Co2 drukregelaar lek??


Obbezz

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2005
Berichten
401
Locatie
Zevenaar
Beste forum leden, na een 2e fles binnen record tempo erdoor heen gebrast te hebben begin ik me toch zorgen te maken dat mn drukregelaar lek is.


Vorige week een 500gr fles aangesloten (mijn reserve fles) en nu al leeg! Ca. 2 bubbels per seconden op een 200 ltr bak.


Iemand enig idee hoe je kan checken waar de lekkage vandaan komt?
 
Met een beetje zeepsop insmeren en kijken waar de belletjes vandaan komen.
Ook gekeken of de ring tussen de fles en de regelaar erop zit en heel is ?, en eventueel de fles nog wat harder aandraaien met een waterpomptang.
 
Zit de rubberring nog wel in het aansluitgedeelte? Ik bedoel dan daar waar je de fles op de drukmeters aansluit. Ik heb ook een keer gehad dat de rubberring met wisselen eruit was gevallen en de fles was ook toen snel leeg.
 
Ja de ring zit er nog wel op en lijkt onbeschadigd! Een redelijk harde ring is iig zichtbaar.. vanavond anders maar met een bakje zeepsop klooien. ben blij dat ik een leverancier gevonden heb die mn flessen snel kan vullen.. te lang zonder co2 is geen pretje!
 
het betreft deze drukregelaar..
Naamloos.jpg
 
Mogelijk is de ring dus zo hard geworden dat deze niet meer afsluit.
 
Ja, en bij de 500 grams wegwerp wel eerst het rubberen dopje eraf halen, voordat je de reduceer erop schroeft.
 
Ik heb volgens mij ook een set waarbij de ring "vast" zit er er niet uit kan vallen en die is ook vrij hard. Zover ik weet ligt dat aan welke drukregelaar je hebt.

Btw, ik heb nog een JBL hier liggen en die zwarte ring valt in een inkeping zeg maar zodat die er niet af kan vallen maar ook die ring is vrij hard en stug.
Ik denk dat je met wat sop moet nagaan waar hij lekt of vragen of ze dat willen doen waar je hem laat vullen.
 
Ik heb volgens mij ook een set waarbij de ring "vast" zit er er niet uit kan vallen en die is ook vrij hard. Zover ik weet ligt dat aan welke drukregelaar je hebt.

Dat zijn meestal witte teflon ringen.
Gaan erg lang mee.
Maar eens zal die ook een vervangen moeten worden.
 
Zou goed kunnen Marcel, die op de JBL is zwart maar ja dat maakt niet uit natuurlijk. Maar hoe weet je wanneer je die moet vervangen want ik heb de setjes al jaren en gebruikt gekocht en nog nooit iets vervangen.
 
Zou goed kunnen Marcel, die op de JBL is zwart maar ja dat maakt niet uit natuurlijk. Maar hoe weet je wanneer je die moet vervangen want ik heb de setjes al jaren en gebruikt gekocht en nog nooit iets vervangen.
John , als je schade ziet aan de randjes ( lichte inkepingen ) , dan vervang je dit best . Eigenlijk voor de prijs dat deze kosten best steeds vervangen bij het monteren van een andere fles .
 
Ik ben ff de productie ingelopen en daar hebben ze voor de grote co2 flessen (voor lassen) ook afdichtingsringen.. zal toch niet zo heel veel verschil in zitten?? zie foto! Het is een harde afdichting (nylon?)
20170720_091736.jpg
 
De maten zijn gestandaardiseerd dus als je even kijkt of er bij ook zo'n ring opzit zou ik het proberen.
 
Zou goed kunnen Marcel, die op de JBL is zwart maar ja dat maakt niet uit natuurlijk. Maar hoe weet je wanneer je die moet vervangen want ik heb de setjes al jaren en gebruikt gekocht en nog nooit iets vervangen.

Als ze gaan lekken John. Sorry. Is niet echt een vast aantal jaar aan te geven.
 
De maten zijn gestandaardiseerd dus als je even kijkt of er bij ook zo'n ring opzit zou ik het proberen.
Thanks.. niet geschoten is altijd mis! Keb inmiddels wat zitten googlen inzake de sera drukregelaar! Schijnt niet 1 v.d. beste te zijn, je zou deze vaak moeten bij stellen. Ik merk ook dat de hoeveelheid bubbels vaak aangepast moet worden. Heb op Marktplaats een Dennerle Evolution Quantum gezien hier in de buurt.. (nieuw voor 85 euro.. ) miss voor een leuke prijs ga ik deze ophalen!
 
John , als je schade ziet aan de randjes ( lichte inkepingen ) , dan vervang je dit best . Eigenlijk voor de prijs dat deze kosten best steeds vervangen bij het monteren van een andere fles .

Ik weet dan niet waar jij die vandaan haalt. Maar zit nu ff te zoeken. Maar zijn lastig online te bestellen. Tegen leuk tarief.
 
oja... vergeten! Ik gebruik een luchtslang voor co2 toe te voegen! maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn??
 
Ik weet dan niet waar jij die vandaan haalt. Maar zit nu ff te zoeken. Maar zijn lastig online te bestellen. Tegen leuk tarief.
Bij mij in de buurt woont een groothandel .
Ik zou eens moeten zien welke prijs wij hiervoor betalen .
 
maar dat zal het probleem denk niet kunnen zijn! je stelt het aantal bubbels in via de fijnafstelling meer dan dat zal toch niet door de slang kunnen gaan? het verlies zal dan redelijk beperkt zijn!
 
oja... vergeten! Ik gebruik een luchtslang voor co2 toe te voegen! maar dat zal toch niet zo'n probleem zijn??
Jazeker is dat een probleem, zeker op de wat langere termijn.
Exact hetzelfde als je een terugslagventiel gaat gebruiken wat voor bv een luchtpompje word gebruikt. Dat gaat ook problemen geven als je daar CO2 onder druk doorheen perst
 
Jazeker is dat een probleem, zeker op de wat langere termijn.
Exact hetzelfde als je een terugslagventiel gaat gebruiken wat voor bv een luchtpompje word gebruikt. Dat gaat ook problemen geven als je daar CO2 onder druk doorheen perst
Maar zo erg dat een fles in 1 week tijd leeg kan zijn? Hoe weet je of je terugslag klep geschikt is voor co2 (ik gebruik gewoon degene die ik bij de set 2e hands erbij heb gekregen).
 
Jazeker is dat een probleem, zeker op de wat langere termijn.
Exact hetzelfde als je een terugslagventiel gaat gebruiken wat voor bv een luchtpompje word gebruikt. Dat gaat ook problemen geven als je daar CO2 onder druk doorheen perst


Oeps, ik gebruik al 6 jaar luchtslang darvoor:stars:
 
Jazeker is dat een probleem, zeker op de wat langere termijn.
Oeps, ik gebruik al 6 jaar luchtslang darvoor:stars:

John , Zoals Cornelius zegt op langere termijn . Het is niet precies te bepalen op welke termijn , maar je kan hiermee binnen 14 dagen problemen krijgen , maar het kan evengoed nog 2 jaar meegaan . Bij een gasfles raden ze ook aan om ieder jaar de leiding (slang) te vervangen .
 
John , Zoals Cornelius zegt op langere termijn . Het is niet precies te bepalen op welke termijn , maar je kan hiermee binnen 14 dagen problemen krijgen , maar het kan evengoed nog 2 jaar meegaan . Bij een gasfles raden ze ook aan om ieder jaar de leiding (slang) te vervangen .


Nou ik durf haast niet hardop te zeggen dat de slangen er al opzitten zolang ik de flessen gebruik en dat is al iets van zo n 4-5 jaar. Misschien dan toch maar eens vervangen.
 
Dat gaat ook problemen geven als je daar CO2 onder druk doorheen perst


Laat ik nu ook de gewone voor lucht gebruiken maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Welke problemen kan dit dan geven?
 
Laat ik nu ook de gewone voor lucht gebruiken maar ik heb er nog geen problemen mee gehad. Welke problemen kan dit dan geven?

John,

Meestal worden de slangen (net als bij jou) op lage druk gebruikt.
Dus na het magneet ventiel. En met CO2 ladder.
Dan merk je niet zoveel, of zelfs niets.

Echter er zijn sets. Waar het magneetventiel in de slang zit.
Of er wordt gewerkt met een diffuser welke een hogere druk nodig heeft.
Dan kun je veel sneller problemen krijgen.

Ook zou het zo zijn, dat CO2 snel diffundeerd door luchtslang. En na 1 nacht zit er dus geen CO2 in de slang meer.
Dus dan moet eerst de slang weer verzadigd worden met CO2. Bij lage bpm kan dit best wel een half uur duren.
Dus dan voeg je het eerste half uur geen CO2 toe, maar lucht.

Let op. Dit is geen eigen ervaring. Maar dit staat her en der op internet.
 
Ik heb volgens mij ook een set waarbij de ring "vast" zit er er niet uit kan vallen en die is ook vrij hard. Zover ik weet ligt dat aan welke drukregelaar je hebt.

Btw, ik heb nog een JBL hier liggen en die zwarte ring valt in een inkeping zeg maar zodat die er niet af kan vallen maar ook die ring is vrij hard en stug.
Ik denk dat je met wat sop moet nagaan waar hij lekt of vragen of ze dat willen doen waar je hem laat vullen.

Nou bij de LFS hebben ze ook alleen zwarte. Dus na 12 jaar wil ik het ringetje maar eens vervangen.
De fles is een dezer dagen leeg. Dus heb de zwarte maar gekocht.
Kan er gelijk bij fleswissel een nieuwe in.
 
John,

Meestal worden de slangen (net als bij jou) op lage druk gebruikt.
Dus na het magneet ventiel. En met CO2 ladder.
Dan merk je niet zoveel, of zelfs niets.

Echter er zijn sets. Waar het magneetventiel in de slang zit.
Of er wordt gewerkt met een diffuser welke een hogere druk nodig heeft.
Dan kun je veel sneller problemen krijgen.

Ook zou het zo zijn, dat CO2 snel diffundeerd door luchtslang. En na 1 nacht zit er dus geen CO2 in de slang meer.
Dus dan moet eerst de slang weer verzadigd worden met CO2. Bij lage bpm kan dit best wel een half uur duren.
Dus dan voeg je het eerste half uur geen CO2 toe, maar lucht.

Let op. Dit is geen eigen ervaring. Maar dit staat her en der op internet.


Dan valt het gelukkig wel mee. Ik heb hier maar een werkdruk van rond de 0,8 Bar. Wat heb je voor zo n rubber moeten betalen als ik mag vragen Marcel?

Ook zou het zo zijn, dat CO2 snel diffundeerd door luchtslang. En na 1 nacht zit er dus geen CO2 in de slang meer.

Moeilijke bewoordingen maar gelet op de uitleg is het mij duidelijk:thumbs:
 
bij mij gaat een 2 kilo fles op een 300l netto bak een week of 5 a 6 mee dus 500 Gr zou ik maar 1,5 week mee doen.
Ik heb best veel snel groeiers erin en ze groeien hard( elke week snoeien).
Weet niet wat voor en hoeveel planten je erin hebt staan
 
bij mij gaat een 2 kilo fles op een 300l netto bak een week of 5 a 6 mee dus 500 Gr zou ik maar 1,5 week mee doen.
Ik heb best veel snel groeiers erin en ze groeien hard( elke week snoeien).
Weet niet wat voor en hoeveel planten je erin hebt staan

O en ik me maar druk maken dat die fles na 3 maanden al leeg is? Ook 300 liter.:stars:
 
bij mij gaat een 2 kilo fles op een 300l netto bak een week of 5 a 6 mee dus 500 Gr zou ik maar 1,5 week mee doen.
Ik heb best veel snel groeiers erin en ze groeien hard( elke week snoeien).
Weet niet wat voor en hoeveel planten je erin hebt staan
Ik heb een flinke bak met planten!... moet ook zeggen dat ik het magneetventiel nog niet er tussen had gezet (zitten nog geen vissen in) dus daar zit natuurlijk ook redelijk wat verlies in!
 

Terug
Bovenaan