CO2 als redmiddel ?


Christoph

Well-known member
Lid geworden
21 november 2018
Berichten
120
Leeftijd
50
Onlangs de switch gemaakt van zuid amerikaanse cichliden naar een subtropisch West Ghats biotoop (indië).
Het is wat aanpassen aan de beweeglijke visjes maar het bevalt me.
Wat me niet bevalt zijn de steeds terugkerende lange draadalgen in de bak die ik tot nu toe steeds handmatig verwijderde.
Begrijp me niet verkeerd, de draadlagen zijn mooi maar ze groeien te snel en worden snel een halve meter lang.
Nu las ik dat CO2 de oplossing kan zijn. Het is totaal geen echte plantenbak, er staat nu een weelderige Cryptocoryne balansae in en er komt nog Nymphoides "Taiwan" en Eleocharis in.
Er staat 2 maal HQI 70W op en een 120cm plantenled op in het midden.
Wat minder licht zou ook een optie zijn maar er staat nu al weinig op, vandaar dat ik me afvraag of CO2 een oplossing kan zijn.
Ik denk er aan op te bouwen met CO2, en zien wat er gebeurt.
Nu heb ik geen verstand van CO2, vandaar mijn roep om hulp, ik wil het graag proberen, ook al gaat het over een 2000l bak.
Omdat de bak zo groot is wil ik graag een weinig CO2 toevoegen en zien of er wat verandert in het watermilieu.
Wat moet ik me aanschaffen ? Is zelfbouw een optie ? Gebruik ik diffusers of een reactor ?
Ik ben tweedehands aan het rond kijken maar weet niet juist wat past op mijn bak om een weinig CO2 toe te voegen, help !

20211128_212249.jpg
 
Draadalg kun je ook krijgen met veel licht en te weinig co2. 2x 70W lijkt me aardig wat Lumen per liter en dan kijk ik er niet raar van op. Helemaal zonder co2 is dan draadalg te verwachten. De oplossing kan zijn het licht dempen of co2 op peil brengen.
Op hoeveel lumen per liter zit je nu?
Daarbij is het ook van belang om andere voeding voldoende op orde te hebben voor de planten.
Wouter al aangeeft heb je maar weinig planten dus je kan er ook voor kiezen om de plant eruit te doen en de algen op dode materialen voor lief te nemen.
 
CO2 is door de uitwisseling van de luchtsamenstelling boven je bak en in je aquarium aanwezig. Of dit voldoende is hangt af van de groeisnelheidsvraag van je planten en de omgeving in je bak. Die groeisnelheidswens van je groen wordt in de eerste plaats bepaald door je licht. Je zou dus je licht moeten afstellen op de vraag van je planten. Dat wordt dan een vast gegeven waarvan al het overige is afgeleid. Is dit eenmaal in orde dan gaan je planten als gezegd groeien en vragen zij om die groei verder mogelijk te maken om bemesting/voeding. Daaronder valt ook CO2. We kunnen dan ook concluderen dat je bemestingsvraag een afgeleide is van je belichtingsintensiteit die je rond de 8 uur, exclusief eventuele dimtijden, zou kunnen aanbieden. Wanneer er een tekort is in de bemesting dan volgt er een groeistagnatie in je plantenkeuze en biedt je algen de kans om te groeien. En daaronder horen inderdaad ook draadalgen. Met dit betoog bedoel ik dus eigenlijk dat om problemen te voorkomen je moet zorgen dat alle verhoudingen in je bak kloppen weer, als eerder opgemerkt hierboven, afgeleid van één vast gegeven je licht! Zie hiervoor ook de "gouden driehoek" waarin dit alles nog eens duidelijk wordt gemaakt.
 

Bijlagen

  • gouden_driehoek-600x600.jpg
    gouden_driehoek-600x600.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 87
Ok, ik meet eerst en vooral eens nitraten en fosfaten, het zou dus kunnen dat ik minder moet verversen ...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat draadalgen pas groeien als er te veel bemesting is, het kan dus even goed bij te weinig bemesting.....
Thnx
 
Ok, ik meet eerst en vooral eens nitraten en fosfaten, het zou dus kunnen dat ik minder moet verversen ...
Ik ging er eigenlijk vanuit dat draadalgen pas groeien als er te veel bemesting is, het kan dus even goed bij te weinig bemesting.....
Thnx
Neem het mij maar niet kwalijk maar het bovenstaande begrijp ik niet helemaal. Het meten van nitraten en fosfaten heeft pas zin wanneer je de verhoudingen in je bak juist hebt. Want je weet nu helemaal niet wat je level van de genoemde soorten zou moeten zijn. Mijn advies is echt zorg er voor dat je lichtinstelling juist is afgesteld op de vraag van planten in je vak. Maak daarvan een vast punt waar, eenmaal juist ingesteld, je daarna niet meer aankomt. Al eerdere vertelde ik dat alles een afgeleide is van je licht. Dus ook je CO2. Draadalg is een gevolg van of te veel licht, vandaar dus mijn advies; maak eerst je lichtintensiteit in orde, of er is spraken van een CO2 tekort. Daarna zou ik kijken of je level van nitraat en/of fosfaat of andere voedingselementen juist zijn. Want ook tekorten daar kunnen tot draagalg of andere alg problemen leiden. Elke handeling, je moet maar één correctie tegelijk uitvoeren, moet je eerst laten bezinken om de gevolgen te kunnen overzien. Dat kan telkens meerdere weken duren! Geduld is dus erg belangrijk. Maar probeer er dus een volgorde in aan te houden beslist te beginnen bij je licht gevolgd door CO2 daarna overige bemestingsvormen. Uiteraard is dit een advies. Of jij je daaraan, of aan iets anders zou willen houden is natuurlijk aan jezelf.
 
ontzettend toffe bak!

waar groeien de draadalgen? op de planten of op het decor?

Alle theoriën over algen en wat welke doet groeien zijn leuk, maar niet bepaald waterdicht. Bovendien relateren we het verdwijnen of verschijnen van algen veel vaker aan iets wat we gedaan hebben dan aan iets wat we niet gedaan hebben. Zorg voor dat je je onderhoud doet, zodat je niet teveel organische belasting hebt, je techniek goed werkt en dus de omstandigheden stabiel, en haal bij het onderhoud zoveel mogelijk alg weg. In mijn ervaring verdwijnt ieder algen probleem vanzelf als je gewoon doorzet en de basis op orde is.

De basis is:
1 een schone bak, dus niet teveel vis, voldoende verversen en vuil afhevelen, voldoende filtercapiciteit. Volgens mij heb je dat op orde.
2 gezonde planten, planten met tekorten gaan oude bladeren af laten sterven, functioneren niet meer goed waardoor ze uiteindelijk vooral het water belasten. planten die groeien dragen bij aan schoonhouden van de bak en beconcurreren/bestrijden algen. Planten in leven houden is een kwestie van plantenvoeding en stabiele omstandigheden.
co2 is samen met water en licht nodig voor fotosythese en dus groei, en meer co2 betekend dan ook snellere groei. Dat kan opzich positief zijn maar het is geen tovermiddel tegen algen.

Als je co2 toe wilt voegen is een druk fles met een reactor tussen filter en aquarium de beste manier, (inline) Diffusors zijn vooral voor kleine tot middelgrote aquaria.
 
ontzettend toffe bak!

waar groeien de draadalgen? op de planten of op het decor?

Alle theoriën over algen en wat welke doet groeien zijn leuk, maar niet bepaald waterdicht. Bovendien relateren we het verdwijnen of verschijnen van algen veel vaker aan iets wat we gedaan hebben dan aan iets wat we niet gedaan hebben. Zorg voor dat je je onderhoud doet, zodat je niet teveel organische belasting hebt, je techniek goed werkt en dus de omstandigheden stabiel, en haal bij het onderhoud zoveel mogelijk alg weg. In mijn ervaring verdwijnt ieder algen probleem vanzelf als je gewoon doorzet en de basis op orde is.

De basis is:
1 een schone bak, dus niet teveel vis, voldoende verversen en vuil afhevelen, voldoende filtercapiciteit. Volgens mij heb je dat op orde.
2 gezonde planten, planten met tekorten gaan oude bladeren af laten sterven, functioneren niet meer goed waardoor ze uiteindelijk vooral het water belasten. planten die groeien dragen bij aan schoonhouden van de bak en beconcurreren/bestrijden algen. Planten in leven houden is een kwestie van plantenvoeding en stabiele omstandigheden.
co2 is samen met water en licht nodig voor fotosythese en dus groei, en meer co2 betekend dan ook snellere groei. Dat kan opzich positief zijn maar het is geen tovermiddel tegen algen.

Als je co2 toe wilt voegen is een druk fles met een reactor tussen filter en aquarium de beste manier, (inline) Diffusors zijn vooral voor kleine tot middelgrote aquaria.
Bioco2 lukt ook alleen moet je een curver bak hebben in plaats van een open gesneden flesje xD
 
ontzettend toffe bak!

waar groeien de draadalgen? op de planten of op het decor?

Leuk te horen, merci.
De draadalgen groeien vooral op het hout, en waar het licht het meest intens is. (in de hoeken heb ik geen plantenLED)
Het hout is trouwens eik, zelf gesnoeid en al 3 jaar in de bak.
Het rare is dat ik voorheen nooit planten had en ook nooit draadalgen. Al kunnen mijn Abramites-grasmachientjes daar voor iets tussen zitten.
Je zou kunnen besluiten dat er te weinig voedingsstoffen aanwezig zijn, waardoor er in het intense licht draadalg groeit.
 
CO2 is door de uitwisseling van de luchtsamenstelling boven je bak en in je aquarium aanwezig. Of dit voldoende is hangt af van de groeisnelheidsvraag van je planten en de omgeving in je bak. Die groeisnelheidswens van je groen wordt in de eerste plaats bepaald door je licht. Je zou dus je licht moeten afstellen op de vraag van je planten. Dat wordt dan een vast gegeven waarvan al het overige is afgeleid. Is dit eenmaal in orde dan gaan je planten als gezegd groeien en vragen zij om die groei verder mogelijk te maken om bemesting/voeding. Daaronder valt ook CO2. We kunnen dan ook concluderen dat je bemestingsvraag een afgeleide is van je belichtingsintensiteit die je rond de 8 uur, exclusief eventuele dimtijden, zou kunnen aanbieden. Wanneer er een tekort is in de bemesting dan volgt er een groeistagnatie in je plantenkeuze en biedt je algen de kans om te groeien. En daaronder horen inderdaad ook draadalgen. Met dit betoog bedoel ik dus eigenlijk dat om problemen te voorkomen je moet zorgen dat alle verhoudingen in je bak kloppen weer, als eerder opgemerkt hierboven, afgeleid van één vast gegeven je licht! Zie hiervoor ook de "gouden driehoek" waarin dit alles nog eens duidelijk wordt gemaakt.
Dank je voor de info. Het is me alleen niet duidelijk hoe ik weet dat het licht juist is afgesteld op de planten ...
 
in de Ghats komen vast ander algensnoepertjes voor zoals septaria, vittina, neritina oid. kunnen iig helpen het kort te houden.
 
in de Ghats komen vast ander algensnoepertjes voor zoals septaria, vittina, neritina oid. kunnen iig helpen het kort te houden.
Merci om mee te denken maar mijn kogelvisjes zullen graag zien komen

20211129_203501(0).jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Thdo
Ah tof, in Poisson d'or zaten veel slakken.... merci.
Is er een verschil tussen de geslachten dat belangrijk is of kies ik gewoon de mooiste ?
 
een mix kan zeker, nakomelingen komen er niet dus kruisen is geen gevaar. ik kan je alleen niet vertellen welke soorten er precies in het zuiden van india gevonden worden.
 

Terug
Bovenaan