Wat is er nieuw

Cichliden wat kan bij elkaar?

Visso

Member
Lid geworden
15 februari 2022
Leeftijd
42
Hoi, ik heb vandaag mijn Aquarium binnen. Het is de Ciano Emotions Pro 120 geworden.
Specs 121 cm (L) x 40 cm (B) x 60 cm (H)
255 liter en wat een beest is het nu hij uitgepakt in mijn kantoor staat! Ik wil de standaard intern filter en pomp gebruiken en daarbij een extra luchtpomp en misschien ook een zuurstofsteentje indien nodig is. Nu Heb ik dit aquarium aangeschaft omdat ik (je raad het al aan de titel) Cichliden wil aanschaffen.

Ik ben al bekent met tropische vissen en heb ook een Jewel 180 van 80cm al 1 jaar in bezit en heb er heel veel plezier van. Het geeft mij rust als ik er naar kijk en hoe mooier en schoner hoe beter, happy fish life. Echter is mijn kennis met name de cichlid familie nog lang niet zo goed als de meeste hier en dus hoop ik iemand die mij kan vertellen hoeveel cichlid en welke soort ( max 6 vissen totaal) ik hier in kan plaatsen.

Nu kan ik heel veel vinden op internet maar er zijn zoveel verschillende antwoorden hierop die elkaar ook tegen spreken en dus weet ik niet wat er mogelijk is. Ik las dus hier en daar dat 4 stuks van ongeveer15cm moet kunnen de vraag is dan alleen welke.

De Vissen moeten echt heel mooi zijn dus mooie kleuren en moeten met elkaar kunnen omgaan, prijs maakt niet uit (vrienden en vriendin verklaren mij namelijk voor gek dat ik een 2de aquarium er bij neem en dus wil ik hun laten zien dat dit het ook echt waard is, dus ja een beetje show off) ik heb voldoende tijd om aandacht te geven zoals water verversen schoonmaken verzorgen etc. Uiteraard zorg ik er ook voor dat de omgeving, decoratie, voetsel aanpas op basis van het vissen bestand.

4 cichlid van ongeveer 15 cm of 6 van 10 cm moet denk wel lukken met een 255 liter Maar welke kunnen dus bij elkaar? Wie heeft hier ervaring mee

Alvast bedankt tropische vis vrienden!

Qua samenstelling kan ik je weinig zeggen maar denk je niet dat een buitenfilter effectiever is en ook mooier oogt dan zo n lelijke binnenfilter in je bak?

Yes mee eens en er zijn wellicht meer voordelen maar ik laat het toch liever zo ik ga voor dit geval toch meer voor het gemak en ben ook bekent met interne filters en het bevalt mij prima. Als ik merk dat de vissen er onder lijden of de leefsituatie in mijn bak dan zal ik overstappen naar een externe filter

Geen tips helaas, maar ik lees wel even mee. Heb je voorkeur voor een bepaalde regio/rivier? Dat maakt je keuze misschien makkelijker. Verder een mooi formaat aquarium!

Eerste uitgangspunt is wat wil je zelf. Er zijn legio soorten uit dito leefgebieden.

Zodra je weet wat je voorkeur is, dan kunnen wij gericht advies geven.

Gr. Ed

Eerste uitgangspunt is wat wil je zelf. Er zijn legio soorten uit dito leefgebieden.

Zodra je weet wat je voorkeur is, dan kunnen wij gericht advies geven.

Gr. Ed
Bedankt voor je reactie Ed, inderdaad heel veel keuze mijn oog valt toch wel op de African Cichlids

Geen tips helaas, maar ik lees wel even mee. Heb je voorkeur voor een bepaalde regio/rivier? Dat maakt je keuze misschien makkelijker. Verder een mooi formaat aquarium!
Ja ook zoveel keuze maar African soorten springt er bij mij toch wel het meeste uit

Dan uit wat voor meer of mogelijk rivier, enkele voorbeeld biotopen zijn:

- Victoria meer
- Tanganyika meer
- Malawi meer
- Congo delta
-.....etc etc

Gr. Ed

Dan uit wat voor meer of mogelijk rivier, enkele voorbeeld biotopen zijn:

- Victoria meer
- Tanganyika meer
- Malawi meer
- Congo delta
-.....etc etc

Gr. Ed
Jeetje Ed wat ben ik blij dat je mij hierin mee neemt. Het is dus van belang dat de vissen uit dezelfde streek komen. Ik heb het even bekeken maar Victoria meer wat een prachtige vissen daar zeg. Moet het gezelschap dan uit deze meer komen als ze in dezelfde bak komen of kan je wel bijvoorbeeld Tanganyika samen met Victoria meer combineren of is dit niet aan te raden ivm verschillende leefomstandigheden zoals temp, stroming, specifieke plant etc los van het feit dat ze vriendjes of vijanden worden. Ik neem aan dat niet alle vissen uit Victoria meer samen kunnen.

Jeetje Ed wat ben ik blij dat je mij hierin mee neemt. Het is dus van belang dat de vissen uit dezelfde streek komen. Ik heb het even bekeken maar Victoria meer wat een prachtige vissen daar zeg. Moet het gezelschap dan uit deze meer komen als ze in dezelfde bak komen of kan je wel bijvoorbeeld Tanganyika samen met Victoria meer combineren of is dit niet aan te raden ivm verschillende leefomstandigheden zoals temp, stroming, specifieke plant etc los van het feit dat ze vriendjes of vijanden worden. Ik neem aan dat niet alle vissen uit Victoria meer samen kunnen.
Ow en nog een kleine toevoeging ik wil als bodem zand en als decoratie echte rotsen stenen gebruiken dit is wel een must want daar kijk ik zelf graag naar een beetje ocean looks. Naruurlijk ook planten maar dat is dan afhankelijk van het vissen bestand. De vissen moeten dit dan natuurlijk ook fijn vinden mocht je met suggesties komen.

Ik zou zelf dan 1 biotoop aanhouden. Bekijk voor het gemak mijn topic maar eens even van mijn Malawi bak in mijn handtekening. Geeft je een indruk.

In deze bak heb ik trouwens 2 Tanganyika cichliden zitten, kon daar geen afstand van doen na de overstap op Malawi. Het kan maar heeft niet de voorkeur 😉.

Mocht je verder vragen hebben lees ik het wel, of iemand anders 😉.

Gr. Ed

Poeeee heee wat een mooie bak heb jij Ed en zoveel tijd en liefde er in gestoken! Ook heel mooi je achterwand 👍👍 die vissen ook, een hele mooie combinatie. Zodra ik mijn keuze heb gemaakt laat ik het je weten. Hoor dan graag jou/jullie mening.🤗

Ik zou willen toevoegen: biotopen aanhouden is één manier om de aquariumhobby aan te vliegen. Het is een voorkeur die mensen kunnen hebben. Je kunt er a.h.w. een sport van maken om leefgebied X zo goed mogelijk na te bootsen.

Je mag voor jezelf natuurlijk bepalen dat je zoiets tof vindt. En dan heb je ter inspiratie heel veel voorbeelden van ervaren hobbyisten die je voor zijn gegaan.

Maar het hóéft niet. Je kunt in veel gevallen vissen van verschillende habitats (verschillende werelddelen zelfs) probleemloos combineren. Op gemiddeld Nederlands kraanwater (pH 7+) doen zowel Afrikaanse cichliden als talloze andere soorten het prima.

Een belangrijke "maar" bij die cichliden is wel: hun temperament/agressie. Dat is denk ik met afstand de meest beperkende factor als het gaat om combinaties maken. Zowel met elkaar als met soorten uit andere biotopen. Dus het is goed je daar wat op in te lezen. 🙂

Voorbeeld van een soort waar ik altijd direct aan moet denken als goede kanshebber voor in een gemengde "Afrikaanse" bak: Amatitlania nigrofasciata. Een pittige kleine/middelgrote cichlide uit Midden-Amerika.

Hier nog een leuk --ietwat controversieel-- linkje over met name Malawi's. Ook met tips over de bezettingsgraad, want die kan per soort verschillen: https://aquariumscience.org/index.php/17-4-lake-malawi-cichlids/

(Ennnnn de timer tot de conservatieve vispolitie op de stoep staat, gaat nú aan. :DD)

Ik ga denk voor de MBUNA CICHLIDS ik denk dat ik wel veilig zit met deze vissen;
Pseudotropheus sp. ‘Polit’
Labidochromis Caeruleus Yellow
lodotropheus sprengerae rusty
Cynotilapia zebroide

Als mijn informatie goed is zouden deze soort prima bij elkaar kunnen sterker nog deze worden juist voor beginners aangeraden.
Ik denk dat het beste is om van elke soort 1 man en 2 vrouwtjes moet combineren maar corrigeer mij als ik dit fout heb.
Ze worden tussen de 8 a 13 cm maar op sommige sites zeggen ze weer max 15cm

In totaal dus 12 vissen die (als het goed is) goed met elkaar kunnen vinden uit 1 biotoop.

Nog even een overzichtje uit mijn 1ste bericht (hoef je niet omhoog te scrollen)
-Aquarium maat: 121 cm (L) x 40 cm (B) x 60 cm (H) 255 liter
-filter: Intern filter van Ciano en externe fliter van JBL e904
-leefomgeving; zand, rotsen met kieren, gaten en holletjes, een paar Java plantjes (mochten ze de plantjes slopen dan is dat maar zo)

Doe ik hier goed aan of wat zijn jullie suggesties. Mijn aquarium draait nu al 1,5 week in dus nog een anderhalve week te gaan met aanhoudende goede water waarde ga ik over op het aanschaffen van de vissen🙂😍🙂😍🙂

Zie er geen gekke dingen tussen staan, lijkt mij een mooie bezetting 👍.

Gr. Ed

Joh , Visso,

Als je zo blanco kunt beginnen, en eigenlijk maar weinig vissen qua aantal in je bak wilt, kun je werkelijk heel veel kanten op. Het wordt dus Afrika begrijp ik inmiddels.
Ik snap ook dat veel mensen dan snel naar Malawi kijken, de kleuren zijn natuurlijk vaak erg mooi. Mijn mening is toch Tanganyka. Ik vind de vormen en variatie van deze soorten meer bijzonder.

Tropheus, (moorij) zijn werkelijk adembenemend mooi, maar deze hebben een ander dieet dan mijn andere vissen, dat is de reden dat ik ze niet kan hebben, anders zou ik het wel weten.
Kijk eens naar Altolamprologus soorten. Wil je echt een brute vis, de Calvus black pearl. Nogal duur omdat het erg lang duurt voor ze volwassen en groot zijn, maar wat een monsters zijn dat. als ik in de bak moet zijn valt hij zelfs mijn hand aan. Ik kan dat wel waarderen. Een echte rover, een sluipmoordenaar, en wat een ego.

Voordeel is ook dat je rotsen en zand wilt, past helemaal. Niet zoveel met plantjes hebt zo te lezen, vink ! Ik zeg Calvus als focus, en dan wat gele slakkenhuiscichliden erbij.

gr

Mark

Tropheus, (moorij) zijn werkelijk adembenemend mooi, maar deze hebben een ander dieet dan mijn andere vissen, dat is de reden dat ik ze niet kan hebben, anders zou ik het wel weten.
Tropheus soorten is min 150 cm, zou ik aanraden. Zijn flinke zwemmers, maar idd mooie vissen.

Gr. Ed

Joh , Visso,

Als je zo blanco kunt beginnen, en eigenlijk maar weinig vissen qua aantal in je bak wilt, kun je werkelijk heel veel kanten op. Het wordt dus Afrika begrijp ik inmiddels.
Ik snap ook dat veel mensen dan snel naar Malawi kijken, de kleuren zijn natuurlijk vaak erg mooi. Mijn mening is toch Tanganyka. Ik vind de vormen en variatie van deze soorten meer bijzonder.

Kijk eens naar Altolamprologus soorten. Wil je echt een brute vis, de Calvus black pearl. Nogal duur omdat het erg lang duurt voor ze volwassen en groot zijn, maar wat een monsters zijn dat. als ik in de bak moet zijn valt hij zelfs mijn hand aan. Ik kan dat wel waarderen. Een echte rover, een sluipmoordenaar, en wat een ego.

Voordeel is ook dat je rotsen en zand wilt, past helemaal. Niet zoveel met plantjes hebt zo te lezen, vink ! Ik zeg Calvus als focus, en dan wat gele slakkenhuiscichliden erbij.

gr

Mark
Hoi Mark. Tanganyka in het algemeen zijn idd hele mooie vissen veel rovers ook daarom week ik uit naar Malawi omdat (als ik het allemaal lees) meest veilige keuze is en ook daar zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik heb altijd vissen gehad van niet groter dan 3 cm ben dus daarom voor veilig gegaan.

Ik ga weer even aan de teken tafel en ga mijn verdiepen in deze soort. Zal een lijstje maken waarvan ik denk dat het wel samen gaat. Hoor graag van je/jullie of ik dan op de goede weg zit kwa keuze.

En bedankt voor je reactie!

Gr Bruce

Jaja het is zo ver

Heb het toch bij Mbuna gehouden. Van de onderstaande soorten van elk 1 man en 2vrouw en bij sommige 3vrouwtjes
Labidochromis Caeruleus Yellow
Metriaclima estherae
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus conbado
Pseudotropheus acei yellow fin

Een hoop Pseudotropheus soorten achteraf maar ik vindt ze heel mooi om te zien. Ze zitten er nu een klein weekje in en ze doen het "so far so good" allemaal goed, ze zien er happy uit.
Ze eten goed en zijn niet al te schuw, soms wel als ik binnen kom of snel langs loop, dan gaan ze gelijk tussen de rotsen maar in het algemeen laten ze zich goed zien.
Ik heb kwa dieet 2 potten voer gehaald
-Sera Granured Nature (grote korrels voor de big boys)
-Premium Cichlid Plant-s (kleine korrels zal de kleintjes goed doen)

Aquarium lijkt nu net een Sea aquarium met al die gekleurde visjes er in, wat ook de bedoeling was 🙂. Heel mooi om te zien hoe ze bewegen en reageren naar elkaar of naar mij als ik met mijn neus voor het raam staat.
Heel anders dan de niet Cichlid vissen die ik ook heb in een ander aquarium. Soms komen ze ook naar mij toe zwemmen en kijken ze mij ook echt aan of ze iets nodig hebben of van wtf zit je te kijken.

Al met al ben ik heel blij met mijn Mbuna keuze :DD, bedankt voor al jullie info. Foto's komen er nog aan 🙂

Goed om te lezen, veel plezier van je nieuwe aanwinsten 👍.

Gr. Ed

Ik zou zeggen dat vraagt om een foto album topic🤣

Laat maar even weten of je dat wilt Bruce, dan kunnen wij dit topic of een gedeelte ervan verplaatsen naar de sectie foto album.

Gr. Ed

Al weer een paar weken verder maar ook weer meer ervaring rijker 🙂. Ik heb een aantal foto's toegevoegd en zo heb ik ook al een aantal keer het een en ander verbouwd, aangeschaft, aangepast etc etc voor het aquarium.
Wat een hobby ben er zo een paar uur mee bezig en het is zo verslavend om er naar te kijken en weer ideeen opdoen betreft de indeling. De foto met het gele licht is hoe het nu is (gisteren opnieuw ingericht), de rest zijn wat oude foto's

Bijlagen

• nieuw1.jpg
    nieuw1.jpg
    276.3 KB · Weergaven: 139
  • nieuw2.jpg
    nieuw2.jpg
    189.5 KB · Weergaven: 138
  • oud1.jpg
    oud1.jpg
    213.1 KB · Weergaven: 136
  • oud2.jpg
    oud2.jpg
    266.7 KB · Weergaven: 137
  • oud3.jpg
    oud3.jpg
    294.1 KB · Weergaven: 135
  • oud4.jpg
    oud4.jpg
    173.2 KB · Weergaven: 136
Nog even iets anders

Ik heb 3 a 2 weken geleden een nitraat piek gehad ach ach wat een paniek, de vissen hadden er op het eerste oog geen last van maar later zag ik ze zo nu en dan schuren over de grond en rotsen ook bij sommige rooie plekken met name bij de kieuwen
Met succes heb ik dit weten te verminderen en sinds gisteren is het weer 0. Nitrite was 3,2 op zijn hoogst !!!. Ik doe om de 2 dagen een test strip en dit ging dus van 0.3 na 2 dagen naar 3,2!!! Schrok wel even hiervan, dus heb gehandeld naar behoren betreft nitrite piek.
Wel weet ik wat de oorzaak hiervan, daar kom ik zo nog op terug.

Oplossing voor mij:
Veel water wissel gedaan eerste dag bij de piek 70% wissel gedaan (veel zullen denken dat is veeeeeel, maar bedenk dan even dat als dit niet werd gedaan de vissen leiden en met gevolg de dood
water wissel 3x per week 30% met een beetje aqua safe (elke keer nam de nitrite direct wat af maar zag dat er toch wel zo'n 0,1 bij kwam de volgende dag)
Toen ik zag dat de nitrite stabiel werd dus niet meer toe nam heb ik omdat het aquarium nu 7 a 8 weken draait en met al dat water wissel, goede bacteriën toegevoegd en ook wat JBL start bacterie in de filter gedaan.

paar dagen geleden Is nitrite op 0 en voorlopig test ik ELKE dag met een stripje of dit onder de 0.2 blijft, so far so good
Ik hou nu 1x per week een water wissel van 20 a 30%
De vissen hebben het allemaal overleefd, rooie vlekken zijn zo goed als weg en ze schuren niet meer.

De oorzaak:
Ik weet wat de fout was zoals ik eerder had vermeld heb ik een interne filter maar zoals de meeste dit wel herkennen je wilt weer een upgrade het moet beter en mooier en dus heb ik 2 dagen later wanneer ik de vissen in het aquarium had gezet een externe filter aangeschaft en deze werkend gemaakt
NAAST de interne pomp die al ingedraaid was (dus had 2 werkende pompen) heb ik een week later de interne pomp weggehaald en de "😖filtersubstantie van de interne filter weggegooid😖" en het aquarium alleen laten draaien op de nieuwe externe filter die totaal 1 week is ingedraaid en dit op 255 liter met 22 Mbuna's.
Dit was zo'n idiote keuze en actie van mij terwijl ik wist dat ik hier een heel groot risico mee nam.

Mijn hart heeft het overleefd en heb nog haar op mijn hoofd, wel een paar zweet druppels verder en letterlijk ook bloed want ben met een emmer water van de trap gevallen met al dat haast (heel leuk vissen hebben) maar belangrijk de vissen hebben het overleefd.

Avontuurtje zo te lezen. Gelukkig heeft alles het overleeft idd. Ik zou zelf wekelijk een 50% waterwissel doen, dan zit je qua waardes altijd goed, verder zijn teststrips niet echt betrouwbaar. Druppeltesten zijn iets nauwkeuriger. Verder heb je op je pomp na goed gehandeld. Ik zou ook niet teveel veranderen op het moment, geeft ook weer stress bij je vissen.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan