Co2 aanschaf


sailjo

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2020
Berichten
761
Locatie
Gauw
ik zit een beetje om me heen te kijken voor een CO2 set en zat te kijken naar deze set : https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a..._drukregelaar_met_geïntegreerd_magneetventiel

Welke diffuser zou daar het beste bij passen :

diffusor.JPG
 
Over de fles wil ik even kwijt dat 500 gram voor een bak van 120 liter niet echt erg veel is en met een 2 kilo doe je langer en vaak is dat veel voordeliger vullen.
Hier bij Chubb Varel betaal je tot 2 kilo rond de 12-13 euro dus ja dan is dat snel verdiend denk ik.
 
Ik zou voor een diy reaktor gaan ipv difussor
 
Wat mij betreft lossen reaktoren beter op.
 
Ow Dan gaat een reaktor het niet doen.
 
Als het een diffuser mag of moet zijn zou ik kiezen voor iets wat niet of nauwelijks zichtbaar is in je bak. Bovendien moet het een zo gemakkelijk mogelijk oplosbare CO2 spray geven. Dan kom je al snel uit bij een Bazooka achtig type. Deze dingen zijn erg kleine en verspreiden zeer kleine belletjes. Bovendien zijn ze erg goedkoop wanneer je ze bij tante Ali besteld. Zo rond de vier euro. Ze zijn ook hier te koop, zelfs onder een merknaam namelijk Intense Bazooka maar de prijzen liggen dan al gauw een behoorlijk stuk hoger!



HTB1UMuRKeuSBuNjSsplq6ze8pXaM.jpg
 
zelfde verhaal nog een beetje maar heb nu een rio 240 en externe Jbl cristal profi e1501 greenline. Is een keuze maken zo makkelijker of juist moeilijker?
 
Dan zou je een reactor kunnen overwegen maar hou wel rekening mee dat dit ten koste gaan van je stroming, een reactor heeft best wel wat druk nodig (die van Sera maar ook de custom build).

Ik zou zowiezo niet voor de standaard setjes gaan van JBL ofzo maar die van de visvoerwebwinkel kan best maar dan zonder fles.
Die heb ik ook bij de locale tenten/party/dranken verhuur gekocht. je betaald 120 euro statiegeld, maar vullen kost je vaak maar iets van 10 tot 12 euro.
 
ls het kan zou ik minimaal voor een 2kg fles gaan. Ik heb nu 500 gram flesjes op 250liter. Doe ik vier weken per flesje mee. Liever doe je minder vaak de CO2 vervangen..
 
Ik zou zeker voor de 2 kilo gaan want dat is ook voordeliger vullen en je hoeft ze minder vaak te laten bijvullen. Ik doe er zo n 4-5 maanden mee.
 
Dan zou je een reactor kunnen overwegen maar hou wel rekening mee dat dit ten koste gaan van je stroming, een reactor heeft best wel wat druk nodig (die van Sera maar ook de custom build).

Ik zou zowiezo niet voor de standaard setjes gaan van JBL ofzo maar die van de visvoerwebwinkel kan best maar dan zonder fles.
Die heb ik ook bij de locale tenten/party/dranken verhuur gekocht. je betaald 120 euro statiegeld, maar vullen kost je vaak maar iets van 10 tot 12 euro.

Hoe is het voordeliger om 120 euro statiegeld te betalen dan om voor ongeveer 75 euro een eigen fles te hebben?

10 a 12 euro voor het vullen van een 2kg fles is niet standaard, dat is naar mijn mening goedkoop. Wij waren hier 22,50 kwijt voor een vulling van 2kg.
 
Hoe is het voordeliger om 120 euro statiegeld te betalen dan om voor ongeveer 75 euro een eigen fles te hebben?

10 a 12 euro voor het vullen van een 2kg fles is niet standaard, dat is naar mijn mening goedkoop. Wij waren hier 22,50 kwijt voor een vulling van 2kg.
Ligt er denk ik aan waar je woont, ik betaal hier in Brabant voor het vullen van 5kg 15 euro per fles, als je de hobby lang wil doen is dat stukken voordeliger dan steeds voor 25/30 euro naar de aquariumwinkel je fles te laten vullen. Ook dat kan hier gewoon in de buurt, in Eindhoven kost een 3kg fles vullen ook meer dan 20 euro!

En hoe is dat goedkoper, wat dacht je van dat je gewoon naar de zaak kunt rijden, de fles kunt inleveren en meteen een gevulde meekrijgt? Daarnaast als je ermee stopt, of gaat een andere vorm van co2 toevoegen krijg je je 120,- terug. Dus ja.... dat lijkt me wel goedkoper ja...
 

Misschien moet je je realiseren dat er een soort volgorde bestaat qua effectiviteit In je CO2 toevoeging. Als beste zou je een reaktor kunnen beschouwen gevolgd door een atomizer. Daarna volgt een diffuser in je bak waarbij zo'n trappetje of gelijksoortige types als het minst effectief wordt beschouwd. Trouwens binnen de sector diffusers zie je ook nog al wat verschillen. Zelf was ik het meest gecharmeerd van de Intense Bazooka types. Dit door het feit dat ze klein en dus makkelijk te verbergen zijn en omdat ze een zeer fijne bellen stroom produceren. Ik kocht er een via tante Ali voor een euro of vier.
 
eerste keus zou dus een reactor zijn, daarna atomizer en als laatste een diffuser. Wat is dan het grootste voordeel van een reactor ten opzichte van bijvoorbeeld een inline diffuser ?
 
Ligt er denk ik aan waar je woont, ik betaal hier in Brabant voor het vullen van 5kg 15 euro per fles, als je de hobby lang wil doen is dat stukken voordeliger dan steeds voor 25/30 euro naar de aquariumwinkel je fles te laten vullen. Ook dat kan hier gewoon in de buurt, in Eindhoven kost een 3kg fles vullen ook meer dan 20 euro!

En hoe is dat goedkoper, wat dacht je van dat je gewoon naar de zaak kunt rijden, de fles kunt inleveren en meteen een gevulde meekrijgt? Daarnaast als je ermee stopt, of gaat een andere vorm van co2 toevoegen krijg je je 120,- terug. Dus ja.... dat lijkt me wel goedkoper ja...

Je kan nog heel veel bedragen gaan noemen. Ik blijf bij mijn mening dat 10 tot 12 euro voor het vullen van een 2kg fles co2 niet de standaard is.

Bij het kopen van een fles ben je met een lager startbedrag klaar. Ook met een gekochte fles kan je soms het ruilsysteem gebruiken. Een koopfles die je niet meer gebruikt kan je verkopen. Deze kunnen nog een redelijk bedrag opbrengen.
 
eerste keus zou dus een reactor zijn, daarna atomizer en als laatste een diffuser. Wat is dan het grootste voordeel van een reactor ten opzichte van bijvoorbeeld een inline diffuser ?

Als laatste noemde ik de trappetjes. Geen diffusers dus. Ofwel, CO2 flippers. Dan zijn die grote opvallende plastic trappen waarbij je een belletje door omhoog ziet schieten. Het voordeel van een reaktor t.o.v. een diffuser is dat je CO2 en je water gemixt wordt buiten je bak. De oplossing van de CO2 in het water gebeurd in de reaktor pot. Een atomizer, sommigen noemen zo'n ding ook wel een inline diffuser, noemde ik als tweede omdat ook die de CO2 al buiten je bak in het water brengt maar de menging en oplostijd is veel minder effectief doordat de CO2 meteen met een sterke stroming wordt meegenomen en dus een aanzienlijk kortere oplostijd heeft.
 
Dan zou je een reactor kunnen overwegen maar hou wel rekening mee dat dit ten koste gaan van je stroming, een reactor heeft best wel wat druk nodig (die van Sera maar ook de custom build).

Ik zou zowiezo niet voor de standaard setjes gaan van JBL ofzo maar die van de visvoerwebwinkel kan best maar dan zonder fles.
Die heb ik ook bij de locale tenten/party/dranken verhuur gekocht. je betaald 120 euro statiegeld, maar vullen kost je vaak maar iets van 10 tot 12 euro.
Zo'n ding van Sera moet je verre van blijven. Een zeer slechte kwaliteit van te hard plastic waar de CO2 toevoer tuitjes van afbreken bij het minste geringste. En een goede (zelfbouw-)reaktor eet lang niet zoveel van je debiet als wel gedacht wordt. (Ik gebruik er een.)
 
is een reactor eigenlijk een grotere versie van een inline diffuser ?
 
Dit is mijn zelf bouw cerges reactor.
De grote voordelen zijn :
Alle CO2 lost op, dus geen mist van micro bubbels in je aquarium.

Een reactor kost niet veel

Je bespaard CO2.

Een nadeel kan zijn dat je een extern filter nodig hebt waar je de reactor op aan sluit.
20190422_232951.jpg
 
beiden komen toch tussen je uitvoerslang van je filterpomp en de spraybar ?
 
ik heb hier 2 stuks volle 2kg co2 flessen, 1 manometer met magneetventiel, 1 nieuwe co2 slang en 1 bellenteller , volgens mij mis ik nog wat ?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik co2 ga toepassen in mijn bak ?
 
ik heb hier 2 stuks volle 2kg co2 flessen, 1 manometer met magneetventiel, 1 nieuwe co2 slang en 1 bellenteller , volgens mij mis ik nog wat ?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik co2 ga toepassen in mijn bak ?
Je mist een pH controller of een tijdschakelaar of een slimme stekker om de magneetventiel aan te sturen.

En iets om de CO2 te mengen zoals een reactor of diffuser.
 
Je mist een pH controller of een tijdschakelaar of een slimme stekker om de magneetventiel aan te sturen.

En iets om de CO2 te mengen zoals een reactor of diffuser.

ik denk dat ik een tijdklok gebruik, een uur eerder starten dan de verlichting en een uur eerder stoppen dan de verlichting toch?

ben er nog niet uit wat het handigste is voor het mengen ....
 
Ja dat eerder aan en uitgaan is prima en je moet even uitvogelen of een uur eerder aangaan voldoende is.
 
lk heb een Jbl cristal profi e1501 greenline filter, wat voor diffusor of iets zou ik het beste kunnen gebruiken?
 

Terug
Bovenaan