Co2 apparatuur keuze


B

bob-by

Guest
Omdat mijn aankomend aquarium relatief groot (160-50-50 (400liter)) en vol beplant gaat worden (o.a. bodembedekkers), Wil ik zorgen voor voldoende CO2 in het aquarium.

Nu kom er er door de vele keuzes niet goed uit.

Hieronder 2 voorbeelden,
1 met en 1 zonder Ph controller. In hoeverre is zo'n Ph controller van toegevoegde waarde? als je dit niet neemt moet je de Ph zelf meten en daarop sturen qua hoeveelheid co2? Dat lijkt me iets dat je zo gemeten hebt eens in de week?

De prijs inclusief ph controller ligt toch fors boven die zonder:

500 gram fles, met Ph controller:
475 euro

2000 gram fles, geen Ph controller:
340 euro

Zijn er daarnaast nog goedwerkende goedkopere alternatieve/andere methodes?
Vind het niet erg dat het wat kost, maar als het geen 400 euro hoeft te kosten, dan liever niet uiteraard.
 
Je kan ook even kijken of JBL wat voor je is;
http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=182
Zo even snel gekeken, kan je iets goedkoper uit zijn.

Zelf heb ik de JBL PROFLORA CO2 SET U402 op mijn 600 liter (netto) staan. Heb er geen Ph controller bij.
 
Het voordeel van een controller is, dat je er geen omkijken naar hebt. Je stelt een PH waarde in en door middel van het magneet ventiel, wordt er juist gedoseerd. Ook 's nachts, wanneer de planten minder opnemen. Ik heb het eenmaal een ph controller gehad en wil niets anders meer. Je stelt um in en je hebt er geen omkijken meer na.
 
Bedankt voor de antwoorden,

JBL is inderdaad iets goedkoper, Een Ph controller lijkt me ook wel erg makkelijk. Zeker omdat je dan niet zelf elke avond hem dicht moet draaien (wat je niet doet, waardoor je dus 2 x zo snel door je co2 heengaat als ik het goed begrijp).

Maar dan wordt het toch nog een kleine 400 euro. Wordt het zo'n beetje het duurste van het hele aquarium. Toch even ruimte maken in het budget;)
 
Ik heb dus geen PH controller, maar er zit wel een magneetklep op. Deze wordt met een tijdschakelaar 's nachts uit gezet. Gaat een uur voor de verlichting aan en een uur voor de verlichting uitgaat uit.
 
Wellicht is zo'n set met nachtuitschakeling wel (financieel) een betere optie idd.
Zonder Ph controller maar met nachtuitschakeling betaal je zo'n 250.

Terwijl met Ph controller zit er nog geen elektrode bij, waar je zo te zien ook al snel 50-80 euro voor betaald.

250 euro vs 500+ euro. Daarnaast vind ik het zelf ook wel leuk om het een beetje in de gaten te houden qua waterwaardes, dus zelf testen van Ph enzo is me dan wel 250 euro waard. Of zitten er nog meer voordelen aan zo'n controller?
 
Ik ben wel van plan later een controller aan te schaffen, maar vond het ook iets te veel uitgave toen. Echter weet ik niet of ik een controller van JBL ga nemen of dat ik een GHL Profilux computer ga aanschaffen.
 
Ik heb de m602 van Jbl, en bevalt prima.
Geen controller verder wel met bv magneetklep en hervulbare fles.
Als deze leeg is even afkoppelen en voor �10,- weer vol.
En de prijs vindt ik voor hetgeen je krijgt wel oke.

Suc6 grtz. Daan
 

Terug
Bovenaan