Wat is er nieuw

CO2 bemesting voor sluierstaart aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter marcoh
  • Startdatum Startdatum
M

marcoh

Guest
Ik heb al een paar jaar een aquarium draaien (2 jaar) en leer steeds wat bij.

Sinds een halfjaar gebruik ik Dennerle V30, S7 en E15 om mijn planten wat beter te laten groeien, zodat ik niet steeds nieuwe hoef te kopen, omdat ze stuk gaan of onder de algen zitten. M'n planten zijn het sindsdien een stuk beter gaan doen.

Ik begin nu echter last te krijgen van baardalg (pluizige lange draden op m'n planten) en een vis (sluierstaart) die niet erg actief meer is. Ik heb een CO2 tester gekocht van Dennerle en deze blijft al een paar dagen donker blauw. Dus blijkbaar heeft m'n aquarium CO2 te kort.

Waterwaarden:
Ph 7,5
Nh4/Nh3 0 mg
No3 10 mg
Po4 0,25 mg
No2 0 mg
Fe 0,1 mg

Ik heb een 240 liter aquarium, met 1 sluierstaart van 5 jaar oud (de andere is een jaar geleden dood gegaan). Ik ververs de helft van het water om de 2 weken.

De eerste vraag is: Klopt het dat het CO2 tekort de oorzaak is van de baardalg en de niet zo actieve vis?

Zo ja, wat raden jullie mij aan als oplossing? Ik heb al zitten kijken en heb onderstaande oplossingen gevonden die mij wel wat lijken (ik heb geen zin om zelf een BIO systeem in elkaar te knutselen, het moet gewoon simpel zijn).

- DENNERLE SPACE 300 Hervulbare fles
- DENNERLE SPACE 300 Weggooi fles

- JBL M602 Hervulbare fles
- JBL M603 Hervulbare fles (met PH Meter)
- JBL U402 Weggooi fles
- JBL U403 Weggooi fles (met PH Meter)

Ik vraag me alleen af, of zo'n PH meter echt nuttig is, of dat het alleen een verkoop verhaal is. Ze zijn namelijk nogal prijzig.

Wat betreft de fles, moet ik even kijken of ik bij ons in de buurt de fles kan laten bijvullen. Anders zou ik de weggooi fles nemen.

Alvast bedankt,
Marco

Hoi daar, welkom terug op het forum.
Jammer dat een van je visjes is overleden. Welke heb je nu nog over?
Ik vond die hele witte altijd erg mooi.

Helaas kan ik geen antwoord geven op je CO2 bemesting vraag, dit gebruik ik zelf niet.
Wat betreft planten heb ik voornamelijk Vallisneria, Javavaren, Belgisch groen en waterpest en deze planten doen het prima zonder extra CO2 bemesting.

Jammer dat je vis wat sloom is, zie je verder niets aan hem?
Anders tijdelijk even wat extra verversen daar knappen ze vaak ook wel van op.

Ik denk dat co2 in een aquarium met goudvisachtige niet echt een goed idee is.
De stroming moet vooral bovenin goed zijn ( dus veel beweging) omdat dit soort vissen wel van zuurstof houden, ook zie je vaak een zuurstof toevoer d.m.v. een pompje in het aquarium.
Door de beweging aan het oppervlak, jaag je de co2 er uit, net zoals een zuurstofpompje dat doet, dus toevoeging met een co2 installatie heeft totaal geen zin.
Mijn advies is om toch koudwaterplantjes te poten, vinden de vissen lekker, en geeft toch wat groen in de bak. Of kunstplanten hier en daar tussen de echte planten . Je hebt tegenwoordig best mooie kunstplanten.

Een flinke bos hoornblad zou moeten helpen tegen de algen. En de sluierstaart een maatje geven. Het zijn hele sociale dieren die wegkwijnen als ze alleen gehuisvest worden.

Patries:
de witte is nog over. De planten die ik er in heb staan zijn waterpest, cabomba (doet het alleen altijd slecht), Penningkruid, Cryptocoryne (zit vol met baardalg), Anubias (zit vol met baardalg).

Astrid:
Helaas te laat. Ik heb hem gisteren besteld. Kan het kwaad voor goudvissen? Ik begreep dat CO2 juist zorgt voor meer zuurstof in het water.

Jones:
Ik denk dat je wel gelijk hebt, hij mist z'n maatje denk ik. Alleen waar haal je een nieuw maatje. De winkels verkopen alleen kleine/jonge sluierstaartjes en ik weet niet of het handig om die er bij te plaatsen. Het is ook mijn bedoeling om later over te stappen op guppies ipv sluierstaarten, dus in dat opzicht is een jong sluierstaartje ook niet handig.

Marco

Co2 zorgt niet voor meer zuurstof in het water hoor.

Om goed de ph te kunnen meten is zo n pen wel de meest betrouwbare optie voor een gemiddelde aquariaan. Druppels en strips zijn onnauwkeuriger.
Je hebt al pennen te koop van dik 20 euro.
Ik gebruik zelf ook een ph pen om de ph te meten. 3x een druppeltest kopen en je hebt de pen er weer uit denk ik 😉.

marcoh zei:
Jones:
Ik denk dat je wel gelijk hebt, hij mist z'n maatje denk ik. Alleen waar haal je een nieuw maatje. De winkels verkopen alleen kleine/jonge sluierstaartjes en ik weet niet of het handig om die er bij te plaatsen. Het is ook mijn bedoeling om later over te stappen op guppies ipv sluierstaarten, dus in dat opzicht is een jong sluierstaartje ook niet handig.

Marco

Er zijn ook winkels die grotere exemplaren verkopen.
Die zijn vaak alleen wat duurder.

Ik zou gewoon even informeren bij de winkels bij jou in de buurt.

Kies niet zo maar een vis, maar let er wel op dat hij/zij er gezond uit ziet enz.

Jones, Zora,

ik heb afgelopen donderdag een nieuw maatje gekocht voor onze sluierstaart, nou daar knapt een vis van op zeg. Hij is een stuk actiever geworden.

Bedankt voor het advies.

Het CO2 apparaat hangt er inmiddels ook in, de plantjes heb ik vervangen. Nu maar afwachten of het wat helpt tegen de algen. Ik ga ook nog even m'n lampen vervangen, want die zitten er ook al een tijd in.

Marco

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan