit: met een paar bedoel ik een koppel, niet meer :)
 
Slakkenhuiscichliden zou ook net kunnen en die blijven klein.
 
Die zien er wel grappig uit, maar ik wil nog even verder horen. Het is eigenlijk de bedoeling dat hij een beetje kleurrijk is en de grootste vis van het aquarium word. +-6cm (iets kleiner kan ook hoor)
 
Slakkenhuiscichliden zou ik qua waterwaarden al niet houden met de simulans.

12 is trouwens een minimaal aantal voor een school, volgens de N.B.A.T (Nederlandse Bond Aqua terra). 7 simulansjes is eigenlijk net niets.
 
Jef zei:
Koppel ramirezi, apistogramma nijsseni of a. gephyra zou ik wel aandurven.
Ik alleen een �cht goed koppel is. En die zekerheid heb je bij voorbaat niet. Dat is het hele probleem. 80cm is stukken veiliger.
 
Botia zei:
Slakkenhuiscichliden zou ik qua waterwaarden al niet houden met de simulans.

12 is trouwens een minimaal aantal voor een school, volgens de N.B.A.T (Nederlandse Bond Aqua terra). 7 simulansjes is eigenlijk net niets.

Ik wilde er al wat meer gaan nemen, waarschijnlijk 5 erbij dan, als het geen probleem is met de ruimte natuurlijk

Mascha&Ivo zei:
Jef zei:
Koppel ramirezi, apistogramma nijsseni of a. gephyra zou ik wel aandurven.
Ik alleen een �cht goed koppel is. En die zekerheid heb je bij voorbaat niet. Dat is het hele probleem. 80cm is stukken veiliger.

Je hebt je zin niet afgemaakt (of er zijn stukken weg, zo kan je het ook zien), en ik weet dus niet welke vis je bedoelde :)
 
Botia zei:
Slakkenhuiscichliden zou ik qua waterwaarden al niet houden met de simulans.

12 is trouwens een minimaal aantal voor een school, volgens de N.B.A.T (Nederlandse Bond Aqua terra). 7 simulansjes is eigenlijk net niets.

Nee, de Simulans verlangt een lagere ph zie ik net.
Ik was in de war met de Simmilis ( ook een slakkenhuis bewoner dus) :).
 
Volgens mij zijn er geen zuid amerikaanse cichliden die aan deze eissen voldoen, alleen A. borelli past in dit formaat, maar die kan absoluut niet op die temperatuur.
 
Enkele andere aanraders van mooie beetje grotere kleurrijke vissen die hier wel in kunnen? Ik weet dat dit van de topic afgaat, maar anders moet er weer helemaal een nieuwe komen
 
Had je nog naar Tateurndina ocellicauda gekeken? Ik weet alleen niet zeker of deze qua temperatuur geschikt zijn. Misschien kan een ander lid daar wat over zeggen.
 
De pauwooggrondel moet gehouden worden tussen de 22 en 26�c
 
Als die range klopt is 25+ erg warm voor ze jaarrond. Maar ik zal even wat info over het oorspronkelijke habitat zoeken.
 
De luchttemperatuur in de laaglanden van Papoea Nieuw-Guinea zit jaarrond (gemiddeld!) tussen de 26 en 28 graden. Er is een regenseizoen, waarbij het water afkoelt en door overhangende vegetatie e.d. kan de watertemperatuur ook wat lager zijn, maar doordat het daar jaarrond extreem warm is valt het verschil mee, vermoed ik. Dus ik zou zeggen dat dit een optie is. Tegenstanders?
 
KidNatsu zei:
Mascha&Ivo zei:
Jef zei:
Koppel ramirezi, apistogramma nijsseni of a. gephyra zou ik wel aandurven.
Ik alleen een �cht goed koppel is. En die zekerheid heb je bij voorbaat niet. Dat is het hele probleem. 80cm is stukken veiliger.

Je hebt je zin niet afgemaakt (of er zijn stukken weg, zo kan je het ook zien), en ik weet dus niet welke vis je bedoelde :)
Er ontbreekt niks, want het gaat om de vissen uit die quote. Dat was het hele idee van het quoten ;)
 
Mascha&Ivo zei:
KidNatsu zei:
Mascha&Ivo zei:
Jef zei:
Koppel ramirezi, apistogramma nijsseni of a. gephyra zou ik wel aandurven.
Ik alleen een �cht goed koppel is. En die zekerheid heb je bij voorbaat niet. Dat is het hele probleem. 80cm is stukken veiliger.

Je hebt je zin niet afgemaakt (of er zijn stukken weg, zo kan je het ook zien), en ik weet dus niet welke vis je bedoelde :)
Er ontbreekt niks, want het gaat om de vissen uit die quote. Dat was het hele idee van het quoten ;)

Oww, ik dacht dat het om een van die vissen ging, en je die vergeten te noemen was. Nu is de zin ook een beetje raar :). Die apistogramma's zien er beide ook wel leuk uit. Ik zal wat meer onderzoek naar deze vissen gaan doen

Edit: ik zie nu dat de gephyra ~4 cm word en de nijsseni ~8,5/7 cm. Temperatuur klopt wel voor beide
 
Edit: ik zie nu net dat de a. gephyra 6cm word bij een andere site. Dan is het nog wel de kleinste cichlide die ik tot nu toe heb gezien. Qua temperatuur en waterwaarden komt hij goed uit met mijn aquarium, en aangezien het dan nog de kleinste cichlide is denk ik dat het best wel zou kunnen toch? Wat denken jullie hiervan?
 
KidNatsu zei:
Edit: ik zie nu net dat de a. gephyra 6cm word bij een andere site. Dan is het nog wel de kleinste cichlide die ik tot nu toe heb gezien. Qua temperatuur en waterwaarden komt hij goed uit met mijn aquarium, en aangezien het dan nog de kleinste cichlide is denk ik dat het best wel zou kunnen toch? Wat denken jullie hiervan?

Bij cichliden is er veel meer belangrijk dan alleen de maat. Ik ken deze niet du sgeen idee wat deze verlangt qua territorium, medebewoners enz.
 
Gephyra is agassizii groep en als ie zich ook zo gedraagt niet geschikt voor 60cm. Dat bij nader inzien. Overigens: niet echt een courant soortje en al helemaal geen makkelijke qua waterwaarden.

En inderdaad: formaat zegt niet genoeg.

Het is zo jammer dat je de simulans al bent gaan kopen terwijl je bestand nog werd samengesteld... anders was de badis badis gewoon een optie geweest met een subtropisch bijvisje.
 
Dat weet ik, dat was niet zo slim van mij. Ik ben er al een tijdje mee bezig en toen bepaalde vissen werden aangeraden en ik die in de winkel zag wilde ik ze gewoon hebben. Alleen lijkt het niet zo goed met ze te gaan, daar heb ik ook al een topic over gemaakt. Ze bleven onder het hout en zwommen niet in een schooltje, toen ik er wat bijkocht en wat meer planten neerzette, ging het voor een klein tijdje goed en zwommen ze in een school van 10 (waar de andere 2 waren, geen idee). Nu blijven ze weer onder het kiemhout zitten, en zijn er 2 wel aan het zwemmen maar niet eens samen. Ik heb geen idee wat er aan de hand is
 
Edit van hierboven: visjes doen het nu helemaal goed hoor.

Maar even terzake, ik weet dat dit off topic gaat omdat het geen cichlide is, maar ik ben geinteresseerd in de betta. Hij komt op temperatuur van 26/27 perfect uit en kan in een bakmaat van 60x30 (er stond 45x30 maar seriouslyfish gaf blijkbaar kleine bakmaten aan), qua gedrag weet ik dan weer niet, en daarom vraag ik aan jullie wat jullie denken van een koppeltje van deze in mijn aquarium? Ik wilde eigenlijk ook een grotje gaan kopen voor de eventuele (geen dus nu) cichliden, gaan die betta's dan ook in dat grotje?

Ik vind de goerami's ook leuk, maar ik denk dat dwergcichliden niet in mijn aquarium kunnen? Als wel dan dezelfde vraag over het grotje :)

Edit: op seriouslyfish lijkt de gourami goed op 25 graden te kunnen, ze houden niet van stroming door het aquarium maar er is niet zo veel in mijn aquarium behalve helemaal bovenin. De maat klopt ook, maar dan opnieuw, kan deze vis wel in mijn aquarium?
 
60cm is plaats voor een Betta man, meer niet. En het hoeft ook geen 26/27 te zijn. 24/25 instellen op de verwarming is voldoende.
 
Mascha&Ivo zei:
60cm is plaats voor een Betta man, meer niet. En het hoeft ook geen 26/27 te zijn. 24/25 instellen op de verwarming is voldoende.

Ahhh, dus gourami's kunnen er helemaal niet in, en ook geen koppeltje betta's? Das balen, alle leuke visjes kunnen er niet echt mooi bij.
 
Edit: dus deze vissen kunnen dus echt niet als koppel in dit aquarium? Zoja zou ik dat graag horen :). Zo niet zou ik dan toch de gok wagen bij de ramirezi?
 
Corydorasfan zei:
Koppeltje Honingourami's kan wel ;). Ramirezi zou ik niet doen.
Mascha&Ivo zei:
Corydorasfan zei:
Koppeltje Honingourami's kan wel.
Maar niet jaarrond op de warmte die de simulans wenst.

Ivo zei dat drie soorten vissen in een bepaalde quote hierboven wel konden, dan zou het wel een gok zijn. Nu is er al eentje weggestreept omdat hij de omstandigheden over het hoofd had gezien, de gephyra. Kan de ramirezi nou wel of niet? En de honigourami dan, op welke temperatuur moet die dan? Dus de honinggourami kan niet in mijn aquarium? Wat ik heel veel zie hier is dat mensen zeggen dat een bepaalde vis kan, en dat een ander weer zegt van niet. Ik snap dat iedereen zijn eigen mening heeft, maar als ik steeds de veiligste zou nemen zou ik eigenlijk geen enkele vis hierbij doen :)

Edit: En wat dan met de laaste vis van de drie, a. nijsseni? die vind ik minder mooi, en ik zou ook liever een ramirezi of honinggourami doen, maar misschien dat dit wel mijn laatste optie is?
 
Corydorasfan zei:
Hyphessobrycon amandae dan misschien een optie?

Ik heb al een groep andere tetra's, dus zal dan wel een chaos worden. Sowieso was het mijn bedoeling om een schooltje (de simulans) te nemen, met een koppel iets grotere kleurrijke vissen. En dan eventueel nog een algenetertje erbij
 
Voor de honinggoerami geldt hetzelfde als voor de dwerggoerami. Zie je andere topic (again, het was v��l handiger geweest als je de boek bij elkaar had gehouden).
Corydorasfan weet volgens mij heel goed dat je de honinggoerami niet jaarrond warm moet houden. Even iets over het hoofd gezien (warmtebehoeftige simulans), zoals ik straks ook wat over het hoofd zag.


Ramirezi: behoorlijke gok. Je zult de eerste en de laatste niet zijn die er teleurstellingen aan overhoudt.


Je hebt nog niet gezegd wat je van de pauwooggrondel vindt geloof ik.

~ Ivo
 
Corydorasfan zei:
Ik bedoelde de Hyphessobrycon in plaats van de simulans :p. Die kunnen wat kouder.
Mascha&Ivo zei:
Ja dat is een fijne combi.

Als ik de simulans weg zou doen, denk ik dat ik eerder kijk wat er bij de badis badis kan qua schooltjesvis. Maar ik heb ze nog maar net dus ik weet niet of het al zo'n handig idee is om ze te verkopen of terug te brengen

Edit: de pauwooggrondel vind ik wel mooi maar die ziet er een beetje... apart uit. Ik weet niet eens of deze er nou echt bij kan en ik kijk liever eerst even verder

Edit: over welke combi heb je het dan ivo?
 
Edit: opzich ziet de pauwooggrondel er wel interessant en kleurrijk uit. Is fie geschikt voor mijn aquarium? zo ja, maakt die gebruik van de grot? Is het een territoriumvis? Is hij goed in een koppeltje te houden? Ook nog even wat anders, wat van de nijsseni? Die werd ook aangeraden maar is die geschikt?
 

Terug
Bovenaan