CO2 en KH verlagen, meer of minder CO2


Roekoeee101

Member
Lid geworden
30 juli 2019
Berichten
5
Leeftijd
30
Hallo,

Ik heb een gezelschapsaquarium 300liter met een hoop planten.
De KH van mijn kraanwater is 9, getest met Colombo KH test.
Nu dacht ik als ik nu ongeveer de helft osmose water gebruik bij de wekelijkse waterwissel in 2 grote tonnen van 60 liter per stuk.
Dan word de KH 4.5 ongeveer want osmose is 0.
Maar daarmee verlaag ik dan ook de pH

Eerst was de pH rond de 7.0 KH 9
Volgens de pH/KH tabel 29 ppm CO2 perfect zou je zo zeggen.

Na een aantal wissels met osmose water is de pH rond de 6.8 KH 7de druppel verkleurt hij beetje 8ste druppel slaat hij om. Ph heb ik meestal gemeten in de middag op dezelfde tijd.
Volgens pH/KH tabel 40 ppm CO2 vissen zien er verder normaal geen zuurstof gebreken waargenomen.

Waarom heb ik dit gedaan:
Ik had ergens gelezen dat planten de voedingsstoffen beter opnemen bij pH 6.8.en ook voor de vissen.
CO2 draait al aantal maanden maar de plantjes leken het niet geweldig te doen gaatjes in planten bladeren die eraf vallen, had ook last van baardalg dit is nu stuk minder. Ook ben ik overgestapt op de poeders van profito naar aquariumbemesting.nl. Sindsdien doen de planten het beter. Ik meet ook bij iedere waterwissel de nitraat en fosfaat om bij te sturen naar de redfield ratio 15 nitraat 1.5 po4.

Donderdag 50% wisseldag dan voeg ik de npk toe
~10ppm magnesium nitraat
~1.0ppm kaliumfosfaat
28ppm kalium
4ppm magnesiumsulfaat

Vrijdag Tenso 60ml (ik ben begonnen met de adviesdosering maar dit was te weinig zag ik al snel aan mijn planten, misschien dat ik deze nog verder moet ophogen heeft iemand van jullie hier ervaring mee om dit zo te "overdoseren"?

Zaterdag ijzer 0.6 ppm

Maar over de CO2, ik heb niks verandert aan mijn naaldventiel, maar de KH wel verlaagt betekent dit dat ik dan minder CO2 moet toevoegen?

Nog een constatering mijn dropchecker lijkt wel meer lime groen waar hij voorheen donkerder leek.

Ik wilde het topic eerst in experts uitgedaagd plaatsen maar dat was helaas niet mogelijk.
 
Foto erbij is wel handig.
 

Bijlagen

  • 20210123_193858.jpg
    20210123_193858.jpg
    294.1 KB · Weergaven: 120
Wat is precies de strekking van je bericht?

Wat mij opvalt is dat je ook de tenso gebruikt en dit flink moet overdoseren om voldoende te hebben..

Denk je er trouwens om dat werken met osmose water ook je calcium gehalte daalt?
 

Terug
Bovenaan