Co2 belletjes bij dosering


W

Wittewit

Guest
heb sinds kort een CO2 installatie van Sera, regelt perfect.
Gaat via de buitenpomp en een reactor.
Wanneer hij doseert zie ik allemaal kleine belletjes via de instroom in de aquarium.
Is dit normaal?, of zou je dit normaal niet kunnen waarnemen.
 
Dan lost niet alles goed op dus. Je co2 loopt door de filter heen begrijp ik? Welke filter heb je?
 
Gekocht bij H.O michielsen is een H-1000 Eco + 9W UvA - unit.
 
Is wel een witte ja, maar de CO2 word gedoseerd na de filter.
 
Wat is er dan mis met die filters??
Hij doet het tot nu toe goed, mijn inziens
 
Het gaat via de reactor, kan die stuk zijn.
Is een gebruikte, is het ook direct schadelijk voor de vissen die belletjes?
 
Zal morgen proberen er een foto van te maken
 
Kun je hier wat mee?

B17DEF5D-E3DD-4A67-9154-130C6EEFFCA7.jpeg


804CB5E5-2648-4C59-BAF6-AF99D78F8419.jpeg
 
Het lijkt in elk geval goed om aangesloten..
Ff voor de standaardvragen hoor.
Op Watvoor bak heb je het filter staan?
Neem aan dat de type aanduiding betekend dat het filter 1000 L/U zou moeten doen?
Aantal bellen is niet echt relevant op dit moment, het is iig meer dan je reactor kan verwerken zo blijkt
 
Heb een juwel 180

Dit is de filter.


Specificaties
- Pompcapaciteit: 1.000 liter per uur
- Aquariuminhoud: tot 400 liter
- Verbruik pomp: 15 watt
- UVC-lamp type: PL 9 watt
- Opvoerhoogte: 140 cm
- Filterinhoud: 8 liter
- Filtermanden: 3 stuks
- Slang: 16 / 21 mm (binnen-/buitenmaat)
- Lengte slangen: 2 x 180 cm
- Afmetingen filter: 23 x 23 x 40 cm (lxbxh)
- Inclusief Nederlandstalige gebruiksaanwijzing
- Voorzien van 150 cm stroomkabel
- Garantie: 2 jaar
 
Is het nodig om de naaldafsluiter verder te sluiten misschien ?
 
Kan maar dan voeg je dus wel minder CO2 toe en ik weet niet of je dan wel je beoogde concentratie behaald.

Maar zelf zou ik zo denken dat je reactor te klein is voor de hoeveelheid water die je erdoor drukt
 
Opzij de ingang en bovenop de uitgang.
Moet dit niet andersom?..

Sorry de foto word ik geen wijs uit hoor haha..

Edit:ik had een ander soort reactor in mijn hoofd, zie post hieronder :d
 
Laatst bewerkt:
images.jpeg.jpg
Edit: is het dit soort systeem ?


Kan het in dat geval niet zijn dat er te veel stroming op staat ? Waardoor de bellen gelijk door naar onder worden geduwd en je bak in?
 
Laatst bewerkt:
Kan de stroming niet echt regelen van de pomp, de pomp die erbij was toen ik de CO2 installatie kocht ( gebruikt ) had nog meer vermogen. En was van hetzelfde merk.
 
Je kan een kraantje na de reactor zetten om de pomp zo te knijpen en de druk in de reactor te verhogen, maar daarmee lever je wel weer debiet in
 
Is een andere reactor een oplossing?
En zo ja, welke moet ik dan nemen.
Waar moet ik op letten ?
 
Ik heb dezelfde reaktor met een pomp die 1300l/h opgeeft. Zit alleen siporax in waardoor er ook aardig debiet wordt behaald.
Tot 120 bellen werd 100% opgelost. Vanaf dat punt kwamen er af en toe kleine belletjes mee.

Andere reaktor zal zelfbouw betekenen. Ik ben van plan het design van T Barr te gaan gebruiken.
http://www.barrreport.com/articles/...-external-co2-reactor.html?posted=1#post19781
Link werkt niet..

Maar dacht dat tom Barr en griggs style reactor had
 
https://barrreport.com/threads/dual-venturi-diy-external-co2-reactor.3413/

Nu moet die het wel doen.
Is inderdaad Griggs design met een ontluchting.
Doet het idd.
Persoonlijk vind ik een cerges style mooier werken, maar dat is smaak denk ik.
Ook ontluchten vind ik onzinnig, als je gas opbouwt voeg je dus meer toe dan je reactor kan verwerken.
Ik heb om die reden een pauze in mijn CO2 zitten zodat de opbouw weer wat op kan lossen, minder toedienen is niet echt een optie in mijn geval omdat het anders in de zomer niet snel genoeg op pijl komt.

Ik ben zeer tevreden met een AM1000
Is ook een griggs style reactor
 
Zie net dat er een van de twee radertjes niet draait de onderste draait wel rond, maar de bovenste draait niet.
Zou deze wel moeten draaien?.
Zou dat het probleem zijn?
 
Doet het idd.
Persoonlijk vind ik een cerges style mooier werken, maar dat is smaak denk ik.
Ook ontluchten vind ik onzinnig, als je gas opbouwt voeg je dus meer toe dan je reactor kan verwerken.
Ik heb om die reden een pauze in mijn CO2 zitten zodat de opbouw weer wat op kan lossen, minder toedienen is niet echt een optie in mijn geval omdat het anders in de zomer niet snel genoeg op pijl komt.


Is ook een griggs style reactor
Ik ben wel blij met de ontluchting, als ik onderhoud aan de pomp heb gedaan dan loopt mijn reactor vol met lucht en dan is ontluchten een simpele oplossing :)
 
Het gaat via de reactor, kan die stuk zijn.
Is een gebruikte, is het ook direct schadelijk voor de vissen die belletjes?
Probeer eens een JBL reactor eventueel. Ooit had ik ook een Sera geval met zo'n draaien dingetje erboven in. Daar ben ik snel vanaf gestapt door vergelijkbare problemen plus dat het CO2 aansluit buisje er snel afknapt. Het hele ding is gemaakt van hard plastic van een abominabele kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:
Probeer eens een JBL reactor eventueel. Ooit had ik ook een Sera geval met zo'n draaien dingetje erboven in. Daar ben ik snel vanaf gestapt door vergelijkbare problemen plus dat het CO2 aansluit buisje er snel afknapt. Het hele ding is gemaakt van hard plastic van een abominabele kwaliteit.

Bedoel jij doe Taifun?
Dat ding liep bij mij al vol bij 100 bellen per minuut. Of maak jij gebruik van de extenders? Toen ik een kleinere bak had vond ik hem fijner werken dan de Sera.
 

Terug
Bovenaan