Citroentjes met Otocinclus?


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,982
Leeftijd
55
Ik zou diep in mijn hart graag Otocinclus plaatsen bij mijn citroentjes. Laten die ook de jonge garnaaltjes met rust? Wat ik gelezen heb zou de Otocinclus ze met rust laten.

Het betreft 65-70 liter netto inhoud, bodemmaat 60 x 30 (binnenmaten). Een schooltje van 8 lijkt me leuk.

Ik ben ermee bekend dat het wildvang is en dat er na de vangst veel uitval is, ook dat ze niet in een pas opgestart aquarium gehouden moeten worden. Aquarium draait echter sinds eind April, wel is de bodem tussentijds vervangen.
 
Ik zou het rustig doen.
Ze zijn hier met name gek op een schijf gourget.
 
Ik heb er geen ervaring mee en vaak zegt men wat in de bek past dat..................................:deal:
Nu zijn de net geboren garnaaltjes erg klein en vak zitten die niet op de bodem maar in de mosjes en op de ruiten. Wat dat betreft valt het dan denk ik wel mee.
 
Ik denk niet dat hij garnaaltjes pakt. Als ik naar de bek kijk, is hij daar totaal niet op gebouwd, zou niet weten hoe een otocinclus ooit een garnaal kan vangen:D;)
 
Ik denk niet dat hij garnaaltjes pakt. Als in naar de bek kijk, is hij daar totaal niet op gebouwd, zou niet weten hoe een otocinclus ooit een garnaal kan vangen:D;)
Inderdaad.
 
Ja, wat ik tegen kwam waren mini cory's of the Otocinclus en met de laatste heb ik echt wat. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze (veelvuldig) garnaaltjes zullen eten, simpelweg omdat hun bek daar niet voor gebouwd is.
Ze zitten natuurlijk wel op de ruiten en daar zitten volgens John ook de mini garnaaltjes, maar de mond van de Oto is naar onderen gericht en niet naar voren.

Ik wacht nog even de reacties af maar denk dat ik de combinatie ga maken.
 
Otocinclus zijn echt leuk! En ze gaan ook goed met garnalen zoals hierboven al aangegeven.
 
Oto's zijn algen eters en hun monddelen zijn daarvoor toegerust, ze nemen ook heus wel dierlijk plankton dat tussen de algen leeft mee op, maar als je naar hun darmstelsel kijkt dan zie je dat dat relatief erg lang is, dus ingericht op het verteren van taai plantaardig voedsel. Ze eten wel af en toe wat eitjes als ze die toevallig tegenkomen, maar ze zoeken er niet specifiek naar.
 
Ik heb al jaren oto's en garnalen samen. Gaat hier prima.
 
Yes :)

Dan ga ik eens kijken wat er te koop is. Ik zie altijd mooie ronde buikjes bij de Oto’s in de LFS.
 
In principe zou dat wel samengaan met garnalen. Alleen mijn ervaring is met citroengarnalen dat ze zich niet zo snel vermenigvuldigen als bv. vuurgarnalen.
Al helpt het wel als je veel schuilplekken maakt, in de vorm van planten, kokosnoten etc. Maar bij citroengarnalen zou ik dat risico toch niet nemen.
Weet niet of je al veel citroentjes hebt? Want in dat geval zou ik het risico wel durven nemen.

Ik heb nu een 11-tal rasbora's er in. Volgens diverse websites zeer goed samen te houden met garnalen. Maar het zijn toch wel dondersteentjes hoor, alles wat beweegt dat moet bekeken worden. Vissen en garnalen, het blijft altijd een risico.
 

Terug
Bovenaan