Co2 diffuser via fluval fx4


Roontje

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
67
Leeftijd
58
Locatie
Rotterdam
Goedenmiddag medeleden

Ik heb een fluval fx4 aangeschaft. Nu wil ik daar net als bij mijn oude filter een jbl inline diffusor opzetten maar de beschikbare diffusors zijn qua slangmaat te klein. Jbl heeft de 12/16 de 16/19 geloof ik En de 19/25. De slang van de fluval is 25 mm binnenlaat. Kan iemand mij vertellen hoe je de diffusor het beste kan plaatsen zonder al te veel instroomkracht te verliezen door allerlei verloopopties. Heeft iemand hier ervaring mee.

Bedankt alvast voor het meedenken

Roontje
 
Het beste ik denk ik via een bypass, maar mogelijk is het slimmer om nu voor een reactor te gaan....

|
| \
| |
| | hier zet je dan de reactor in. Moet je wel 1 of 2 kranen er bij zetten, zodat je het debiet kan regelen.
| |
| /
|

Reactor kan je zelf bouwen en kan je probleemloos 25 mm aansluiting realiseren. Denk dat het ook nog eens de meest gunstige manier van CO2 oplossen is, dus mogelijk scheelt dat dan ook nog niets
 
Bedankt sschot voor je reactie. Ik heb daar ook al naar gekeken, naar zo een reactor om die zelf te bouwen. Er staan zat diy op youtube.

De verkoper had het al over een bypass maken maar ben bang dat er toch erg veel instroomverlies gaat optreden zeker als je met allerlei kraantjes de doorstroom door de bypass moet gaan regelen.

Nadeel van de reactor is dat er ook best wat instroomkracht verloren gaat. Voordeel ervan is dat de co2 inderdaad beter oplost in een reactor voordat het in de bak beland (minder verlies van co2 ) Das altijd prettig
 
Ik heb mijn diffuser onder de intake geplaatst, dus de bellen worden direct het filter in gezogen. Is ook een manier.
 
Wellicht je oude filter voor je diffusor gebruiken. Bij mijn fx6 kan ik hem koppelen aan mijn oude filter mbv tapkraan onderop en gebruik de oude filter als gravelvac. In jouw geval zou de CO2 dor de fx6 lopen weet niet of dit wenselijk is ivm gasophoping onder de deksel. Ik overweeg er een Hydra inline flter tussen te koppelen.
Je kan ook je oude filter als mechanisch filter gebruiken en scheelt ook onderhoud aan je fx4. Dan kan de diffusor ook direkt de bak ik, en je kan het mechansich vuil makkelijk afvoeren.

Succes!
 

Terug
Bovenaan