Co2 brandblusser


M

MrWipkip

Guest
dag allemaal!

Ik zit namelijk met de volgende vraag..
Momenteel gebruik ik een co2 grow setje van nano-grow.
Dit doet zijn werk wel maar zou graag overschakelen op een ander systeem met diffuser enzo.

Ik had een tutorial gelezen over het ombouwen van een co2 brandblusser.
Dit alles zou mij goed lukken maar ik vroeg mij het volgende af:

Is het co2 uit een brandblusser bruikbaar voor de aquarium? Of moet deze leeg gemaakt worden en opgevult door een ander "soort"?

Voor zover ik weet is elk co2 gelijk maar er zou blijlbaar verschil zijn in de zuiverheid daarvan.

Hopelijk krijg ik wat antwoorden zodat ik kan beginnen aan mijn nieuw setje :)

Grtzzzz
 
ik gebruik zelf al drie maanden een afgekeurde co2 brandblusser

via marktplaats 6 keer 5 kg gekocht voor een prikje

geen probleenm mee gehad
 
Als er al verschil in co2 zit.Ik merk er niks van
 
Volgens mij is er ook geen verschil hoor.
Althans niet merkbaar.
Ik laat de fles ook vullen met co2 bij AJAX Shupp Varel, de vrienden van de brandblussers.
 
Er is geen verschil in. De CO2 waarmee aquariumcilinders gevuld worden komt uit dezelfde grote cilinders/tanks als die gebruikt worden voor brandblussers (heb ik van familie in de brandblusser-business).
 
Ik laat mn flessen vullen bij de brandblusfirma AJAX Shup Varel.
Ook deze hebben aangegeven dat er geen verschil in de co2 zit.
 
Wat ik overigens wel als waarschuwing meekreeg: een blusser kan op alleen leeftijd (20 jaar) zijn afgekeurd, dan is het geen enkel probleem om 'm nog jaaaaaaaaaaren voor je aquarium te gebruiken. Echter: veel monteurs kijken bij een te oude blusser niet verder dan leeftijd. Een afgekeurde blusser kan dus ook nog een technisch mankement hebben waar de monteur niets meer aan gedaan heeft omdat de blusser toch afgevoerd moest worden en verder kijken de moeite niet loont. Zij kijken hier vanuit zichzelf niet naar met het idee dat de blusser nog herbestemd kan worden voor een aquarium.

Ik heb me laten vertellen dat monteurs bij reguliere blussers vooral de rode verflaag inspecteren. Is die nog volledig gaaf, dan is het drukvat OK. Bij de kleinste beschadiging van de rode verflaag, waardoor het onderliggende metaal te zien is, wordt een blusser onherroepelijk afgekeurd wegens gevaarlijk en da's niet zonder reden. Check bij een blusser voor gebruik bij je aquarium dan ook altijd zelf nog even heel precies de verflaag of laat dat nog even doen voordat je 'm meeneemt. Voor de prijs hoef je het niet te laten om een beschadigde blusser te vervangen want afgekeurde blussers hebben niet veel meer dan oud-ijzerwaarde in de markt.
 
Ja klopt en de co2 fles moet iedere 10 jaar worden gekeurd.
 
Denk wel aan het volgende,

Zoals beschreven in voorgaande reacties, worden er veel blussers voor een spotprijs aangeboden. Het zijn vaak blussers die
ouder zijn dan 20 jaar en automatisch afgekeurd zijn waardoor ze nog een restwaarde hebben van oud metaal.
Het lijkt me echter niet verstandig om zo makkelijk aan het volgende feit voorbij te gaan,
Deze blussers worden vervolgens voorzien van een vulling co2 met een druk van ongeveer 50 bar!!!
Ik zou er niet zo gerust op zijn om zo'n afgedankte blusser in huis te hebben, en vindt dat hierbij toch wel
makkelijk aan het feit van veiligheid voorbij wordt gegaan.
Zou niet willen meemaken dat er een metalen cylinder openklapt waar een druk van 50 bar opstaat!!

Grtz. Daan
 
Hoeveel bar zit er dan normaal op een CO2 fles die voor aquariumdoeleinden wordt gebruikt?
 
Het gaat erom of deze zijn 10 jarige keuring heeft gehad .
Normaal is keurdruk 2 x de werkdruk
 
Mascha&Ivo zei:
Hoeveel bar zit er dan normaal op een CO2 fles die voor aquariumdoeleinden wordt gebruikt?

Afhankelijk van omgevingstemperatuur, zo'n 50 Bar.

Grtz. Daan
 
Tempest67 zei:
Het gaat erom of deze zijn 10 jarige keuring heeft gehad .
Normaal is keurdruk 2 x de werkdruk

En 10 jaar later wordt deze als oud metaal afgevoerd en zijn we 20 jaar verder. (vanaf productie)
Vervolgens wordt er hier geschreven, kijk even of de lak nog intact is, alsof dat een indicatie is betreffende de kwaliteit van de metalen cilinder waar we vervolgens een giga druk op los gaan laten.

Grtz. Daan
 
Bizar eigenlijk,gewoon een allesverwoestende bom in je huiskamer!
Raket is misschien een betere benaming.
 
Seabait zei:
Bizar eigenlijk,gewoon een allesverwoestende bom in je huiskamer!

Ja klopt, ik wil hier het enthousiasme niet temperen, maar mensen toch een 'beetje' bewust maken van veiligheid en dergelijke.

Grtz. Daan
 
Gebruik zelf geen CO2 dus ook nog nooit over nagedacht maar is een heel goed punt idd.
Laatst was er bv ook al een topic over de Eheim classic filters die sommige mensen gewoon in hun vijver hebben/hadden gehad en als advies meegaven dat dit dus gewoon prima kon aan andere leden.
 
Ja dat klopt John, had daar ook e.e.a. in gepost.
Het vervelende hiervan, al dan niet onderbouwd, men gelooft erg makkelijk wat er op het internet geschreven wordt.
Verkeerde zuinigheid kan erg slecht uitvallen, in dit geval denk ik niet dan men zich bewust is van wat 50bar eigenlijk betekend.

Grtz. Daan
 
Maar het gaat dus niet per se om de 50 bar want die zit in elke CO2 fles schrijf je net, maar om de combinatie met een oude, niet meer gekeurde fles. Toch?
 
Mascha&Ivo zei:
Maar het gaat dus niet per se om de 50 bar want die zit in elke CO2 fles schrijf je net, maar om de combinatie met een oude, niet meer gekeurde fles. Toch?

Dat is juist, combinatie van druk en kwaliteit fles.Een 'gemiddelde'druk is vaak 50bar afhankelijk van omgevingstemperatuur.
Op mijn 0,5 ltr. cilinder staat bij een omgevingstemperatuur van 20 graden een druk van 50 bar, zomers als de temperatuur in de kamer oploopt zie ik de druk wel eens stijgen tot zo'n 60 bar.

Kleine onderbouwing,

E�n bar betekent dat er 10 newton (bij benadering (!) 1 kgf) drukt op ��n vierkante centimeter. Dus 1 bar = 10 N/cm� = 100.000 N/m�. Dit is ongeveer 1 kgf/cm�



Grtz. Daan
 
Oftewel een Kilopak suiker optillen met alleen het bovenste kootje van je wijsvinger ;)
 
euuuhhh, oftewel op elke vierkante cm van zo'n overjarig metalen blussertje zet je gemiddeld 50 kg druk per vierkante cm!!!

Is wel belangrijk dat de rooie lak nog intakt is, pfffffffffff :)

Grtz. Daan
 
Het kilopak suiker op het vingerkootje was om 'tastbaar' te maken wat 1 bar is! ;)
 
Dat vermoeden had ik al, maar het even expliciet als aanvulling meegeven leek me wijs.

~ Ivo
 
@Daan geen idee hoe jij aan 20 jaar komt.

Keuringsdatum +10 Jaar is wettelijk bepaald voor drukvaten en kan dan ook veilig aangehouden worden.
Bij twijfel over de geschiktheid is er maar een advies mogelijk laten staan of herkeuren met 2 x de werkdruk.
Na herkeuring zal er een nieuwe datum in het vat geslagen worden.
Op elk drukvat , dus ook een brandblusser hoort deze datum te staan, staat die er niet op gewoon laten staan.

Praktisch gezien zullen de meeste brandblussers dus na 10 jaar inderdaad verkocht worden.
In mijn ogen weegt de prijs van een gekeurde gasfles niet op tegen het risico van een"gasfles over datum"
Andere optie is om fles te huren via een erkend vulstation.
 
Mijn eigen inschatting op basis van bovenstaande is dat een zuiver op leeftijd (NEN 2559) afgekeurde maar professioneel hervulde CO2-blusser geen enkel bezwaar hoeft te zijn bij een aquarium. Wie daar anders over denkt, heeft daar het volste recht toe en het is inderdaad niet conform de geldende norm voor blusmiddelen. Wil je wel binnen de norm blijven, dan is een *NIEUWE* CO2-blusser nog altijd heel veel goedkoper dan een vergelijkbare cilinder bij de aquariumhandel.
 
Seabait zei:
Gebruik zelf geen CO2 dus ook nog nooit over nagedacht maar is een heel goed punt idd.
Laatst was er bv ook al een topic over de Eheim classic filters die sommige mensen gewoon in hun vijver hebben/hadden gehad en als advies meegaven dat dit dus gewoon prima kon aan andere leden.

Kan ook gewoon prima, maar klampen je vast aan een vaag antwoord van Eheim.

Aan TS: CO2 brandblussers zijn idd prima bruikbaar.
 
Wharfedale zei:
Seabait zei:
Gebruik zelf geen CO2 dus ook nog nooit over nagedacht maar is een heel goed punt idd.
Laatst was er bv ook al een topic over de Eheim classic filters die sommige mensen gewoon in hun vijver hebben/hadden gehad en als advies meegaven dat dit dus gewoon prima kon aan andere leden.

Kan ook gewoon prima, maar klampen je vast aan een vaag antwoord van Eheim.

Aan TS: CO2 brandblussers zijn idd prima bruikbaar.

Co2 brandblussers en "gewone" co2 vulbare flessen zijn inderdaad prima bruikbaar mits goedgekeurd (veiligheid).
 
Wharfedale zei:
Seabait zei:
Gebruik zelf geen CO2 dus ook nog nooit over nagedacht maar is een heel goed punt idd.
Laatst was er bv ook al een topic over de Eheim classic filters die sommige mensen gewoon in hun vijver hebben/hadden gehad en als advies meegaven dat dit dus gewoon prima kon aan andere leden.

Kan ook gewoon prima, maar klampen je vast aan een vaag antwoord van Eheim.

Heeft voor mij persoonlijk niks met het antwoord van Eheim te maken,ik gebruik apparaten gewoon enkel waar ze voor bedoeld zijn.
En wat een ander doet moet hij of zij zelf weten,zelfde als met een afgekeurde co2 fles in je woonkamer gebruiken.
Ik heb bv een kennis die al jarenlang met alcohol achter het stuur kruipt en alle ophef hierover flauwekul vindt want kan ook gewoon prima ;)
Zulke dingen blijven hoe je het draait of keert gewoon onverantwoordelijk in mijn ogen en gelukkig voor een hoop andere mensen ook.
 
Misschien een domme vraag maar zodra de CO2 blusser word aangesloten op de aquarium dan wordt de druk toch langzaam minder?
Als dat klopt dan loopt het risico ook af :)

Bij mij op mn werk zijn eind dit jaar alle brandblussers 10 jaar oud (elk jaar keuring door chubb gehad) en we gaan voor vervanging ipv revisie waarschijnlijk.

Moet zeggen dat ik 1 van die blussers net zo goed vertrouw als een gekochte CO2 fles. Wel noodzakelijk dat je deze thuis ook zal gaan "keuren".
 
De druk in de fles neemt pas af als deze bijna leeg is,
Zolang er nog vloeibare co2 in de fles zit zal de fles druk rond de 60 bar blijven.
En veel vul stations vullen alleen flessen die gekeurd zijn,
Dus daar dien je ook nog rekening mee te houden.
 
De eerste 50 Bar op de manometer gaan erg traag en de laatste 10 a 15 gaan erg rap erdoorheen.
 
Ik gebruik al zo'n 18 jaar co2 op mijn aquaria.
Maar een fles van 60 bar heb ik nog nooit gezien.

Meestal 50 bar of net erover.
 
Ik gebruik 3 flessen en die laat ik bij AJAX vullen en 90% van de tijd staan die netjes op 60Bar.
Op 50 afgevuld krijg ik ze eigenlijk nooit en ze zeggen ook tot 60 Bar te vullen.
Ligt misschien aan het vulpunt.
 

Terug
Bovenaan