Clithon geweislakken belanden altijd op hun rug :/


fiekesof

Well-known member
Lid geworden
25 januari 2005
Berichten
133
Locatie
België
Ik heb sinds deze week 5 Clithon Corona slakken oftewel geweislakken.
Nu vallen er af en toe van het glas naar beneden en dan belanden ze op hun rug.
Geweislakken kunnen zich niet omdraaien dus ik heb er een dagtaak aan ze te controleren en om te draaien. Dan cruisen ze weer verder of er niets is gebeurd.

Ik heb mijn drijfplanten al moeten verwijderen. Eens ze boven aan het glas waren klampten ze zich vast aan de blaadjes en als ze dan loslieten , tja, dan belanden ze op hun rug.

Wie heeft dezelfde ervaringen met deze geweislakken en hoe verliep het verder? Hebben ze het gehaald of kwam je soms eens te laat?
 
heb je een foto van je bak? met wat voor andere dieren houd je ze samen?
 
ik heb er ook een vijftal sinds een maand of vier maar heb dat nog niet meegemaakt dat ze vallen ,maar heb inderdaad gelezen dat ze zichzelf niet kunnen omdraaien.en ik heb ze ook nog niet in mijn drijfplanten gezien.
 
heb je een foto van je bak? met wat voor andere dieren houd je ze samen?
Ik heb ze helemaal alleen zitten, de bak is aan het indraaien.
De plantjes zijn nog niet uitgegroeid, maar dat is normaal ;)
 

Bijlagen

  • 109919277_2945863632189182_5957961455795826093_n.jpg
    109919277_2945863632189182_5957961455795826093_n.jpg
    55.5 KB · Weergaven: 193
  • 107871068_490308218474771_583921582594401860_n.jpg
    107871068_490308218474771_583921582594401860_n.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 173
Ik vraag me af of dat in de natuur dan ook gebeurt want dan zouden ze vaak ten dode zijn opgeschreven.
Ik vraag me dit ook af. Heb hiernet terug eentje gered. Eens ik ze gekeerd heb dat gaan ze wel gewoon verder. Echt heel lastig zo.
 
Let vooral niet op het Spongebob thema, was een vraagje van de oudste dochter.
Ik geef ze om de paar dagen een tabletje speciaal voor slakjes, al zijn ze druk bezig met wat er op de bodem ligt.
 
Ik zou de stengels van de planten wat meer uit elkaar zetten zodat ze wat meer licht krijgen.
 
Ik zou de stengels van de planten wat meer uit elkaar zetten zodat ze wat meer licht krijgen.
Ik heb al veel gesnoeid ondertussen. De links plant en de rechtse plant vooraan zijn net toegekomen gisteren, zijn in vitro plantjes en waren supervast geworteld. Al ik ze uit elkaar trek beschadig ik ze. Mijn fosfaatwaarden waren dramatisch hoog, ik had een soort staafjes bij de planten gestopt om goed te groeien maar heb ze er allemaal uitgehaald.
Ik ga nu kijken wat dit geeft en van zodra deze waarden terug normaal zijn ga ik terug vloeibare voeding toevoegen.
 
Hoe hoog was de po4 en waar heb je dat mee gemeten en welke staafjes bedoel je eigenlijk voor de bodem?
 
Hoe hoog was de po4 en waar heb je dat mee gemeten en welke staafjes bedoel je eigenlijk voor de bodem?
Met druppeltesten van Sera, was echt de hoogste waarde.
Het waren Easy Life Root sticks. Maar ik had het verkeerd geinterpreteerd en ipv een klein stukje voor het hele aquarium had ik bij elke plant een stukje gelegd.
Nu zijn ze er allemaal uit en veel water ververst.
 
Met druppeltesten van Sera, was echt de hoogste waarde.
Het waren Easy Life Root sticks. Maar ik had het verkeerd geinterpreteerd en ipv een klein stukje voor het hele aquarium had ik bij elke plant een stukje gelegd.
Nu zijn ze er allemaal uit en veel water ververst.

Bij de planten die dat nodig hebben kun je gerust een stick doen hoor. Een stukje voor heel het aquarium gaat niet echt werken.
 
jups, Clithons en andere renslakken zijn lastig te voeren. Dat is ook het probleem met deze beestjes. Ze worden in het wild gevangen, en zitten vanaf dat moment met veel in een kleine bak waar voor hen weinig te eten is. Voordat je ze koopt zijn ze vaak al behoorlijk verzwakt. Ik denk dat dat in dit geval ook het probleem is. Ik heb ze hier nog nooit van het glas zien vallen en nog nooit op hun rug zien liggen.

In een ingedraaid aquarium is 1 slak per 10 liter ongeveer het maximum omdat er anders een kans is dat ze verhongeren. Jouw bak is nog niet ingedraaid en dus ook weinig te eten, ik denk dat het verstandig is ze gericht bij te voeren. Wat je kunt proberen is een spirulina poeder kopen, hiervan een papje te maken met wat water en dit op stenen/kiezels te smeren. Vervolgens laat je het drogen en plaats je een steen in het aquarium,als de steen kaal is plaats je de volgende. Volgens Chris Lukhaup is dit een goede methode om verzwakte dieren aan te laten sterken.
 
Ik heb speciaal voer meegekregen voor ze dat uiteen valt na een tijdje. Bedankt voor de tips ik ga het uitproberen
 
Er zijn inderdaad speciale slakkensticks te koop en ik heb die ooit gehad voor de Tylo s.
 
je kunt ook vast een paar stenen in een bakje water in de vensterbank zetten,daar groeien dan algen op en heb je in de toekomst altijd een natuurlijk extraatje voor je slakken
 
Je kan ook Noribladeren/vellen bij de supermarkt kopen en dat gebruiken ze ook vaak bij zeewaterbakken.
 
Ik ga kleibolletjes kopen, is veiliger en beinvloed het water niet.
Toch even hier op inhaken, of eigenlijk op de hoge fosfaatwaarde die door de sticks van Easylife zouden komen.
Ik heb die lang gebruikt en echt nooit een te hoog fosfaat gemeten. Sterker nog, ik doseerde het bij.
 
Toch even hier op in haken, of eigenlijk op de hoge fosfaatwaarde die door de sticks van Easylife zouden komen.
Ik heb die lang gebruikt en echt nooit een te hoog fosfaat gemeten. Sterker nog, ik doseerde het bij.
Vanwaar komt die hoge fosfaat dan? Ik heb gewoon elke week wat Profito toegevoegd volgens dosering.
 
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze veel po4 vrijgeven in de waterkolom. De samenstelling van deze ken ik uberhaupt niet maar het lijkt me erg sterk.
 
Is dat gewoon gedroogd zeewier? Is dat niet te zout voor in de bak? Wel een goed idee eigenlijk

Of en hoeveel zout die vellen bevatten weet ik niet maar ik heb ze ook weleens in de nano bij de garnalen gegeven en nooit iets nadeligs gemerkt. Je hoeft er ook maar een klein stukje in te doen.
 
Per 100 gram 3,3 gr zout maar ja als je 1 blad weegt dan zal dat amper iets wegen laat staan een klein stukje van een vel/blad.


Edit: volgens mij kun je het beste de niet geroosterde kopen. Ik heb ze gekocht bij AH destijds en daar stond niet op dat ze geroosterd waren in elk geval.
 
Vanwaar komt die hoge fosfaat dan? Ik heb gewoon elke week wat Profito toegevoegd volgens dosering.
Dat kan ik zo niet zeggen, wellicht iemand anders. Ik ken je bak namelijk niet, helaas.

Ik had geen overdreven plantenbak,meest traag groeiende planten. Dus het was niet zo dat het verbruik in die bak overdreven hoog was.

Ik kan het op de foto's niet zien, het forum gooit een overlay over de onderste rand. Op basis van een miniatuur denk ik te zien dat je 2 soorten substraat gebruikt?
 
Hoi, ik herken je verhaal van de drijfplanten in combinatie met mijn zebra renslakken. Ze gebruiken ze als parachute, maar ze eindigen dan vaak wel op hun rug. Ze gaan idd. dood als je ze zo laat liggen. Ik let ook altijd goed op ze. Van het raam heb ik ze echter nog nooit zien afvallen.
Ik geef ze wekelijks ook een plakje komkommer. Ik laat dat een dag en nacht liggen en ze eten er bijna altijd van. Verder gebruik ik stukjes Catapabladeren voor mijn garnalen en ook daar eten de slakken van. Ik heb gelezen dat ze ook rode paprika lusten, maar hier is dat geen succes.
Succes ermee! De foto laat een slak aan een drijfplant zien :ROFLMAO: .

O ja, ik gebruik ook rootsticjs van Easy Life, maar mijn fosfaatgehalte is normaal.

Groetjes Gerda
IMG_20200522_204513.jpg
 
Toch vreemd dat ze niet weer overeind kunnen komen want ook in de natuur zulle ze toch weleens ergens vanaf vallen denk ik dan.
 
Toch vreemd dat ze niet weer overeind kunnen komen want ook in de natuur zulle ze toch weleens ergens vanaf vallen denk ik dan.
Hoeft niet, dat ze het omdraaien niet hebben ontwikkeld wil zeggen dat dat in hun natuurlijke omgeving niet nodig is, dus mogelijk je daar even in verdiepen.
 
Nou ik ga me er niet speciaal in verdiepen maar vond het wel raar dat deze slak zich niet kan omdraaien. In de natuur is ook veel aanwezig bij het klimmen waar ze per ongeluk vanaf kunnen vallen lijkt me dus ja ik had dan gedacht dat dit wel een ontwikkelde vaardigheid zou zijn maar dat is niet zo dus.
 

Terug
Bovenaan