Wat is er nieuw

Co2/ Algen

Dat kunnen we niet zeggen want dat is afhankelijk van teveel factoren.
Maar op een 375 liter is het onmogelijk om het Aantal Bellen Per Minuut (BPM) Dat zal richting de 250 lopen, dus onmogelijk te tellen

Je bent dus aangewezen op de kleur van de dropchecker,
En ik hoop wel dat je op z'n minst een goede reactor gebruikt bij het CO2 toedienen en geen gebruik maakt van een ladder of glazen diffuser...

edit: Co2 gaat 1 uur eerder uit dan je licht!
Dank je wel. Ik maak gebruik van een taifun 10 ongeveer 35 cm lang.

Tijdschakelijk aangepast. Toevoer uit 1 uur voor de lampen uitgaan en aan 2 uur ervoor.

JBL TAIFUN SPIRAL 10 Extra verlengd totaal 35cm​

Ja die staan niet bekend als de beste manier om co2 op te lossen. Dan is een reactor beter op zo n grote bak of desnoods een inline.

De PH/KH-tabel geeft vrijwel altijd een veel te lage waarde aan, met mijn KH=10 en PH=6.7 zou het met 63mg/L veel te hoog zijn, echter mijn DC is netjes licht/limoen-groen, zeker een 25mg/L
Hier hetzelfde en hier ook een kh van 9-10 en ph 6.65 en niet meer dan een mooie lichtgroene dc terwijl volgens de tabel ik veel te hoog zou zitten

Tja ik ben de Colombo gewend en die is duidelijk af te lezen dus bij deze onthoudt ik me van een oordeel.
Mee eens. Ik vind deze ook onduidelijk. Ik ga morgen die van Colombo halen.

Hoi
Heb een bak van 150 liter en c02 125 bpm + plantenvoeding met co2
Eindelijk van baardalg af !

Bijlagen

• IMG_0606.jpeg
    IMG_0606.jpeg
    4.2 MB · Weergaven: 56
Ik heb voorheen jarenlang met een atomizer gewerkt . Tegen de draad in heb ik het zelfs op de inlaat van het filter geplaatst. De CO2 was daar door 100% opgelost.

Ga maar uit van je dropchecker en niet van de tabel. Heb je een foto van de dropchecker?
De Colombo dropchecker.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 41
Ik heb voorheen jarenlang met een atomizer gewerkt . Tegen de draad in heb ik het zelfs op de inlaat van het filter geplaatst. De CO2 was daar door 100% opgelost.

Ik was toevallig ook over die theorie aan het nadenken, iemand daar meer ervaring mee? Of zitten daar nog nadelen aan als je Co2 eerst je filter in laat pompen? Zou je b.v. de bacteriën kunnen schaden als je het op die manier doet, als dat namelijk niet zo is dan zou je filter als een soort reactor werken en dan zou het beter zijn om atomizers voor het filter te zetten i.p.v erna.

Of zitten daar nog nadelen aan als je Co2 eerst je filter in laat pompen?

CO2 in hoge concentraties die dan in het filter aanwezig zijn kunnen zelfs materialen zoals sommige kunststoffen beschadigen (agressieve reactie)
Ik zie dit zelfs aan de binnenzijde van mijn CO2 reactor, de binnenkant was glad en is nu na een jaar helemaal ruw (gecorrodeerd/aangevreten).
https://www.aquanaturetec.com/aquarium-producten

Niet erg voor een reactor maar wat zullen de gevolgen zijn voor het pompgedeelte van een filter zoals rotor/stator.

Laatst bewerkt:
Niet alle filters kunnen daar goed mee overweg. Ligt een beetje aan het ontwerp, of de co2 niet ergens blijft hangen.
En het filter heeft als het goed is, een flinke doorstroom. Dus een echt veel hogere co2 waarde in je filter heb je dan niet.

Ik heb als laatste een eheim classic gebruikt. Die was alleen voor co2 bedoeld. Gevuld met bioballlen.
Werkte erg goed. Dit was dus niet bedoeld als filter. Stond er apart naast.

Inmiddels ben ik zeer tevreden over de JDaquatec reactor. Geen mist, geen bellen in het aquarium.

Niet alle filters kunnen daar goed mee overweg. Ligt een beetje aan het ontwerp, of de co2 niet ergens blijft hangen.
En het filter heeft als het goed is, een flinke doorstroom. Dus een echt veel hogere co2 waarde in je filter heb je dan niet.

Ik heb als laatste een eheim classic gebruikt. Die was alleen voor co2 bedoeld. Gevuld met bioballlen.
Werkte erg goed. Dit was dus niet bedoeld als filter. Stond er apart naast.

Inmiddels ben ik zeer tevreden over de JDaquatec reactor. Geen mist, geen bellen in het aquarium.
Had jij ook niet bij een model dat je wat ophoping kreeg en de filter boertjes ging laten?

Dat ligt er maar net aan met hoeveel bpm's je CO2 direct gaat injecteren, 200 bpm zal mogelijk minder goed oplossen dan 60 bpm.

Onopgeloste CO2 kan bij de impeller gaat ophopen (afhankelijk van merk/type filter) , veel impellers (rotor) hebben een metalen as (RVS) en deze kan door CO2 aangetast worden (corrosie) op langer termijn.

Hier werkte het prima met de fluval G.
Dus ja het zal per filter type schelen. Bacteriën hebben er geen last van.
Als het eerst door fijne watten of zo gaat zal het denk weinig problemen geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan