Wat is er nieuw

Co 2 pen

henk1500

Well-known member
Lid geworden
31 december 2009
Hoi allemaal. Ik heb een probleem met mijn co 2 pen.
. Wanneer ik deze op de juiste manier in het aquarium plaats,
Geeft hij een meet punt van minder dan 1.98
Als ik de pen 3cm onder het wateroppervlak plaats. Geeft hij 6.68 aan.
Heb een co2 de luxe systeem.
Het aquarium is 2.00x 50x50 cm
Heb er een wavemaker in. De Kh = < 4.
Oke het is geen Dure pen. Heb hem bij Alibaba besteld.
Werkt nu ruim 2 Maanden.
Heb gemeten met JBL strips via de app. Hij geeft een co2 waarde van 35.
Groetjes Henk.

P.s mocht het antwoord van mij terug wat lang duren. Moet morgen en de hele week werken in Parijs. Henk

is je ph pen gecalibreerd ? en je Kh is wel vrij laag ... als die laag is is de ph ook heel onstabiel

Goedemorgen, sorry voor late antwoord.
Pen is gecalibreerd.
Woon in Lelystad en we hebben hier vrij zacht water.
Het KH probleem krijg ik al jaren NIET opgelost.

Gisteren gemeten : ph 6.6 kh > 4 co2 = 20
Terwijl mijn co2 automaat 7.5 Aangeeft.
Groetjes. Henk

De pH meten is een van de meest kritische bepalingen die er is. Het lijkt een zeer eenvoudig testje, maar er kan een heleboel fout gaan.

Ik neem in onderstaand stukje aan dat je gebruik maakt van 2 verschillende pH electroden. 1 zit aan je CO2 regelaar, de andere is een losse meter.

Wel de electrode welke aan je CO2 regelaar zit moet van een goede kwaliteit zijn.
Niet alle electrodes zijn geschikt om 24/7 in het water te staan.

Vaak worden hier gel gevulde electroden voor gebruikt. Deze lopen minder snel leeg. Verder moeten deze wel eens vervangen worden.
Dit omdat de electrode vervuild met stoffen die vanuit het aquarium in de electrode komen via het membraan. Hierdoor gaat de meting afwijken

Als je een vloeistof hervulbare electrode hebt, dan moet de vulopening boven water blijven, en deze moet ook open zijn.
Deze electroden kun je regelmatig voorzien van verse electrode oplossing.
Wat de levensduur verlengd.

Electroden moeten ook regelmatig gecalibreerd worden. Met minimaal 2 waarden, doorgaans 4 en 7.
Electroden welke met 1 punt calibratie werken moet je wel controleren door met een 2e waarde te controleren.
Verder is de pH afhankelijk van de temperatuur. Dus als je op kamer temperatuur calibreerd en in je aquarium meet, dan zit daar al een verschil tussen.

Veel electroden hebben een temperatuur sensor ingebouwd die compenseerd voor dit verschil.
Echter moet de electrode wel even opwarmen in het aquarium. Dus de pH meten met een losse meter, doe je het beste aflezen na minimaal 5 minuten.

Lees ook onderstaande link eens over het calibreren van pH electroden.
https://www.deltaohm.nl/home/ph-kalibratie

Als je de KH echt te kaag vind kun je KH+ poeders kopen.
Natriumbicarbonaat bijvoorbeeld.

Je hebt ook natuurlijke KH verhogers bijvoorbeeld montmorilloniet poeder.
Wordt veel toegepast bij KOI vijvers. Heeft ook nog andere positieve uitwerkingen in het aquarium.

Ik weet van die goedkope pennen dat ze minder secuur zijn en best redelijk af kunnen wijken maar een verschil van 0,9 vindt ik wel veel.
Volgens mij krijg je wanneer je 10 verschillende naast elkaar legt ook 10 verschillende waarden te zien.

Hartelijk bedankt voor julli antwoorden, ook het gehele verhaal doorgenomen.
Over het KH verhaal ga even google waar dit tekoop is en hoe het werkt.
Voor dat ik de pen calibreer zet ik hem in gedistileerd water. Ga dan het aquarium verversen en reinigen. Als laatste en dat kan soms wel 1 a 2 uur duren ga ik de pen calibrerern. De beide vloeistoffen heb ik gelijk met het gedistileerd water in de bakjes gedaan.
Blijft toch de vraag over waarom de pen op 3 cm wateroppervlakte wel een normale waarde aangeeft. Dan wanneer ik de pen op de JUISTE manier plaats.
Groetjes. Henk

Dat is zeker vreemd. Ik zou de kabel eens grondig nazien. Is deze nergens beschadigd? Want ik denk dat er iets nat wordt, en zo de meting verstoord.
Anders kan ik het niet verklaren.

Hoi Marcel bedankt voor je advies over het KH probleem.
Heb inmiddels koi-vijver mormonoliet gekocht.
En inderdaad de KH is van 3 naar 5 gegaan.
Heb wel de toevoeging aangepast op wat er vermeld staat.
Ook de PH. is gestegen naar 7.2.

Groetjes. Henk.

Mooi dat het goed werkt. De dosering is voor koi vijvers. Dus voor je aquarium moet je ff de juiste dosering uitvinden.

Ik heb een potje Dennerle crusta mineral. Wat dus montmorilloniet is.
Daar staat op dat 2 afgestreken lepetjes op 10 liter water het volgende doet.
Verhoogd 1,42 mg/l calcium, 0,23 mg/l magnesium en 0,25 graden GH.
Ik zal eens wegen wat 2 van die lepeltjes zijn.

Edit:

2 afgestreken lepeltjes is 0,5 gram.

Goede morgen in deze verpakking zit een maatbekertje .
Daar staan de grammen op afgemeten.

Ik doe het nu zo;
1 x in de drie weken waterverversen en dan ook 2/3 water en 5 gram poeder.

Moet alleen even kijken wat de uitwerking is over een periode van 3 maanden.

Henk

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan