co2 controlers


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal,
Ik heb advies nodig over wat een goede co2 controler is,
Ik heb de JBL proflora zien staan maar weet niet of er betere alternarieven zijn.
Mij gaat het niet om goedkoop ( ok ik was niet van plan meteen naar de 350/400 euro te gaan) Ik wil iets hebben wat echt goed is en waar ik niet elke week een test moet uitvoeren om te kijken of een sensor nog wel de goede waarde aangeeft.
Natuurlijk je kan een heleboel bij Ali express halen maar als er een probleem is dan zit je dus.... ;-)

Hoor graag jullie advies en ervaring.
Vriendeliojke groeten
Marc
 
Ik heb een goede ervaring, ongeveer anderhalf jaar nu, met deze set.


Wij gebruiken de set met een 3kg fles en een inline diffuser van co2art.

Deze set loopt, in tegenstelling tot onze vorige, erg goed en stabiel. We gebruiken maar weinig co2, zo'n 40 bellen per minuut x 8 uur licht, en doen nu al anderhalf jaar met dezelfde fles.

De set is ook verkrijgbaar met een ph-meter geloof ik.
 
Ik heb die van Dennerle en die bevalt al tijden erg goed maar goed ook die is niet goedkoop. Ik heb de goedkope van Hobby gehad maar die heb ik snel retour gestuurd.
 
Hallo allemaal,
Ik heb advies nodig over wat een goede co2 controler is,
Ik heb de JBL proflora zien staan maar weet niet of er betere alternarieven zijn.
Mij gaat het niet om goedkoop ( ok ik was niet van plan meteen naar de 350/400 euro te gaan) Ik wil iets hebben wat echt goed is en waar ik niet elke week een test moet uitvoeren om te kijken of een sensor nog wel de goede waarde aangeeft.
Natuurlijk je kan een heleboel bij Ali express halen maar als er een probleem is dan zit je dus.... ;-)

Hoor graag jullie advies en ervaring.
Vriendeliojke groeten
Marc
Laat ik nu al mijn artikelen en dus ook de sensors via Aliexpress hebben gekocht. En dat bleek prima spul! Zoals ook overigens veel zogenaamde merkartikelen in China geproduceerd worden. Bij problemen kan je trouwens ook wel degelijk je klacht bij Tante Ali deponeren. Die veelal ook op een positieve manier afgewerkt worden.
Deze controller is bij mij al jaren meegegaan en met name over dit type electrode kan ik alleen maar met tevredenheid spreken. Naar mijn mening is het ook belangrijk om te kiezen voor systemen waar alle delen afzonderlijk werken. Een controller met een ingebouwd magneetventiel o.i.d. zou ik nooit nemen. De kans dat een deel stuk gaat waardoor het geheel vervangen moet worden is aanwezig.
 

Bijlagen

  • CO@ controller.jpg
    CO@ controller.jpg
    98.9 KB · Weergaven: 92
Ik heb een goede ervaring, ongeveer anderhalf jaar nu, met deze set.


Wij gebruiken de set met een 3kg fles en een inline diffuser van co2art.

Deze set loopt, in tegenstelling tot onze vorige, erg goed en stabiel. We gebruiken maar weinig co2, zo'n 40 bellen per minuut x 8 uur licht, en doen nu al anderhalf jaar met dezelfde fles.

De set is ook verkrijgbaar met een ph-meter geloof ik.
Maar... de vraag van Ts gaat toch over een controller?
 
Ik heb die van Dennerle en die bevalt al tijden erg goed maar goed ook die is niet goedkoop. Ik heb de goedkope van Hobby gehad maar die heb ik snel retour gestuurd.
He John,
Krijg je hier meteen alles bij? dis de probe en test materiaal, want ik had bij de JBL gezien dat het waarschijnlijk aleen de controler is en dat je daarnaast nog de probe en testkit moet kopen
Vriendelijke groeten
marc
Laat ik nu al mijn artikelen en dus ook de sensors via Aliexpress hebben gekocht. En dat bleek prima spul! Zoals ook overigens veel zogenaamde merkartikelen in China geproduceerd worden. Bij problemen kan je trouwens ook wel degelijk je klacht bij Tante Ali deponeren. Die veelal ook op een positieve manier afgewerkt worden.
Deze controller is bij mij al jaren meegegaan en met name over dit type electrode kan ik alleen maar met tevredenheid spreken. Naar mijn mening is het ook belangrijk om te kiezen voor systemen waar alle delen afzonderlijk werken. Een controller met een ingebouwd magneetventiel o.i.d. zou ik nooit nemen. De kans dat een deel stuk gaat waardoor het geheel vervangen moet worden is aanwezig.

He Ben, dank je wel voor je berichtje.
Ik heb nu een aaltal keer achter elkaar spullen bij AliExpress besteld die na 2 maanden al weer stuk waren, waaronder een bets mooie autmatische voeder apperaat wat niet meer op de batterien wou werken ( ja ja ik heb de baterijen vervanden.... ;-) )
Ik ga zeker even kijken naat het apparaat.
Thanks
 
Ik heb die van Dennerle en die bevalt al tijden erg goed maar goed ook die is niet goedkoop. Ik heb de goedkope van Hobby gehad maar die heb ik snel retour gestuurd.
Deze heb ik ook. Geeft elke maand aan dat tie geijkt moet worden. Dat is fijn, anders zou ik het snel vergeten namelijk.

Krijg je hier meteen alles bij?

Ja hier zit alles bij. Ook ijkvloeistof :)
Maar zo'n probe moet elk jaar of om het jaar vervangen worden (zeggen ze).
 
Ik zie ook controlers staan die naast de ph ook ORP meten, voor zover ik begrijp is dat in het nederlands de geleiding (de meet eenhied is in Volt)
Is het handig om dit ook meteen te meten, op het plaatje staat er een 2de fles bij maar ik denk dat dit een beetje zinloos is om en CO2 je water in te pompen en zuurstof of is dat wat kort door de bocht

het is de ph-803W
 
Krijg je hier meteen alles bij? dis de probe en test materiaal, want ik had bij de JBL gezien dat het waarschijnlijk aleen de controler is en dat je daarnaast nog de probe en testkit moet kopen
Ja het zit keurig verpakt met ijkvloeistof erbij en een houder waar je de probe met het ijken in kan zetten. Set is natuurlijk compleet met probe en controller. Ook zit er een ijkalarm op zodat je weet wanneer je moet ijken.
 
Ik heb al heel wat jaren de JBL proflora in gebruik. Sensor en ijkvloeistof koop ik bij Agrotools. Naar verhouding goedkoper tov wat je in de LFS koopt
 
Laat ik nu al mijn artikelen en dus ook de sensors via Aliexpress hebben gekocht. En dat bleek prima spul! Zoals ook overigens veel zogenaamde merkartikelen in China geproduceerd worden. Bij problemen kan je trouwens ook wel degelijk je klacht bij Tante Ali deponeren. Die veelal ook op een positieve manier afgewerkt worden.
Deze controller is bij mij al jaren meegegaan en met name over dit type electrode kan ik alleen maar met tevredenheid spreken. Naar mijn mening is het ook belangrijk om te kiezen voor systemen waar alle delen afzonderlijk werken. Een controller met een ingebouwd magneetventiel o.i.d. zou ik nooit nemen. De kans dat een deel stuk gaat waardoor het geheel vervangen moet worden is aanwezig.
Welke sensor koop jij bij Ali ben? Ben ook nog op zoek naar een betaalbaar alternatief😊
 
Ik heb een jaar geleden bij Ali de Ph301 grkocht. Dit apparaat kost niet veel en werkt uitstekend!
 
Hoe kan je hier bij zien als je al invoer rechten etc erbij heb betaald?
Of komt dat er allemaal nog bij?

Mvg ronald
Tijdens het bestelproces staat er "Price includes VAT". De BTW is dus al afgerekend.
Aangezien het totaalbedrag < 150 EUR heb je niet te maken met invoerrechten (en dus ook geen inklaringskosten).
 
Ik zie ook controlers staan die naast de ph ook ORP meten, voor zover ik begrijp is dat in het nederlands de geleiding (de meet eenhied is in Volt)
Is het handig om dit ook meteen te meten, op het plaatje staat er een 2de fles bij maar ik denk dat dit een beetje zinloos is om en CO2 je water in te pompen en zuurstof of is dat wat kort door de bocht

het is de ph-803W
ORP is niet heel boeiend vind ik.
Het is pas interessant als je met ozon gaat werken omdat je dan ook kan sturen
 
Ik gebruik de Ph controller ph301 van Alie.
Nog geen seconde spijt van gehad!
 
En welke controller gebruik je hierbij, ben nu meteen goedkoop setje aan het stoeien maar die schommelt nogal. Er zit tussen de metingen soms meer als een 0,5 ph waarde verschil in! En daar kan ik niet op gaan regelen.

Zo een als in deze link
Deze onderstaande complete set van tante Ali heb ik altijd gebruikt. Prima ding. Je moet je hoofd trouwens niet breken over exacte waarde. Hoewel ook deze controller met hondersten meet, lees maar eens de beschrijving, zal dit in werkelijkheid anders zijn. Wanneer je twee controllers of pH meetapparatuur naast elkaar zou hangen schrik je van de verschillen. Je moet gewoon de waarden van je eigen controller als juist beschouwen en van daaruit werken.

 
Wanneer je twee controllers of pH meetapparatuur naast elkaar zou hangen schrik je van de verschillen.
Ook na een goede kalibratie dan? Ik weet niet hoeveel de afwijking zal zijn maar ja 0,3 ph meer of minder scheelt al de helft in co2 als ik het goed zeg.
 
Deze onderstaande complete set van tante Ali heb ik altijd gebruikt. Prima ding. Je moet je hoofd trouwens niet breken over exacte waarde. Hoewel ook deze controller met hondersten meet, lees maar eens de beschrijving, zal dit in werkelijkheid anders zijn. Wanneer je twee controllers of pH meetapparatuur naast elkaar zou hangen schrik je van de verschillen. Je moet gewoon de waarden van je eigen controller als juist beschouwen en van daaruit werken.

Wanneer je het gebruikt om je CO2 te sturen is dat zeker mogelijk ja.
Wanneer je werkt met gevoelige vissen, zou ik dat zeker niet doen ;)
 
ik heb dezelfde maar dan van oceanstore is 20 euro duurder maar binnen 1 dag geleverd en geen gedoe ingeval van garantie
 
Ook na een goede kalibratie dan? Ik weet niet hoeveel de afwijking zal zijn maar ja 0,3 ph meer of minder scheelt al de helft in co2 als ik het goed zeg.
Wanneer je het gebruikt om je CO2 te sturen is dat zeker mogelijk ja.
Wanneer je werkt met gevoelige vissen, zou ik dat zeker niet doen ;)
Dit heeft niet zoveel met het hebben van gevoelige vissen zoals ik het zie. Uiteraard moet elke electrode regelmatig en nauwkeurig geijkt worden. Wanneer je dit op eigen apparatuur op een juiste manier afhandeld zal deze controller die ik aangaf prima werken. Waar ik op reageerde was het feit dat @arnoldg vertelde te werken met een goedkoop setje waarop verschillen af te lezen waren. Hetzelfde zal zich voordoen wanneer je met verschillende apparatuur metingen uitvoert. Wij hebben geen materiaal welke op lab schaal werkt dus zullen er de nodige verschillen te zien zijn. En die kunnen zelfs aanzienlijk zijn. Daarom schreef ik beschouw je eigen meting van je controller als juist en ga daar vanuit.
 
Wellicht niet het juiste topic en als dat zo is, dan hoor ik dat graag.

Ik heb de handleiding van de PH-201 gelezen (heb er geen, maar vindt dit wel interessant), maar dat zegt niets over hoe je je co2 moet afstellen.
2 vragen:

1. Stel ik heb deze nu 120bpm ingesteld, laat je hem daar dan op staan of verhoog je dit naar bijv. 180bpm dat het co2 gehalte zo snel mogelijk weer op peil is?
2. Gaat het co2 verbruik omhoog of omlaag. Omhoog kan ik me iets bij voorstellen omdat het een 24/7 ding wordt, maar omlaag ook omdat je veel stbieler doseert i.p.v. in 8 uur een stoot.
 
ik heb mijn bellen met 15 vehoogt om iets sneller op peil te zijn en heb een tijdklok tussen stekkerdoos voor magneetventiel om in de nacht de co2 toevoer te stoppen.deze schakelt weer in 2 uur voor licht aan en schakelt uit 1 uur voor licht uit werkt prima zo. ik heb zo een verschil van 0,2 tussen dag en nacht. en overdag blijft de ph mooi stabiel
 
@ropje merk je dan dat je meer of minder co2 verbruikt?

Als het verschil tussen dag en nacht slechts 0,2 is, weet je dan ook wat het was zonder de controller?
 
@ropje merk je dan dat je meer of minder co2 verbruikt?

Als het verschil tussen dag en nacht slechts 0,2 is, weet je dan ook wat het was zonder de controller?
ik deed met een 2kilo fles 5 maanden ik gebruik de controller nu 3 maanden en doe toch al 3 weken langer met de fles. het verschil zonder controller was ong 0.5-0.6
 
Wellicht niet het juiste topic en als dat zo is, dan hoor ik dat graag.

Ik heb de handleiding van de PH-201 gelezen (heb er geen, maar vindt dit wel interessant), maar dat zegt niets over hoe je je co2 moet afstellen.
2 vragen:

1. Stel ik heb deze nu 120bpm ingesteld, laat je hem daar dan op staan of verhoog je dit naar bijv. 180bpm dat het co2 gehalte zo snel mogelijk weer op peil is?
2. Gaat het co2 verbruik omhoog of omlaag. Omhoog kan ik me iets bij voorstellen omdat het een 24/7 ding wordt, maar omlaag ook omdat je veel stbieler doseert i.p.v. in 8 uur een stoot.
Bij een ph controller stel je een gewenste ph waarde in. De controller blijft co2 toevoegen totdat de gewenste waarde is behaald. Je gerbruik wordt lager , er wordt immers niet onnodig co2 toegevoegd.
 

Terug
Bovenaan