cichliden vrouwtje doet raar


F

FENER

Guest
hoi
heb een bak van 120 cm, waardes zijn goed en doe regelmatig water verversen en geef verschillende soorten voer. Heb in Oktober 2019 paar cichlides gekocht (waren ongeveer 3 cm)en nu zie ik dat er eentje van niet eet en onder zijn mond een balzak hangt. Doet regelmatig schuilen, weet de naam niet , maar het is een oranje met zwarte vlekken nu zijn ze ongeveer 6/7 cm.
Wat moet ik doen of wat gebeurt er ??????
 
Welk soort cichliden is het en heb je er een foto van?
 
Enkele fotos zou handig zijn
 
Vooral van die balzak proberen een foto te maken
 
1579607944676.png
 
Malawi Zebra cichlide
 
Krijg je er 50 bij.
Of je daar op zit te wachten?
 
Wat moet ik dan doen voor goede afloop
Het lijkt mij wel leuk om te zien gebeuren en te verzorgen
Ps heb geen andere bak
 
Als je ze op laat groeien krijg je inteelt in je bak.
En in een 1.20 m bak er 50 / 25 bij, ??? worden ook wel opgegeten.
Maar wordt wel vol.
 
Ik ga even iets zeggen, en doe er mee wat je wilt uiteraard!
misschien spreek ik voor mijn beurt, maar ik krijg de volgende indruk.
ik wil je niks verwijten, maar moet even van het hart :)

ik erger me er een beetje aan dat je het erover hebt dat je "cichlide" een "balzak" heeft onder de mond... maar je me god niet weet wat voor soort je in huis hebt.
Er zijn legio vissen die onder de cichliden vallen, in Afrika en van zuid tot noord Amerika, zelfs in Rusland & Azie (maar dat is door de mens zelf).
het feit dat je het gewoon over een cichlide hebt zonder ook maar verder te weten waar die enigszins vandaan komt of beter nog, een wetenschappelijke naam geeft een indruk hoeveel effort je erin hebt gestoken alvorens je de vissen hebt aangeschaft.

Steek je die effort er wel in, dan weet je bijvoorbeeld ook wat het kweek gedrag is en dat het dus muilbroeders zijn en dit dus zomaar eens een bek vol eitjes/jongen kan zijn.
ook kwa benodigde voeding verschilt het nog erg wat je het beste kan geven, als je niet weet wat voor vissen je in de bak hebt zitten hoe weet je dan wat het natuurlijke voedselaanbod zoveel mogelijk nabootst.
 
bedankt voor de uitleg, maar dat was mijn vraag niet. daarvoor zijn we toch op de forum om kennis met elkaar te wisselen of is hier iedereen een expert.
dan zit ik hier fout
 
bedankt voor de uitleg, maar dat was mijn vraag niet. daarvoor zijn we toch op de forum om kennis met elkaar te wisselen of is hier iedereen een expert.
dan zit ik hier fout
Je vraag was inmiddels beantwoord en Richard heeft wel een punt. Als vervolg op je vraag dus een stukje om je in te laten zien dat het wellicht verstandig is dat je je verdiept in de vissen die je houdt zodat je die de juiste verzorging kunt bieden. Dit is dan ook een discussie forum en geen pure vraagbaak. We hebben het beste met je voor hoor maar proberen je ook wat te leren waar je niet om vroeg ;)
 
bedankt voor de uitleg, maar dat was mijn vraag niet. daarvoor zijn we toch op de forum om kennis met elkaar te wisselen of is hier iedereen een expert.
dan zit ik hier fout

het is een verlengde op je vraag, maar Je begrijpt me verkeerd.

wat ik bedoel te zeggen is dat een basis kennis van het dier (in dit geval een vis) dat je in huis haalt toch wel gevraagd mag worden.. toch?
ik ga eerst een Husky kopen, maar als ik thuis kom blijkt dat die zich niet kan aarden in mijn bovenkamer van 10m2 terwijl ik ook nog is 40uur per week werk.
had je basis kennis opgedaan, dan had je van te voren al kunnen zeggen dat het wellicht niet het ras voor jou is.. gewoon even als voorbeeld :deal:

Die uitgebreide kennis en ervaringen is dit forum (en elders) echt prachtig voor! ook voor de basis kennis maar dan wel voor de vissen al in huis zijn.

ik bedoel het goed :)
ook ik heb absoluut niet alle kennis in pacht, en ook ik maak nog wel is een "foutje".
 
nee, nog niet
ze is heel erg tevreden,als ik voer geef komt ze eventjes buiten kijken maar eten doet ze niet en dan zwemt ze weer terug
heb wel medelijden, niet kunnen eten (moeder zijn is toch een grote verantwoording)
 
nee, nog niet
ze is heel erg tevreden,als ik voer geef komt ze eventjes buiten kijken maar eten doet ze niet en dan zwemt ze weer terug
heb wel medelijden, niet kunnen eten (moeder zijn is toch een grote verantwoording)

Hey Fener,

Na dat de jongen zijn los gelaten moet je het vrouwtje beetje in de gaten houden en indien mogelijk bijvoeren.
Het is namelijk goed mogelijk dat het mannetje haar weer direct probeert te paaien.
En omdat ze 2,5 tot 3 week niks eet in die broed tijd vergt het veel energie van het beestje en kan ten koste gaan van haar. (indien mogelijk 2e vrouw aanschaffen)

Succes en hopelijk krijg je ze nog te zien
 

Terug
Bovenaan