Citroen garnalen en dario dario's


Js

New member
Lid geworden
28 april 2020
Berichten
4
Leeftijd
28
Hallo allemaal

Ik heb 2 dagen geleden 4 kleine (jonge?) Dario Dario's (+- 1 tot 1,5cm) bij mijn Citroen garnalen gezet. ( 15 stuks waarvan 3 eitjes bij zich dragen )

Ik heb gezien dat ze de legsels van de slakken wel eens proberen weg te snoepen, nou is mijn vraag doen ze dat ook bij jonge(net uitgekomen) garnalen? Ik snap dat bijna elke vis wel een garnaaltje lust, maar doen de dario dario's dat al terwijl ze nog zo klein zijn?

Ook heb ik gemerkt dat ze met momenten erg territoriaal zijn, en denk ik 4.. sowieso 3 mannetjes te hebben meegekregen, is dat een probleem?

20200428_234847.jpg
 
dario dario's zijn rasechte jagers. Als ze honger hebben zullen ze alles eten wat ze kunnen.
De kans dat je een vrouwtje hebt is ongeveer 1 op 1000000. Die zijn amper tot nooit in de handel te vinden. (volgens de eigenaar van utaka)
 
Ik heb 2 dario dario's in een dichtbegroeide 30 liter en ja, ze zitten weleens achter elkaar aan. Da's van korte duur.
Verdwijnt ook weleens een garnaaltje. Van de pasgeborenen heb ik dat niet zo door, maar ik zie ook weleens een volwassen exemplaar die ze te pakken hebben gehad.
 
Ik heb het afgelopen jaar Dario dario gehouden in een biotoop met relatief langzaam kwekende Neocardina babaulti garnalen. De Dario's zijn nieuwsgierige visjes die inderdaad (net zoals vrijwel alle andere vissen) alles eten wat in hun bek past. Een garnaaltje zullen ze niet afslaan. Ik heb ze alleen hele kleine garnaaltjes zien opeten als ze die al te pakken kregen.

Ik ben met 2 mannetjes begonnen en heb daarna, tevergeefs, diversen winkels en leveranciers benaderd voor een vrouwtje. Uiteindelijk eindigde ik met 3 mannetjes en heb ik nooit een vrouwtje kunnen bemachtigen. De enige manier om daar aan te komen lijkt me om direct in contact te komen met een leverancier en daar een grote groep te kopen. Wanneer de groep groter wordt en een rangorde ontstaat zal snel duidelijk worden welke visjes mannen zijn en welke niet (de kleuren zijn overduidelijk zodra ze groter worden en niet gestresst zijn).

Kortom: met garnalen samen gaat prima, maar weet dat ze kleine garnalen kunnen opeten, net als elke andere vis. De kans is klein omdat ze maar een kleine bek hebben en garnalen ze meestal te snel af zijn.
Een vrouwtje is, zoals @Vis&versa al aangaf, bijna niet te verkrijgen. Ik zou niet te veel mannen bij elkaar zetten omdat ze een duidelijk territorium vormen. Een mannetje vormt ongeveer een territorium van 20 x 20 cm.
 
Ik heb de dario sp Myanmar in de plaats gekocht. Daar zijn wel vrouwen van te vinden (al bleek m'n trio 1m 2v dan toch 2m 1v te zijn) Die worden wel iets groter.
 
Hierook Dario sp Myanmar, die zijn ietsie groter maar in mijn ervaring redelijk oke voor garnalen, wil je een maximale kweek van je garnalen moet je er geen vissen bij steken, Meerdere mannen bijelkaar is bij Dario's geen probleem, het blijft bij sparren en zolang ze allemaal voldoende ruimte hebben voor een eigen stekje is dat geen probleem.
 
ik zou een koppel van de Myanmar hebben, maar ik denk eerder dat ik 2 vrouwen heb :). Nog maar eens een man bij zien te krijgen. Baby garnalen worden opgegeten, niet allemaal en slakken eieren ook ja.
 
Oké het is redelijk duidelijk nu, bedankt.

Ik ben benieuwd hoe het gaat, en hoeveel jonge garnaaltjes ik uiteindelijk overhoud. Het zijn inderdaad leuke vissen met leuk gedrag
 

Terug
Bovenaan