cichliden?


Ik zal me er ook eens tegenaan moeien dan ;-)


Mbuna's houden in 80cmm of 1m *kan* wel, met zeer specifieke soorten, maar is niet erg handig voor beginners.

Je bak moet zo vol omdat dan de agressie verdeeld wordt. Te weinig vis = 1 dominante man, met vaak dode vissen als gevolg.

Je moet dus ook *al die vissen* in ��n keer in de bak doen! Niet steeds paar visjes erbij. Tenzij je steeds de bak compleet anders inricht voordat de nieuwe vis erbij gaat.

Je bakinrichting en je filter moeten dus ook ingesteld zijn op zoveel vis.

Inrichting malawi mbuna bak: eerst een plaat piepschuim, dan een grote muur van stenen liefst helemaal tot aan de waterlijn (liever geen lavasteen, verder maakt het niet zoveel uit als het maar niet zo scherp is als lavasteen) met daartussen (heel) veel holen. Dan (3e stap!) zandbodem erin. Geen hout (!) gebruiken. Planten worden toch gesloopt waarschijnlijk (of opgegeten, kroos is bv goed voer). Geen piepschuim achterwand gebruiken.

Voer voor mbuna's: alleen groenvoer (!!!), af en toe een kreeft-achtige (dus GEEN standaard vlokvoer maar Malawi/spirulina vlokvoer, komkommer, broccoli, krill, mysis etc).

Filter: extern potfilter met flink veel overcapaciteit. Of 2 potfilters. Geen interne filters want die voldoen niet. Bioloog zou helemaal mooi zijn...

Een leuk bestand voor een 1m bak dat ook voor beginners nog wel te doen is:
1m/2v Labidochromis caeruleus yellow (of een andere kleurvorm)
1m/2v Pseudotropheus scolofi
1m/2v Pseudotropheus saulosi

(of 1 van bovengenoemde soorten vervangen door de rusty, kan idd ook)

3 harems dus, van 1m/2v. Of 2 harems van 1m/3v, kan ook.

GEEN 2 mannetjes van dezelfde soort in een meterbak doen, of je moet de bak serieus volproppen (maar doe maar niet).
 
Zal wel ��n grote hybride brol worden op den duur niet?

Ik lees juist (zelf geen ervaring met Malawi) dat je juist beter de soorten kunt beperken en dan meerdere dieren van ��n soort, met een verhouding van 1 op 1. Dit zodat de aandacht van de mannen juist beter verdeeld wordt en niet enkel naar zijn 2 vrouwen.

Ook zou meerdere soorten van ��n geslacht vrij makkelijk hybridiseren waar de hobby in mijn ogen niet op zit te wachten.

Verder ben ik van mening dat 80cm te klein is... en is het voor mij of een grotere bak of geen Malawi.
 
1:1 ga je doden krijgen. Misschien dat het bij een caeruleus nog een keer goed gaat, maar bij een lombardoi of zebra ofzo gaat dat fout. Weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat is slecht advies. Doe dan beter alleen maar mannen...

Hybrides kunnen wel, voornl als je een man en een vrouw bij elkaar doet van 2 soorten in een redelijk kleine bak. Die soorten hoeven nog geeneens op het oog dicht bij elkaar te liggen, bv tanganyika neolamprologus kan kruisen met julidochromis! Moet je niet willen idd.

80cm/1m is idd krap voor malawi, maar dat had ik al gezegd.
 
ik denk dat ik toch zo doe als wat mij eerst is voor gesteld.
dit vind ik een mooi bestand.
hybrides zijn kruisingen??

daar zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegt
 

Terug
Bovenaan