Clithon slakken


C

catcorp

Guest
Zijn er eigenlijk mensen op dit forum die Clithon slakken in hun aquarium hebben? Ik heb er twee en wou er eigenlijk nog wel eentje bij, maar geen enkele LFS heeft ze (meer)!
Afwachten en zoeken dus.

Ik vind het vooral nuttige beestjes en een leuk alternatief voor appelslakken.

full33446855.jpg
 
Mooie beestjes! Enkel algen en visvoer? Welk formaat worden deze? En kweken ze in het aquarium of niet?

Edit: en wat met een open aquarium? Durft deze wel eens te ontsnappen? :-0
 
Ik heb een open aquarium en ze zitten wel eens bij de rand, maar ze gaan er niet echt uit bij mij! :)
Kweken gaat niet, dat moet volgens mij op brak water; ik heb nog nooit kleintjes gezien ;)
Ze eten algen en ik zie ze soms ook wel eens richting het voer gaan.
 
Chris Garnalenshop heeft ze en je kunt ze ook aanschaffen bij Zoozajac in Duisburg.
Beide hebben ze in voorraad.
 
Chris verpakt ze in zakken die ze voor de vissen gebruiken en daarom flink kranten. Dat gaat in een doos en dat vult hij dan weer op. Zo doen meer bedrijven dat en dat werkt prima hoor. Ik heb al enkele malen slakken via de post zo ontvangen.
 
Niet heel groot, kleiner dan appelslakken. Ik gok 2cm? Een vierkante cm? Zoiets als je duimnagel.
 
Ik zie hier dat ze nauw verwant zijn aan de Neritina en dat ze ook alleen kweken in zout water. Maar leggen deze slakken dan ook eitjes door het aquarium? En worden die eitjes dan door de vissen uiteindelijk weer opgegeten?
 
F. Panther zei:
Maar leggen deze slakken dan ook eitjes door het aquarium? En worden die eitjes dan door de vissen uiteindelijk weer opgegeten?
Om eerlijk te zijn heb ik ze dat nog nooit zien doen, of ze verstoppen die dingen, of ze worden gelijk als voer gebruikt.

Nu kom ik echter dit tegen in een post uit 2012:
Tien zei:
Hier heb je foto's van verschillende slakken en hun eitjes
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... tml#000001

En dit zijn eitjes van de Clithon soortjes
clithoneggs.jpg


De eitjes van een poelslak zitten altijd in een soort van gelatine blubje. De eitjes van de Clithon soorten worden stuk voor stuk gelegd en zijn vrijwel altijd mooi wit.

die heb ik wel eens gezien geloof ik.
 
Volgens mij zag ik ze wel eens op stengeltjes van mijn cryptocoryne, maar niet op het glas.
 
Ik heb ook Clithon/geweislakken in mijn bakken! Erg ijverige en mooie beestjes. Ze worden inderdaad niet groot en kweken niet in je zoetwateraquarium. De mijne zijn max 1,5cm in doorsnede. Ik heb er een aantal opgehaald bij Mark van onlineaquariumspullen.nl (maar die heeft ze niet meer op de site staan zie ik) en bij mijn lokale LFS, die ze met veel moeite speciaal voor mij besteld heeft.

1otiFeiTGXvUZPP5GlgWLrCcgnobH2-o.jpeg


Online zie je vaak woekerprijzen voor deze slakken die vari�ren van minder dan een euro per stuk tot meer dan �5,-

Edit: ik zie nu dat je ze ook in het zwart hebben. Ieder zn ding ;)
 
kellemes zei:
@Niwla: Leggen deze slakjes die eitjes die zo storend aanwezig kunnen zijn, en ook lastig tot niet te verwijderen zijn? Of vergis ik me nu?

Klopt, maar hinderlijk vind ik het tot nu toe nog niet. Sterker nog; we zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om ze zelf te kweken.
 
Ik schop dit even omhoog. Ik heb sinds gisteren 5 geweislakjes. Supermooie beestjes zijn het. Nu zit er eentje als sinds gisteren bovenop het huisje van de ander en komt er niet vanaf. Het slakje lift al 24u mee. Kan dit kwaad?
Moet ik ze van elkaar halen?
Ook was er hiernet eentje omgevallen. Gelukkig zag ik het en kon ik hem draaien. Hij is terug aan het rondlopen.
Heel mooie slakjes maar je moet ze toch in het oog houden zo is gebleken.
 

Terug
Bovenaan