Close op foto's filterzand vs zwart "zand"


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,981
Leeftijd
55
Ik vond deze op internet, wilde ze graag met jullie delen.
De cijfers 2-3-4 etc zijn millimeters.

filterzand.JPG
zwart zand.JPG
 
Lijkt wel gemalen glas dat zwarte ''zand''

Zwart zand van de Hornbach?
 
Lijkt wel gemalen glas dat zwarte ''zand''
Ja daar moest ik ook aan denken. Heb dat hier ook wel vaker gehoord.
 
Dat grove kwarts grind ken ik wel, dat is wel van gemalen glas gemaakt volgens mij.

Maar als ik die foto zo zie lijkt het me niet geschikt voor bodemhappers/bewoners.
 
Dat grove quarts grind ken ik wel, dat is wel van gemalen glas gemaakt volgens mij.

Maar als ik die foto zo zie lijkt het me niet geschikt voor bodemhappers/bewoners.
Ja het is jammer dat ik niet weet over welke merken het gaat. Ik heb ze van een Amerikaanse website geplukt. Er stond niet meer bij dan 'pool sand' en 'black sand'.
 
Het zwarte zand van de hornbach is ook rond net zoals dat filterzand, dus die is het niet.
Zwarte zand lijkt bijna wel kwarts zand ofzo.
 
Het zwarte zand van Hornbach is inderdaad rond, ik dacht kwarts met een hars coating erover heen. Heb het hier in de Home liggen. Prima spul.
 
Ja het is jammer dat ik niet weet over welke merken het gaat
Ja dat is zeker jammer, en ook niet heel onwaarschijnlijk dat het hier in Nederland ergens in de schappen ligt.
 
Ik heb zelf 2 types, zwart zand van Hornbach die is rond. En quartz zand van Europet deze is ook niet scherp. Cory's doen er goed op, ze filteren het gewoon door hun kieuwen. En voordat ik ik gebruikte eerst op m'n arm gewreven.
 
Dat zwarte zand van hornbach is inderdaad goed, maar zo uit mijn hoofd is dat bewerkt met een zwart laagje hars en is het dus niet enkel zand.
Heb het zelf ook liggen en bevalt prima!
 
Dit is het Aqausand van de Hornbach:

Speciaal ontwikkeld voor de aquariumliefhebberij. Voor de coating van gedroogd kwartsgrind worden niet-giftige kleuren met hoogwaardige kleurpigmenten gebruikt. Een omhulsel van drinkwater neutrale kunsthars zorgt voor blijvend kleurbehoud.
 
Aquazand blijft idd goed op kleur, heb het al 5 jaar in mijn bak liggen.
 
Ik heb zelf 2 types, zwart zand van Hornbach die is rond. En quartz zand van Europet deze is ook niet scherp. Cory's doen er goed op, ze filteren het gewoon door hun kieuwen. En voordat ik ik gebruikte eerst op m'n arm gewreven.
Ik heb ook die van Europet gebruikt, inderdaad niet scherp maar bij het afruimen van de bak merkte ik wel lichte bodemrot.
 
Ik heb ook die van Europet gebruikt, inderdaad niet scherp maar bij het afruimen van de bak merkte ik wel lichte bodemrot.

Ik heb tot nu toe geen bodemrot, ik voel het om de zoveel weken om.
 
Ik heb tot nu toe geen bodemrot, ik voel het om de zoveel weken om.
Dat deed ik dus niet... En nu dat ik erover nadenk denk ik zelfs dat ik die met iets grover grind had gemengd dus dat zou wel bodemrot kunnen veroorzaken :oops:
Dat was trouwens 4 jaar geleden, weet inmiddels wel beter :p
 
Al doende leert men dus Christian:thumbs:
 
Het zwarte zand van Hornbach is min of meer hetzelfde zand als wat voor grindvloeren gebruikt wordt. Basis hiervoor is filterzand. Het gekleurde zand is in allerlei kleuren verkrijgbaar in verschillende maten. En verrassend genoeg, komen deze maten overeen met de korrelgrootte van filterzand....

Ik heb ooit zwart zand voor vloeren gebruikt in het aquarium zonder enig probleem. Is in principe hetzelfde als van Hornbach. Dennerle doet eigenlijk hetzelfde maar gebruikt een ander proces om de coating op de zandkorrel te krijgen.

Het spul wat op gemalen glas lijkt is het goedkope zwarte zand wat in elke lfs te koop is, van de bekende budgetmerken.
Ik heb hier een klein zakje van thuis staan, uitgedeeld op verschillende korrelgrootte wat ik gebruik als imitatie kolen voor mijn modelbaan. De glas die het heeft komt in de buurt van steenkool...... En ja, deze korrels zijn scherp en dus niet geschikt voor corydorassen, modderkruipers etc.

In zwart zand zijn alleen het gekleurde vloerenzand, het Hornbach zand en het Dennerle zand veilig genoeg voor bodembewoners.

Het goedkope scherpe spul is in mijn ogen alleen geschikt voor mijn bovenbeschreven doel.
 
beetje necrobumpje misschien , maar is zwart i voegzand ook geschikt als bodembedekking ?
 
beetje necrobumpje misschien , maar is zwart i voegzand ook geschikt als bodembedekking ?
Die vraag nog nooit eerder gelezen.
Heb je toevallig zwart voegzand? Dan zou ik, als dat mogelijk is, ook zo'n close up foto maken.

Ik zou het zelf niet aan durven. Om te beginnen moeten de zandkorrels nagenoeg even groot zijn en stoffig mag het zeker niet zijn. Dat krijg je er naar mijn mening nooit helemaal uit gewassen en dan heb je een recept voor bodemrot.

Er is een alternatief. Namelijk https://www.hornbach.nl/shop/Aquari...MItI2fyMDP6QIVDPlRCh2z1AHVEAQYASABEgKyx_D_BwE

Op de foto lijkt het tamelijk grijs, in mijn bakje is het heel donkergrijs tot zwart. Moet er wel bij zeggen dat ik een zwarte achtergrond heb en vrij zwak licht. Misschien dat anderen meer kunnen zeggen over de kleur als het onder water op de bodem ligt.

Oppassen met zwart 'zand'. Zover ik weet is er ook zwart zand in de handel dat feitelijk vermalen glas is. Ik heb ooit het zwarte zand van JBL gehad. In de bak viel dat middengrijs uit. Juwelbak met standaard lampen. Het was JBL Sansibar 'Dark'.
Hele kleine korrel en het voelde erg zwaar aan. Of dat een mooie afgerond korrel had weet ik niet, wel vond ik het tamelijk stoffig.

Dit benadert goed de kleur van de JBL Sansibar "Dark"

Krijg hem niet ingevoegd, even op het linkje klikken.
 
ik ken het hornbach zand van mn andere bak, maar een kleine 125e wordt me iets te gortig XD voor in mn grote bak 120 x 40
 
125e is ❓?
 
ik dacht dat ik 75 kilo nodig had , dus 15x €8,95 kom ik uit op ong 135 euro maar denk dat ik een klein rekenfoutje heb gemaakt en maar een zak of 6 nodig heb
 
ik dacht dat ik 75 kilo nodig had , dus 15x €8,95 kom ik uit op ong 135 euro maar denk dat ik een klein rekenfoutje heb gemaakt en maar een zak of 6 nodig heb
Ik durf het voor een bak van 120 echt niet te zeggen. Er is wel een formule om het aantal liters grind of zand te berekenen maar daar heb jij nu niets aan.
Ik zou zeggen, open een topic met de vraag hoeveel kg je nodig gaat hebben. Er zijn beslist mensen die je daar wat zinnigs over kunnen zeggen. Hier zien niet zoveel mensen je vraag, daarom een ander topic.

Wellicht dat iemand anders dit zand in een andere grotere bak gebruikt en je op weg kan helpen.
 
120 x 40 x5 is ong 25l dus met een kilo of 30aan zand zal ik goed zitten ,gelukkig is de hornbach om de hoek hahaha
 
120 x 40 x5 is ong 25l dus met een kilo of 30aan zand zal ik goed zitten ,gelukkig is de hornbach om de hoek hahaha
Ik twijfel sterk of je aanname juist is.
Ik heb net gekeken of ik nog wat van dat Hornbach zand had staan, dan had ik voor je kunnen wegen wat een liter weegt. Helaas.

Ik ga een zoeken of ik wat tegenkom op het forum. Ik weet wel dat ik die vraag destijds gesteld heb voor het kleine bakje, wellicht vind ik nog terug hoeveel van dat Hornbach zand ik gebruikt heb.
 
ik heb dit weekend mijn bodem vervangen door hornbach filterzand had aan 2 zakken van 25 kilo meer dan genoeg heb nog ruim10 kilo over mijn bak is ook 120x40x50
 
ik heb dit weekend mijn bodem vervangen door hornbach filterzand had aan 2 zakken van 25 kilo meer dan genoeg heb nog ruim10 kilo over mijn bak is ook 120x40x50


je heb het dan waarschijnlijk over het ''gewone'' zand , ik wil zelf voor de zwarte variant gaan maar die hebben ze helaas in van die kleine pest zakjes , XD
 
dan zul je aan een zakje of 6/7 wel genoeg hebben
 
Ik weet niet of je inmiddels al zand hebt, maar voor mijn aquarium van 150x50 oppervlakte heb ik 10 tot 11 zakken zwart zand van 5kg van de hornbach gebruikt. Voor 120 zou je met 7-8 zakken denk ik zat hebben
 
Beide bakken Filterzand 0.4-0.8 van wildkamp prima spul.. 11euro 25Kg ja het is gewoon kleur zand en niet donker maar wel erg natuurlijk en goed voor cory's.
 

Terug
Bovenaan