Wat is er nieuw

Co2 aanschaf

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rianne20
  • Startdatum Startdatum
R

Rianne20

Guest
Hallo,

Voor mijn 100 liter aquarium ben ik flink aan het uitzoeken over het hele CO2 gebeuren. Nu heb ik deze sites gevonden
https://www.google.nl/amp/s/www.aquariumfans.nl/co2-in-je-aquarium-is-een-moetje/Met deze formule: Aantal bubbels per minuut = (aantal liter water x carbonaathardheid (dH) /50
Is dit een goede richtlijn met hoeveel ik toe moet voegen? Met deze formule zou ik uitkomen op 16 bubbels per minuut ((100x8)/50= 16

CO2-bellen per minuut​
CO2-hoeveelheid per dag* (gram)​
CO2-hoeveelheid per dag* (liter)​
10​
1,8​
0,9​
20​
3,6​
1,8​
30​
5,4​
2,7​
40​
7,2​
3,6​
50​
9,0​
4,5​
60​
10,8​
5,4​
In combinatie met deze tabel kom ik dan uit op 1 kilo per 10 maanden. Dat lijkt me erg weinig, maar als dat klopt zou dat natuurlijk mooi zijn.

Is deze informatie kloppend? Moet ik rekenen op meer CO2 verbruik?
Verder zijn andere tips ook welkom natuurlijk

Die hoeveelheid bellen is een richtlijn om veilig te kunnen beginnen maar blijkt vaak veel te weinig. Zelf heb ik voor 100 liter zo n 60 bellen nodig maar je kan laag beginnen en het dagelijks met 10 verhogen tot de dropchecker mooi lichtgroen kleurt.

Wat een slechte achterhaalde theoretisch richtlijn.

Het aantal bellen moet worden bepaald aan de hand van je target-CO2
M.a.w. hoeveel ppm wil jij in het water hebben?. Dat word bepaald door de behoefte van je planten, het licht wat er boven hangt, de hardheid van het water,
de oppervakte aggitatie, de gebruikte techniek om je CO2 op te lossen en eventueel de bewoners in je bak.

Daarbij loopt in de regel de ppm gelijkwaardig op met de toename van je plantmassa.
Als je planten groeien krijgen ze meer volume dus is de vraag naar CO2 ook groter.

Vandaag de dag is dit de standaard: voor een 50 literbak: 30-60 bellen per minuut
de 1e 4 weken 30 tot 60 bellen per minuut
week 5 t/m 7: 60 tot 90 bellen per minuut
na 8 weken: 90 - 120 bp minuut

Als je een grotere bak hebt is het praktisch niet mogelijk om bellen te tellen, dan is verstandig om gebruik te maken van een Ph pen
Om je toch een bepaalde richting heen te sturen zou ik beginnen met 100 bellen per minuut en de kleur van je dropchecker(s) monitoren.

Dus de aangegeven richtlijn van 10 bellen per minuut per 100 liter zou je bij een 200 literbak 20 bellen per minuut moeten toedienen.
Heb nog nooit zulke flauwekul gelezen. 😆
Vindt het dan ook niet gek dat als mensen deze richtlijn gaan toepassen
dat hun volgende berichten vanzelf gaan verschijnen in de topics 'help ik kom niet van mijn alg af' en het topic 'waarom doen mijn planten het zo slecht'

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat het ook aan de genoemde omstandigheden van Corne licht en met uitproberen kom je erachter. Ik had op de 125 liter altijd ongeveer 80 bellen nodig en op de 190 liter rond de 140 maar goed dat was een gemiddelde belichting. Het is alstig om van te voren aan te geven waar je naar moet streven en met een dropchecker kun je dat mooi aan de kleur aflezen.

Als ik dezelfde formule gebruik met een iets lagere KH kom ik ook uit op 8 bellen per minuut, dat lijkt me ook vrij onlogisch, het CO2 niveau ligt dan met die pH waarde ook lager. Ik heb wel op een Engelse site gelezen dat ze bubbels per seconde gebruiken, dan zou die formule wel beter kloppen, maar nog niet bruikbaar.

Wegwerp flessen zijn erg duur ook, maar het kan helaas niet anders. Ik ga dan wel kijken naar een pH pen in plaats van een bellenteller, 100 belletjes is inderdaad een beetje veel om te tellen 🤣

Aan de hand van sommige tabellen, die ik hier weleens voorbij heb zien komen is mijn CO2 niet heel veel te laag. Een hobby zoals deze kost toch al geld, 40 euro in 3 maanden is dan nog te overzien.😊

In ieder geval beiden bedankt voor de hulp, dat waardeer ik heel erg.:iloveyou:

Ik ga dan wel kijken naar een pH pen

Ik denk dat je met een continutest het beste kan aflezen hoe de co2 is want met de tabel heb je ook de kh nodig en deze neemt bij de meting ook andere zuren mee die je in de bak kan hebben. De tabel is een grove indicatie en de continutest meet enkel het koolzuurgas.

Ik denk dat je met een continutest het beste kan aflezen hoe de co2 is want met de tabel heb je ook de kh nodig en deze neemt bij de meting ook andere zuren mee die je in de bak kan hebben. De tabel is een grove indicatie en de continutest meet enkel het koolzuurgas.
https://www.aquaplantsonline.nl/ond...langetermijntest-correct-ph-co2-test-set.htmlZou deze goed zijn? Of is alleen zo'n glazen dingetje nodig?

Die werkt op zich goed maar ik heb die van Colombo omdat die wat goedkoper is.

Die werkt op zich goed maar ik heb die van Colombo omdat die wat goedkoper is.
Oh, ja die heb ik zelf ook al trouwens 🤣

Oh, ja die heb ik zelf ook al trouwens 🤣

Bijgaand voordeel is dat Colombo er 2 flesjes vloeistof bij doet waar je erg lang mee kan doen.

De hoeveelheid benodigde CO2 bellen per minuut hangt ook sterk af van de manier hoe je de CO2 in je water laat oplossen.
Ik ben begonnen met een zogenaamde flipper. Al pompte ik 200 bellen per minuut door de flipper; de dropchecker bleef blauw.
Daarna ben ik over gegaan op een CO2 diffusor; dit ging al beter maar moest nog steeds veel toevoegen om de dropchecker in de kleur groen te krijgen.
Een ander nadeel van een diffusor vindt ik de mist (micro bubbels van CO2) die ontstaat.
Sinds ik gebruik maak van een eenvoudige cerges reactor gebruik ik ongeveer 80 bellen per minuut op 200 liter water.
Ik gebruik CO2 check vloeistof van Aqua Rebell: 30mg per liter. Let op: er bestaat ook check vloeistof van 20 mg per liter!

Bedankt voor je topic morgen Co2 maar weer is omhoog 🙂 Zat aan de 75 bpm. Scheelt weer een paar algen topics.

Ik ben begonnen met een zogenaamde flipper. Al pompte ik 200 bellen per minuut door de flipper; de dropchecker bleef blauw.

Vreemd want ik heb op 2 bakken met 125 en 190 liter een flipper gebruikt en de checker werd mooi lichtgroen dus wellicht heb je toch te weinig toegevoegd.

Ik gebruik CO2 check vloeistof van Aqua Rebell: 30mg per liter. Let op: er bestaat ook check vloeistof van 20 mg per liter!
Andersom, nu geef je de suggestie dat 30ppm de standaard is. En dat is het niet.
30ppm word in de regel alleen gebruikt bij High-Light setups. :thumbs:
Tenminste; zo zou het moeten zijn anders ben je onnodig veel CO2 aan het toevoegen.

Zover ik weet werken merken als Colombo en Dennerle ook standaard met de 20mg vloeistof.

De hoeveelheid benodigde CO2 bellen per minuut hangt ook sterk af van de manier hoe je de CO2 in je water laat oplossen.
Daarna ben ik over gegaan op een CO2 diffusor; dit ging al beter maar moest nog steeds veel toevoegen om de dropchecker in de kleur groen te krijgen.
Een ander nadeel van een diffusor vindt ik de mist (micro bubbels van CO2) die ontstaat.
Sinds ik gebruik maak van een eenvoudige cerges reactor gebruik ik ongeveer 80 bellen per minuut op 200 liter water.

De manier van oplossen maakt niet uit. Eenmaal opgelost zit het in je water.
Bij jou zat het probleem dus blijkbaar in grote verliezen (te veel beweging wateroppervlak, skimmer, overloop o.i.d.) of een slechte distributie.
Een compleet blauwe dropchecker lijkt me overigens vrijwel onmogelijk als je (veel) co2 oplost. Dus iets klopt er niet in dit verhaal ;-)

De manier van oplossen maakt niet uit. Eenmaal opgelost zit het in je water.
Bij jou zat het probleem dus blijkbaar in grote verliezen (te veel beweging wateroppervlak, skimmer, overloop o.i.d.) of een slechte distributie.
Een compleet blauwe dropchecker lijkt me overigens vrijwel onmogelijk als je (veel) co2 oplost. Dus iets klopt er niet in dit verhaal ;-)
De flipper loste de CO2 niet goed op waardoor het gedeeltelijk als gas de bak verliet ipv met de waterstroom werd meegenomen en verspreidt door het aquarium.

Natuurlijk maakt het wel uit hoe je je CO2 oplost, een reactor lost bijna 100% op, een diffusor in het aqaurium lang niet zoveel.
Los daarvan bubbels per seconde of minuut is enorm onnauwkeurig, het verschilt per bellenteller hoe groot een bubbel is, het verschilt per diffusor hoe veel er daadwerkelijk oplost, en het verschilt per aquarium hoeveel je verliest. Je kunt niet bij voorbaad zeggen wat het juiste aantal bellen is.

als je een CO2 installatie in wilt regelen kun je het best de pH monitoren, die verandert snel, dropcheckers lopen een tijd achter. meet je pH voor je begint CO2 toe te voegen en vervolgens om de 10-15 minuten. Deze zal in het begin vrij snel dalen en vervolgens stabiliseren. een verlaging van 1 tot 1,5 punt is normaal, daalt je pH verder dan 1,5 punt dan voeg je waarschijnlijk te veel toe.

je kunt daarbij een co2-calculator gebruiken, zoals https://www.nvn-koi.nl/interactive/diverse_berekeningen/waterw/CO2calculator.html
handiger dan een tabel omdat het rekening houd met onnauwkeurigheden.
Icm de kleur van je de dropchecker kun je zo veilig je instalatie instellen, als het stabiel is op de gewenste waarde dan kun je de bellen tellen.

Natuurlijk maakt het wel uit hoe je je CO2 oplost, een reactor lost bijna 100% op, een diffusor in het aqaurium lang niet zoveel.
Los daarvan bubbels per seconde of minuut is enorm onnauwkeurig, het verschilt per bellenteller hoe groot een bubbel is, het verschilt per diffusor hoe veel er daadwerkelijk oplost, en het verschilt per aquarium hoeveel je verliest. Je kunt niet bij voorbaad zeggen wat het juiste aantal bellen is.

als je een CO2 installatie in wilt regelen kun je het best de pH monitoren, die verandert snel, dropcheckers lopen een tijd achter. meet je pH voor je begint CO2 toe te voegen en vervolgens om de 10-15 minuten. Deze zal in het begin vrij snel dalen en vervolgens stabiliseren. een verlaging van 1 tot 1,5 punt is normaal, daalt je pH verder dan 1,5 punt dan voeg je waarschijnlijk te veel toe.

je kunt daarbij een co2-calculator gebruiken, zoals https://www.nvn-koi.nl/interactive/diverse_berekeningen/waterw/CO2calculator.html
handiger dan een tabel omdat het rekening houd met onnauwkeurigheden.
Icm de kleur van je de dropchecker kun je zo veilig je instalatie instellen, als het stabiel is op de gewenste waarde dan kun je de bellen tellen.
Als ik mijn gegevens invul dan kom ik op 4,77 mg/l uit. Met 1 punt minder is dit 46,68. Dit zou veel te hoog zijn. Op 6,8 pH zou het ideaal zijn, maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Er word dan natuurlijk extra CO2 toegevoegd, is de echte waarde dan niet hoger dan die deze site aangeeft? Of zie ik iets over het hoofd:stars:
(Als KH heb ik de laatst gemeten waarde van 5 gebruikt)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik begrijp het al; de pH waarde daalt juist omdat je CO2 toevoegt, waardoor je alsnog op deze cijfers komt(het is al weekend he, dan duurt alles wat langer 😛 )

Bij een kh van 5 is een ph van 6.8 inderdaad mooi en als je dat wil bereiken bij een hogere ph dan moet je wat meer co2 doseren waardoor de ph zakt tot 6.8.

het verschilt per bellenteller hoe groot een bubbel is

Ik meen te hebben gelezen dat bij een gelijke werkdruk er dan toch evenveel co2 in een bel zit ongeacht of die iets groter of kleiner is.

Ik bedoelde het letterlijk: de manier van oplossen maakt niet uit, als de hoeveelheid je oplost maar hetzelfde of vergelijkbaar is. 😉
Ik gebruik zelf een diffuser en laat de bellen mijn filter in gaan, waardoor ik ook 100% oplossen haal.
Juist bij de reactor haalde ik geen 100%, omdat er af en toe toch kleine belletjes doorheen weten te komen naar mijn aquarium toe.

30ppm word in de regel alleen gebruikt bij High-Light setups. :thumbs:
Tenminste; zo zou het moeten zijn anders ben je onnodig veel CO2 aan het toevoegen.
En waar ligt die grens dan? Is een bak van 100*40*50 (150 liter netto?) met 2x 45 watt TL T5 balken van JBL dan wel of geen high-light set-up?

En als ik het goed begrijp doet het er eigenlijk niet toe of dat wel of niet het geval is, als er maar een pH drop van 1 punt wordt gerealiseerd. Of dat met 20 of 30 mg/l CO2 is maakt in feite niets uit dan toch?

n waar ligt die grens dan? Is een bak van 100*40*50 (150 liter netto?) met 2x 45 watt TL T5 balken van JBL dan wel of geen high-light set-up?
De grens ligt bij de behoefte van de plant. Ik weet niet wat 2x 45 watt TL T5 voor waarden in PAR of lumen geeft.
Maar een vuistregel is dat als je >50 lumen per liter zit dan val je in de catagorie High-light.

lumen-per-liter-water.png

als er maar een pH drop van 1 punt wordt gerealiseerd. Of dat met 20 of 30 mg/l CO2 is maakt in feite niets uit dan toch?
Niet helemaal. Bij een 1 punts pH drop heb je 30ppm. Nooit geen 20

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan