Citroengarnaal met rode 'lijn'


S

Sharkoon

Guest
Hallo,

De citroengarnalen doen het goed, maar ik heb er eentje met een rode rand/lijn op de zijkant. Wat ik mij kan herinneren zat die er al langer, maar het lijkt mij niet goed.

Vandaag de garnaal kunnen vangen en er een foto van gemaakt (zie hieronder).

Wat denken jullie? Parasiet of gewoon beschadigd?

citroengarnaal.jpg
 
Ik herken het niet en hoop dat een ander je kan helpen.
 
Ik denk niet dat het een parasiet is, dat ziet er meestal anders uit, denk een gesprongen adertje
 
Ze was/is wel zwanger en heeft zelfs nog paar eitjes. Soms zwemt ze ook heel kort op de kop. Volgens mij is ze best oud.

Garnalenbloed is rood?
 
Ze was/is wel zwanger en heeft zelfs nog paar eitjes. Soms zwemt ze ook heel kort op de kop. Volgens mij is ze best oud.

Garnalenbloed is rood?
Alle bloed is rood ook van dieren.
Hier zwemmen ze ook weleens op hun kop, niks mis mee
 
Ik weet het ook niet hoor en heb bij de garnalen hier eigenlijk nog nooit bloed gezien. ik moest het ook via google aan de weet komen daarnet.
 
Vooralsnog zou ik mij er niet te veel van aantrekken, wetende dat een citroengarnaal nogal doorzichtig is en wat ze eten duidelijk zichtbaar word wat aan de hoeveelheid wat ze eten soms op diverse punten van hun lichaam te zien is.
Zelf wel eens in mijn FA garnalen laten zien met rode strepen over hun hele lijfje, maar dat was nadat ik een rode paprika had gevoerd :D, met verse spinazie worden ze groen :D
Maar wel even in de gaten houden of er geen anderen bijkomen met deze klachten.
 
Mij persoonlijk lijkt dit een beschadiging van de schaal van de garnaal, oppervlakkige wondjes kunnen zo'n verkleuring geven.
Bij kleinere garnalen zie je dat niet zo makkelijk maar bij grotere kreeften of garnalen is die verkleuring soms wel duidelijk te zien.
Zolang het oppervlakkig is en blijft zou dat de volgende vervelling, of na enkele vervellingen weg moeten zijn.

een Duitstalig linkje, google translate kan helpen om het een en andere te begrijpen:
https://www.crustakrankheiten.de/krankheiten-bei/garnelen-krebse-aquarium/verletzungen/


Wordt het erger en dringt het dieper door dan kan je misschien gaan denken aan een roestziekte, maar voorlopig zou ik me nog geen zorgen maken
https://www.crustakrankheiten.de/kr...n-krebse-aquarium/rost-brandfleckenkrankheit/
 
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat Matts een goed punt heeft, waarschijnlijk was het een wondje dat verkleurd is door bijvoorbeeld bacteriën of schimmels.

Het duitse artikel laat ook foto's zien met bijna precies dezelfde tekeningen.

De garnaal is weer terug bij de rest. Fijn.
 
Die duitse site gebruik ik ook regelmatig en is super duidelijk.
Veel succes met de citroentjes!
Ze is mooi diep geel van kleur!
 
Ik heb er nu drie gezien die rode lijnen/randjes hebben. Twee hebben het best erg, zie foto, ik ga die met rood er uit halen - vertrouw het niet.

Hoe leg ik ze snel om? :)

garnaal-rood-erger.jpg
 
Alle bloed is rood ook van dieren.
Hier zwemmen ze ook weleens op hun kop, niks mis mee
Bloed is alleen rood doordat wij hemoglobine hebben. Dit bevat ijzer wat ons bloed rood kleurt er zijn ook beesten die witbloed of paars bloed hebben.
 
Ja ik vraag me af wat dit kan zijn want je meldde dit in november en nu zijn er 3. Hadden deze de tekening eerst niet of zijn dit nakomelingen die hetzelfde vertonen?
 
Hier staat ook een hele lijst met aandoeningen en je kan kijken of er iets op lijkt misschien:

 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb er helaas nog 5 gevonden die een rode lijn hadden, niet allemaal zo erg als die op de laatste foto, maar heb ze toch ook maar verwijderd. Direct ook iets van 5L water ververst en pomp schoongemaakt.

Er zitten in mijn kleine bakje (~20L) nu wel iets van 100 garnalen en rond de 10 zijn ook nog zwanger en dragen eitjes. Hmm, het is denk ik gewoon te druk en waarschijnlijk tijd voor een 'purge'.

Heeft het nut om op dit forum citroengarnalen in de verkoop te doen die niet helemaal mooi zijn? Soms worden ze dat nog wel (gele streep komt dan later of niet). Of kan ik beter de lelijke garnalen aan de vissen voeren? :(
 
Bedankt voor de reacties.

Ik heb er helaas nog 5 gevonden die een rode lijn hadden, niet allemaal zo erg als die op de laatste foto, maar heb ze toch ook maar verwijderd. Direct ook iets van 5L water ververst en pomp schoongemaakt.

Er zitten in mijn kleine bakje (~20L) nu wel iets van 100 garnalen en rond de 10 zijn ook nog zwanger en dragen eitjes. Hmm, het is denk ik gewoon te druk en waarschijnlijk tijd voor een 'purge'.

Heeft het nut om op dit forum citroengarnalen in de verkoop te doen die niet helemaal mooi zijn? Soms worden ze dat nog wel (gele streep komt dan later of niet). Of kan ik beter de lelijke garnalen aan de vissen voeren? :(
Goedkoop aanbieden op marktplaats
 
Heeft het nut om op dit forum citroengarnalen in de verkoop te doen die niet helemaal mooi zijn? Soms worden ze dat nog wel (gele streep komt dan later of niet). Of kan ik beter de lelijke garnalen aan de vissen voeren?

Lastige vraag maar goed proberen kan altijd denk ik. Het is maar net wat voor eisen men stelt natuurlijk.
 
Sommige garnalen hebben stipjes over hun lichaam (zie foto hieronder), hoort dat bij hun patroon/kleur of is dat een ziekte? Bij vissen zijn witte stippen absoluut niet goed.

stipjes-of-patroon.jpg
 
Ik zie het duidelijk bij 1 en het doet me hier wat aan denken al weet ik niet of die stipjes ook licht van kleur kunnen zijn en daar zou je eens op verder kunnen googelen:

 
Ik zie het duidelijk bij 1 en het doet me hier wat aan denken al weet ik niet of die stipjes ook licht van kleur kunnen zijn en daar zou je eens op verder kunnen googelen:

Bedankt voor je reactie. Volgens mij gaat het op die website om interne witte propjes, die zie ik niet bij mijn garnalen. Ik bedoel de witte stipjes op de buitenkant, maar ook in/op de 'staartvin'. Ik twijfel of het nou wel of niet normaal is.
 
Ja ik zag wat je bedoelde en mn Duits is belabberd dus heb dat stuk tekst niet gelezen maar je hebt ongetwijfeld gelijk. Ik heb het nooit bij de Citroenen hier gezien moet ik zeggen.
 

Terug
Bovenaan