Wat is er nieuw

CO2 boost na inschakelen magneetventiel & werkdruk loopt terug

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik eindelijk mijn nieuwe CO2 set in gebruik genomen, en loop nog tegen twee dingen aan:

Toen ik vanmorgen mijn magneetventiel inschakelde (heb er nog even geen tijdschakelaar tussen), spoot het CO2 er onder hoge druk voor 1 a 2 seconden doorheen, om daarna weer te stabiliseren.
Is dit normaal?
Ik snap dat er een beetje druk wordt opgebouwd, maar dit leek mij wel erg veel.
Hoe gaat dat bij jullie?

Tweede puntje: het viel mij gisteren al op dat de werkdruk een beetje terugloopt. Ingesteld op 34psi (volgens de handleiding de juiste waarde), 's avonds stond hij net onder de 30psi.
Vanmorgen stond hij nog iets lager en heb ik hem weer op 34 gezet.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Hebben jullie dat ook?

groeten,
Coos

Ja bij het aangaan zie ik dat hier ook hoor. Ik ben niet technisch dus de reden weet ik zo niet maar ik zie dat ook hier dus wel.

De werkdruk heb ik hier op bijna 1Bar staan en die is volgens mij stabiel maar de set staat in een kastje dus er echt op letten doe ik dan weer niet.
Een kennis van mij had een JBL atomizer gekocht die iets lekte en die zag ook de werkdruk veranderen door dat lekje. Maar of dat bij jou ook de reden is durf ik zo niet te zeggen.

Mm ok.
Een lek zat ik ook aan te denken, maar heb net alle slang en aansluitingen gecontroleerd met sop, maar niks kunnen vinden.

Ik ga nog proberen om het magneetventiel dichter bij het naaldventiel te plaatsen. Nu zit er een paar meter slang tussen omdat ik de fles wat verder weg heb staan (uit het zicht, hij past niet in mn aquariumkastje). Dus misschien dat hij daardoor extra druk opbouwt...

Tja hoe en waardoor die druk wat kan veranderen weet ik verder niet . Misschien dat een ander dat wel weet.

Coos zei:
Mm ok.
Een lek zat ik ook aan te denken, maar heb net alle slang en aansluitingen gecontroleerd met sop, maar niks kunnen vinden.

Ik ga nog proberen om het magneetventiel dichter bij het naaldventiel te plaatsen. Nu zit er een paar meter slang tussen omdat ik de fles wat verder weg heb staan (uit het zicht, hij past niet in mn aquariumkastje). Dus misschien dat hij daardoor extra druk opbouwt...

Het beste is om het magneet ventiel zo dicht mogelijk bij de fles te houden, met zo min mogelijk slang ertussen. Dit omdat bij gesloten ventiel de slang als een ballon gaat werken. Ventiel open, ballon loopt leeg.

Verder kun je ook beter het magneetventiel voor het naaldventiel plaatsen. Dan remt het naaldventiel ook de eventuele drukgolf.

jessicapilon zei:
Misschien dat een ander dat wel weet.

Met 1 van de 3 kranen :stom:

@Tom zei:
jessicapilon zei:
Misschien dat een ander dat wel weet.

Met 1 van de 3 kranen :stom:

Wat bedoel je?

biljoenblik zei:
Het beste is om het magneet ventiel zo dicht mogelijk bij de fles te houden, met zo min mogelijk slang ertussen. Dit omdat bij gesloten ventiel de slang als een ballon gaat werken. Ventiel open, ballon loopt leeg.

Klopt helemaal! Heb ik nu aangepast en heb geen drukgolf mee.
Sterker nog, het duurt even voor hij op de gewenste bps zit. Dit komt denk ik ook door het extra terugslagventiel wat ik er tussen heb gezet. Zo'n goedkope uit China
Hij geeft nu ook niet een consistente bps helaas, dus ik zal opzoek gaan naar een goede vervanging.
Iemand nog tips?
Die andere die ik heb was nogal prijzig (10 euro bij CO2Art), maar werkt wel mooi.

Coos zei:
Wat bedoel je?

Mij is dit ook niet duidelijk maar dat komt wellicht omdat ik geen handige Japie ben.

Het makkelijkste is om je magneetventiel direct op je drukregelaar aan te sluiten, en je fijnregelventiel direct op je magneetventiel. Dan ga je zeker geen last hebben van dat fenomeen.

Ik vermoed dat ik dan wel een speciale adapter nodig heb?

De werkdruk loopt nog wel iedere dag/nacht iets terug.
Lijkt mij toch niet normaal...

Coos zei:
Draai de fles eens dicht als het magneetventiel toe staat. Als tegen de volgende ochtend de druk lager staat zit je ergens met een lek.

Coos zei:
Hangt een beetje af van de soort aansluitingen die je hebt.
Heb het zelf zo gedaan:
124478_0_82_co2_manifold_01.jpg

Bedankt voor je reactie backplay: goed tip lijkt mij! Ga ik vanavond proberen.

Wat een opzet! Jij gebruikt 1 setje voor 2 tot 3 aquaria?
En waar heb je die regelventielen en adapters vandaan?

backplay zei:
Coos zei:
Draai de fles eens dicht als het magneetventiel toe staat. Als tegen de volgende ochtend de druk lager staat zit je ergens met een lek.

Coos zei:
Hangt een beetje af van de soort aansluitingen die je hebt.
Heb het zelf zo gedaan:
124478_0_82_co2_manifold_01.jpg

Volgens mij moet je wel wat technisch zijn om zoiets te maken 😉

Ik heb zelf de terugslagventielen van Dennerle. Deze hebben klem schroeven zodat de slang er niet af schiet. Ben daar wel tevreden mee.
Kun je bij iedere aqua zaak wel kopen.

Coos zei:
Jij gebruikt 1 setje voor 2 tot 3 aquaria?
En waar heb je die regelventielen en adapters vandaan?
Is idd voor meerdere aquaria.
De tussenstukken komen van CO2Art .
Regelventielen zijn, zeer slechte, standaard ventielen. Als je iets fijn wil afregelen moet je deze zeker niet nemen.
Heb nog wel veel betere met een "push-in" systeem, maar nog niet de moeite gedaan om die te installeren.

jessicapilon zei:
Volgens mij moet je wel wat technisch zijn om zoiets te maken 😉
Heb er zelf 2 linker, dus moeilijk is het echt niet! 😉

Dan zal ik wel 3 linker hebben denk ik 😀 😉

Als de (elektrische) regelaar de toevoer naar de bak afsluit, loopt bij mij de druk met 0,1 bar op. Van 0,9 naar 1.0. Zodra het ventiel weer opent zakt het weer naar 0,9 bar.

Wel loopt de druk, bij geopend ventiel op zodra er nog < dan 10% inhoud in de fles zit.
En dat kan zelfs vrij fors zijn, wel tot 2.0 bar, dat hoor je dan ook in de bak, de druppelteller gaat dan echt te keer, maar meestal duurt dat maar een paar dagen, dan is de fles leeg.

De bak loopt geen schade op, de regelaar schakelt immers de toevoer af, zodra de ingestelde PH stand bereikt is.

Greetzz BigSmoke

BigSmoke zei:
Als de (elektrische) regelaar de toevoer naar de bak afsluit, loopt bij mij de druk met 0,1 bar op. Van 0,9 naar 1.0. Zodra het ventiel weer opent zakt het weer naar 0,9 bar.

Wel loopt de druk, bij geopend ventiel op zodra er nog < dan 10% inhoud in de fles zit.
En dat kan zelfs vrij fors zijn, wel tot 2.0 bar, dat hoor je dan ook in de bak, de druppelteller gaat dan echt te keer, maar meestal duurt dat maar een paar dagen, dan is de fles leeg.

De bak loopt geen schade op, de regelaar schakelt immers de toevoer af, zodra de ingestelde PH stand bereikt is.

Greetzz BigSmoke

Wat je hier beschtijft wordt ook wel 'end of tank dump' genoemd. De reduceer moet dan bijgeregeld worden omdat de druk in de fles zakt.
Dit probleem kan ondervangen worden door een duurdere 'dual stage reduceer' te kopen. Hierbij compeseert de eerste 'stage' de drukval in de fles. De tweede 'stage' regelt de werkdruk.

Maar mijn fles gaat meestal 1 keer per jaar leeg en dat zie je aankomen, dus de laatste 2 weken regel ik met de hand bij. Dit omdat ik geen controller heb.
Misschien als mijn reduceer ooit vervangen moet worden, koop ik een dual stage.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan