Wat is er nieuw

Co2 aan water oppervlak.

MichaelR

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Leeftijd
32
Hallo allen,

Ik heb ik mijn home40 aquarium een Co2 diffuser hangen. Nu viel het mij vandaag op dat er bellen vormen aan het water oppervlak. Ik denk dat er te weinig stroming was aangezien mijn filter naar voren uitlaat en de diffussor tegen de achterwand achter het filter hangt. Ik heb de uitstroom naar achteren gericht nu maar misschien kan iemand mij een ander advies kan geven? Ik weet niet of de stroming op dit moment goed staat.

Alvast bedankt!

Bijlagen

• 20200910_121802.jpg
    20200910_121802.jpg
    106.1 KB · Weergaven: 176
  • 20200910_122032.jpg
    20200910_122032.jpg
    135.7 KB · Weergaven: 181
Op zich is het geen probleem. Je hebt gewoon een heel dun kaamlaagje of ander soort laagje op je water zitten dat de bubbels tegen houdt. Kan niet veel kwaad.
In dit geval is het zelfs voordelig voor je want de bellen CO2 hebben nu meer tijd om op te lossen in het water.

Je zou het dus gewoon zo kunnen laten, tenzij je de bellen vervelend vindt?

Wat zie jij precies als een probleem?

Idealiter laat je de stroming van bovenachter naar voor-midden gaan. De bedoeling is dan dat de bellen uit de diffusor mee naar onder getrokken worden zodat ze zo lang mogelijk in het water blijven voordat ze naar de opperlvlakte stijgen. Als ze eenmaal 'poppen' aan de oppervlakte ben je die CO2 verloren en dat is zonde.

De co2 diffusor moet zoveel mogelijk onder de wateruitlaat geplaatst worden. Dat er zoveel mogelijk bubbels direkt het aquarium in worden geblazen ipv naar de oppervlakte te gaan.
Dat kan jij het beste zelf beoordelen.

Duidelijk stond de uitlaat gewoon verkeerd. Deze heb ik nu veranderd naar de achterkant van de bak. Zit nog in de opstart fase dus kan alles lekker veranderen zonder consequenties.

Op zich zag ik geen probleem behalve dat er co2 verloren gaat inderdaad. Gaan we zo weer even verder!

Hoe weet je trouwens dat de uitstroom goed staat in het aquarium? Is daar een soort van richtlijn/indicatie voor of maakt het niet zozeer uit?

De richtlijn is dat er zoveel mogelijk in het water oplost, dus belletjes is verlies, de Co2 concentratie kan je via een continuetester aflezen.

Ik heb inderdaad meteen een continu tester aangeschaft om het geheel in de gaten te houden. De uitstroom was dus gewoon niet goed (nu wel) dus zal wel omhoog gaan het co2 gehalte.

Ik doelde eigenlijk meer wanneer is het goed voor de plantjes en circulatie in de bak 😅

Stroming moet overal in de bak komen, dat kan je testen met een flesje waterverbeteraar deze geeft een melkachtige stof af welke je kan volgen en is snel weer verdwenen, ook kan je kijken of aan de andere kant van je bak de planten licht bewegen.

Thanks voor de tips allen! Deze startende aquariaan is er weer blij mee! 👌🏼

Kleine update over de stroming in de bak (voor degene die het leuk vind) ik heb vandaag een beetje visvoer in de bak gedaan (om de bacteriën wat te eten te geven) en zie de vlokken door de hele bak dwarrelen dus denk dat het wel goed zit met de stroming. Ook zie ik ondertussen door de hele bak kleine microbelletjes Co2 dus denk dat het allemaal goed gaat zo!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan