Co2 en bioloog


Peppie68

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Berichten
184
Leeftijd
55
Hallo allemaal,

Ik ben in de opstartfase van mijn aquarium met bioloog en wil co2 gaan toevoegen aan het systeem voor een goede plantengroei en om zoveel mogelijk algen te voorkomen.
Ik heb me al behoorlijk ingelezen en weet nu wat ik nodig heb. maar zit toch nog met wat vragen.

Zoals ik begrijp is voor een bak van mijn formaat (zo'n 900 liter) het beste om een reactor te gaan gebruiken, maar hoe nu aan te sluiten? Tussen mijn opvoerpomp en mijn bak zit namelijk alleen pvc, op een klein stukje slang na net boven de pomp. Aangezien je de aanvoer aan de bovenzijde van de reactor moet aansluiten en de leiding naar de bak aan de onderzijde, die daarna weer omhoog moet (uiteraard), krijg je met toevoeging van wat kranen en koppelingen (zodat ik de reactor kan verwijderen om schoon te maken) een behoorlijke spaghetti van pvc. Tevens komt dan het hele spul aan de zijkant van mijn bak te hangen, wat ik wel kwijt kan (ga er een kast omheen bouwen) maar toch wel ruimte kost.

Vraag: heeft iemand misschien een voorbeeld van hoe zij het hebben opgelost / aangesloten?

Als andere optie had ik het volgende bedacht; reactor in mijn bioloog hangen met de uitstroom vlak bij de pomp. Extra opvoerpompje in de bioloog met slang naar de bovenste aansluiting van de reactor en voila. Co2 wordt opgelost door de reactor en vervolgens meegenomen door de opvoerpomp de bak in.
Voordelen hiervan zijn:
- goedkoper; alleen pompje en stuk slang nodig (naast de reactor uiteraard..)
- bij lekkage loopt alles de bioloog in, dus geen waterschade.
- bij verwijderen geen water op de grond / in de kast.
- ruimte besparend.

Vragen:
- neem aan dat de reactor onder water kan, maar geldt dat ook voor de co2 slang?
- hoeveel water moet er door de reactor stromen, maw hoe zwaar moet je pomp tbv de reactor zijn?
- en uiteraard, gaat dit uberhaupt werken?

Sorry voor het lange verhaal en de vele vragen, maar wil dit zsm uitgezocht hebben zodat ik de co2 draaiende heb voor de vissen erin gaan.

Alvast bedankt.
Peter
 
Neem ff een kijkje in m’n fotoalbum, heb zelf 2 cerges reactoren gebouwd om mijn aquarium te voorzien van CO2
 
Dank voor je snelle reactie.
Even kijken hoe ik bij je fotoalbum kom, ben nieuw hier op het forum...
 
Hallo Ben,
Heb toevallig je "bouwverslag" vanmorgen gelezen en vond het erg interessant. Heb zelfs nog even overwogen om er ook zelf 1 te bouwen, maar toch besloten gebruik te maken van andermans expertise mbt hoe groot hij moet zijn en zo, en er een te bestellen bij (waarschijnlijk) co2-reactor.nl. Mede omdat hij op maat kan bouwen en het er allemaal erg degelijk uit ziet.

Vraag was echter; hoe te koppelen aan mijn bioloog, en of de 2e optie gaat werken?
 
Hallo Ben,
Heb toevallig je "bouwverslag" vanmorgen gelezen en vond het erg interessant. Heb zelfs nog even overwogen om er ook zelf 1 te bouwen, maar toch besloten gebruik te maken van andermans expertise mbt hoe groot hij moet zijn en zo, en er een te bestellen bij (waarschijnlijk) co2-reactor.nl. Mede omdat hij op maat kan bouwen en het er allemaal erg degelijk uit ziet.

Vraag was echter; hoe te koppelen aan mijn bioloog, en of de 2e optie gaat werken?

Deze heb ik gekocht. Voor die prijs kan je er ook meerdere maken? Je zou ze middels een pomp kunnen koppelen?
 
Heb ik zojuist aangeklikt en kom dan op zijn topic inderdaad. Dacht alleen dat je ook op alleen foto's kon zoeken.
Je komt niet alleen in zijn topic maar ook bij het juiste bericht waar je die reactor ziet. Ik weet niet of er verderop in het topic nog duidelijkere foto's zichtbaar zijn daar zou je even doorheen moeten bladeren.
 
ik zelf heb ook de CO2 in de bioloog middels een kleine extra pomp, deze zit in het laatste vak waar ook de hoofdpomp zit.
De CO2 pomp gaat dan via een static mixer naar een pvc pijp waarin plastic ringen zitten ( Kaldnes k1) de CO2 lost dan op en circuleert op deze wijze.
De hoofdpomp krijgt dus een deel van dit volledig verzadigd water en brengt dat in het aquarium. De ph electrode hangt inde toevoer van de bioloog.
Getallen....3000 liter hoofdpomp. CO2 pomp draait op 500 liter.
dicus1.jpg


discus2.jpg

discus4.jpg
 
Bedankt voor de uitleg en de duidelijke foto's. Ik zie dat je de reactor horizontaal hebt hangen, nog niet eerder gezien. De pomp die ik wil gaan gebruiken is een 300 tot 600 l/h pompje, tot nu toe gebruikt bij waterwissel op een kleine bak. De reactor wil ik dan rechtop zetten in het laatste vak met de uitstroom dicht op de pomp. Nu alleen nog bedenken hoe vast te zetten.
 
Bedankt voor de uitleg en de duidelijke foto's. Ik zie dat je de reactor horizontaal hebt hangen, nog niet eerder gezien. De pomp die ik wil gaan gebruiken is een 300 tot 600 l/h pompje, tot nu toe gebruikt bij waterwissel op een kleine bak. De reactor wil ik dan rechtop zetten in het laatste vak met de uitstroom dicht op de pomp. Nu alleen nog bedenken hoe vast te zetten.
wat horizontaal ligt is de static mixer, erachter zie je de rechtopstaande buis die eerst omhoog gaat en dan omlaag...dat is de reactor.
het deel dat omhoog gaat is gevuld met K1, de buis die omlaag gaat is leeg...maar het CO2 dat nog niet is opgenomen gaat omhoog en blijft daardoor in contact komen met de waterstroom die omlaag gaat.
Een static mixer maakt bellen kleiner en is in feite ook een reactor.
 
Juist, helemaal duidelijk.
Zit net je topic te lezen over je discusbak, wat een mooie bak zeg en die discussen... schitterend.
 
Juist, helemaal duidelijk.
Zit net je topic te lezen over je discusbak, wat een mooie bak zeg en die discussen... schitterend.
Dank je, de discussen zijn nog niet allemaal volwassen. voornamelijk de piwowarski turquoise hebben nog een jaartje te gaan. De weisflog leopards en icas zijn al goed op weg maar ook daar mag nog heel wat bij.
 
Peppie 68

Begrijp uit jou verhaal dat je een bioloog gebruikt,waarom niet of wel de uitvoer van de co2 net voor de inlaat hangen van de opvoerpomp,de co2 wordt zo door de rotor van de opvoerpomp vermalen tot kleine belletje's en komen met de snelheid van de opvoer "liters"je bak in.
 
Peppie 68

Begrijp uit jou verhaal dat je een bioloog gebruikt,waarom niet of wel de uitvoer van de co2 net voor de inlaat hangen van de opvoerpomp,de co2 wordt zo door de rotor van de opvoerpomp vermalen tot kleine belletje's en komen met de snelheid van de opvoer "liters"je bak in.
Je bedoelt zoals ik in mijn eerste bericht voorgesteld heb en later nog een aantal keer herhaald?:thumbs:
Of bedoel je zonder diffuser / reactor? Want dat gaat niet lukken ben ik bang. Heb, om te testen even een luchtslangetje bij de pomp gehouden en daar in geblazen, wordt de pomp niet echt vrolijk van... Vandaar mijn vraag voor info mbt een reactor. Diffuser zou ook kunnen misschien, maar is denk ik niet geschikt voor een groter aquarium.
 
Sorry dat ik niet alles vooraf goed heb ingelezen,maar een luchtslangetje voor je pomp hangen geeft niet het effect van de co2 die je daar voor hangt.Co2 net voor de inlaat gaat met enkele bellen per seconde of minuut,moet je zelf inregelen,maar mijn eheim 1200 liter heeft daar helemaal geen last van,maar je moet zoiets als ik voorsteld niet doen met een luchtslangetje,dat is net een overkill.En er zeker niet inblazen,geeft een totaal verkeerd beeld.
 
Sorry dat ik niet alles vooraf goed heb ingelezen,maar een luchtslangetje voor je pomp hangen geeft niet het effect van de co2 die je daar voor hangt.Co2 net voor de inlaat gaat met enkele bellen per seconde of minuut,moet je zelf inregelen,maar mijn eheim 1200 liter heeft daar helemaal geen last van,maar je moet zoiets als ik voorsteld niet doen met een luchtslangetje,dat is net een overkill.En er zeker niet inblazen,geeft een totaal verkeerd beeld.
Verschil tussen jouw filter en een opvoerpomp is dat er in jouw filter media zit wat de bellen klein maakt en helpt op te lossen.
Een opvoerpomp is gewoon een open pijp de bak in (als je er geen reactor tussen zet) daarin gaat niks oplossen (wel in de reactor niet in de pijp)
 
Sorry dat ik niet alles vooraf goed heb ingelezen,maar een luchtslangetje voor je pomp hangen geeft niet het effect van de co2 die je daar voor hangt.Co2 net voor de inlaat gaat met enkele bellen per seconde of minuut,moet je zelf inregelen,maar mijn eheim 1200 liter heeft daar helemaal geen last van,maar je moet zoiets als ik voorsteld niet doen met een luchtslangetje,dat is net een overkill.En er zeker niet inblazen,geeft een totaal verkeerd beeld.
Bert de huidige generatie pompen hebben vaak een keramische as, en als je dan lucht cq in dit geval CO2 in de pomp krijgt treed er cavitatie op.....bij keramische assen kan dat leiden tot breuk.
Daarnaast bij grotere aquariums zijn enkele bellen per seconde heel erg ontoereikend...de CO2 die ik doseer is in de bellenteller gewoon een stroompje...ontelbaar. 2 kg fles in 4 weken tijd.
Wil je echt CO2 op die wijzee doseren hebben je een zgn naaldwiel waaier nodig, heeft geen enkele opvoerhoogte en wordt gebruikt bij eiwitafschuimers.
 
Wat ik met die Cerges Reactor af vraag is:
- gaat de opvoerpomp op vol vermogen door die reactor of heb je een bypass met een kogelkraan zodat deels water door de reactor gaat en deels erlangs?

@wouter, is die van jou van glas of van transparant pvc en welke maten heb je?

Is dit geschikt? https://www.pvc24.nl/kopen/transparante-pvc-buizen/160mm-transparante-pvc-buis/
buitenmaat is 160mm binnenmaat is dan 153,6mm, geen idee of je daar de juiste maat eindkappen bij kan krijgen.
 
Ow @wouter, ik zie op jouw foto dat je de CO2 in de toevoerbuis hebt gemaakt?
Gewoon gaatje boren, slang erin en afkitten?

Waarom heb je daarvoor gekozen en niet met een doorvoer door de deksel van de reactor?
 
Ow @wouter, ik zie op jouw foto dat je de CO2 in de toevoerbuis hebt gemaakt?
Gewoon gaatje boren, slang erin en afkitten?

Waarom heb je daarvoor gekozen en niet met een doorvoer door de deksel van de reactor?
Dacht dat ik 110 heb gebruikt, breder kon niet naast m’n bioloog.
Maar idd gewoon transparant pvc ;)
Ik heb idd op de CO2 slang verlijmd in de ingaande buis omdat het voor mijn idee een mooiere menging geeft, heb het gewoon verlijmd met pvc lijm
 
Inmiddels Co2 fles binnen, een 2 kg dus die zal niet lang mee gaan, maar ga nog even zoeken naar een leverancier van 10kg flessen. Kan ik deze mooi als reserve gebruiken.
Reactor ook besteld. Zodra die binnen is ga ik beslissen of ik hem in de bioloog ga hangen of in mijn retourleiding ga plaatsen.
Toevallig iemand een idee hoe ik deze in mijn bioloog kan bevestigen? Zit alleen een muurbeugel bij.
 
Hoi, Reactor inmiddels gekoppeld aan mijn pvc toevoer dmv een bypass, voorzien van kranen zodat ik de hoeveelheid water door de reactor (of erlangs) kan regelen. Kan iemand mij echter vertellen hoe dit af te stellen? (hoeveel water door de reactor) Is dat tot je belletjes in je water ziet komen en dan iets terug? Oh, en wat raden jullie aan qua hoeveelheid bellen om safe mee te beginnen voor een 1000 liter aquarium? Ik lees heel verschillende dingen, van 20 bpm per 100 liter tot 60 bpm per 100 liter.
 
Hoeveelheid bellen hangt af van je KH, flow en beoogde streefwaardes.

De afstelling van je reactor hangt af van de hoeveelheid CO2 die je toevoegt en hoeveel je reactor kan verwerken
 
Vandaar mijn beginners vragen. Ik begrijp dat je moet gaan fine tunen, maar een indicatie zou wel handig zijn voordat ik mijn vissen vergas of veel te weinig toevoeg zodat er de 1e 2 maanden niets gebeurd.
 
Nee dat staat nergens op helaas.
Ik heb zelf nooit gewerkt met een bypass, maar zou de flow door de reactor zo laag mogelijk houden om de contact tijd met de CO2 zo groot mogelijk te houden
Is dat ergens aan te zien? (belletjes?) Ik bedoel, dat niet alle co2 in de reactor blijft hangen
 
Deels.
Dat er CO2 in de reactor blijft hangen is niet erg, dan word er meer CO2 toegevoegd dan dat er water is om het in op te lossen.
Als er belletjes in het aquarium komen is de flow door de reactor waarschijnlijk te hoog, of er word meer toegevoegd dan de reactor kan verwerken.

Voordeel aan een reactor is wel dat je nog kan spelen met de hoeveelheid en soort media wat je erin hebt.
Ik heb bijvoorbeeld lege reactoren en dat werkt voor mij prima, anderen hebben sponzen, keramische ringen of K1 om de bellen kleiner te maken.

Ook dat is een beetje pielen hoe en wat.
Grote bellen worden minder snel mee genomen door de stroming, kleine bellen lossen vaak beter op
 
Duidelijk. En wat is een mooie hoeveelheid om mee te beginnen op 1000 liter denk je? Zit nu op zo'n 2 bellen per seconde.
 

Terug
Bovenaan