Wat is er nieuw

citroentjes gaan steeds dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rob1122
  • Startdatum Startdatum
R

Rob1122

Guest
Wie kan mij helpen?
Voor de tweede keer opnieuw een groep van 20 stuks citroengarnaaltjes gestart, nadat de eerste groep volledig dood is gegaan.
Ik heb nu een nanobak van 50 liter. Goed behuisd met schuilplekken, veel javamos, christmasmos en java varen.
hieronder wat specifiekere gegevens:
- ververs wekelijks 10-15% met gewoon leidingwater
- temperatuur van de bak zit tussen de 24,5 - 25
- gh: 8
- kh: 6
- ph: 8
- no2: 0
- no3: 20
- voer: JBL novo prawn / crusta gran baby dernnerle / tetra crusta / brandnetel sticks dennerle / gekookte groente
- extra's: biomax beta-G (omdat ze sterven, ik moet toch iets proberen / mineral crust dennerle; crusta fit

Nu in een tijdsbestek van 7 weken ben ik weer reeds 8 citroentjes verloren, waaronder 2 met eitjes.

wie heeft advies voor mij?

ik zou in ieder geval de temperatuur wat naar beneden schroeven, graad of 21/22 is zat.

Tja de ph is ook vrij hoog maar zou moeten kunnen voor citroentjes. Heb je de 2e groep weer bij dezelfde verkoper gehaald?? er zou natuurlijk iets van ziekte in kunnen zitten.
Vertonen ze ook bijzonder gedrag of verkleuringen??
Temp zou ook wat naar beneden mogen zoals Goldie al opmerkt.
Zijn het al volgroeide garnalen die je hebt gekocht?? Theoretisch zouden ze je in dat geval oude garnalen hebben verkocht misschien??

Soms is en blijft het een radsel met garnalen.

50 liter met 20 citroengarnaaltjes heeft echt geen 10-15% verversing nodig elke week. Je moet echt weinig voeren in zo een bak.

Ik zou eerder gaan kijken voor 10% om de 2 weken. Meer dan genoeg zolang je gaan 100+ garnalen hebt in je 50 liter bak. Gaat meer rust in je bak brengen voor garnalen, en je bak gaat volgens mij makkelijker een balans vinden en stabiel zijn.
Als je bak dan stabieler is en je garnaaltjes ook en je hebt er plots veel meer (= meer vervuiling) kan je eventueel 10% wekelijks gaan vervangen.

Temperatuur zou ik naar de 23� doen, 24�+ is inderdaad naar de hoge kant alhoewel het ook zou moeten lukken.

dank allemaal voor jullie antwoorden en vragen.
Temperatuur heb ik inmiddels naar beneden gehaald.
verder heb ik geen hout of echte ornamenten in de bak.

de ph is idd wat hoog, maar hier zijn ze ook op gekweekt (puur leidingwater) dus dit moet toch kunnen.

Helaas deze week weer eentje verloren.
ik houd het in de gaten en laat jullie het verloop weten.

dank en groet,
Rob

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan